Telex: DSV Panalpina, hyperloops, tekorten crew en twee drugsvangsten

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Hyperloop Hub van Hardt Hyperloop voor transport e-commercegoederen
Hyperloop Hub van Hardt Hyperloop voor transport e-commercegoederen © Hardt Hyperloop

Scheepvaartverenigingen Bimco en ICS melden een dreigend tekort van officieren tegen 2026, DSV Panalpina boekte tijdens het eerste semester van 2021 een forse winststijging en de douane in de Antwerpse haven heeft meer dan een ton hasj onderschept.

DREIGEND TEKORT ZEEVARENDEN – 

De internationale scheepvaartorganisatie Bimco en de internationale redersgemeenschap ICS waarschuwen dat er tegen 2026 zo’n 89.000 extra officieren nodig zullen zijn om de wereldhandelsvloot te exploiteren. Uit het nieuwste rapport ‘Seafarer Workforce’ blijkt dat er momenteel al een tekort is van 26.240 STCW-gecertificeerde zeevarenden, een indicatie dat de vraag in 2021 groter is dan het aanbod. Het huidige tekort zou te wijten zijn aan een te groot aantal officieren dat aan boord van schepen nodig is, met een gemiddelde van 1,4 per aanlegplaats. (JD)

DSV PANALPINA – 

DSV Panalpina boekte tijdens het eerste semester van 2021 een zeer forse winststijging. De brutowinst groeide met 18% tot 16 miljard DKK (2,2 miljard euro) en de ebit (inkomsten voor aftrek van rente (interest) en belasting (tax)) maakte een sprong van 64,7% tot 6,6 miljard DKK (900 miljoen euro). Dat is evenveel als in het hele jaar 2019. Alle drie de divisies noteerden uitstekende resultaten. De groei van de ebit was niet alleen te danken aan Air&Sea, maar ook aan Road. Volgens CEO Jens Bjørn Andersen blijft de capaciteit in de markt krap en zal de winst voor heel 2021 hoger zijn dat eerder verwacht. Hij meldt ook dat de aankoop van Agility Global Integrated Logistics in de loop van het derde kwartaal zal worden afgerond. (PhVDo)

HYPERLOOP E-COMMERCE – 

Hardt Hyperloop en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) hebben een visie voor 2030 uitgewerkt voor een hyperloopconcept voor vracht, specifiek gericht op hoogwaardige e-commercegoederen (zie foto). Voor die producten is het onrendabel om in Europa talrijke regionale DC’s (distributiecentra) te creëren voor same-day en next-daybezorging. Met pods die zich aan 700 km/u voortbewegen kan één EDC (europees distributiecentrum) gebruikt worden. Het concept bestaat uit ‘pods’ die 150 tot 300 pakjes kunnen vervoeren (of 3 tot 6 palletten van 1,35 m hoog) en volledige automatische hubs nabij logistieke clusters, belangrijke fullfilmentcentra en grote steden. De last mile gebeurt conventioneel. Hardt publiceerde een paper en een video over het concept. (PhVDo)

HASJVANGST – 

De douane in de haven van Antwerpen heeft 1.134 kg hasj in beslag genomen. Dat meldt de Gazet van Antwerpen. De drugs werden al op 6 juli 2021 onderschept in een container die werd gelost aan een van de terminals in de Waaslandhaven, maar het nieuws raakte nu pas bekend. De grote partij hasj zat verstopt in een container geladen met pellets en was afkomstig uit de haven van Tanger (Marokko). (JD)

COCAINE – 

In de Braziliaanse haven van Santos heeft de douane op woensdag 28 juli 2021 een lading van 368 kg cocaïne met bestemming Antwerpen onderschept. Dat meldt Gazet van Antwerpen. De drugs, met een geschatte marktwaarde van 20 miljoen euro, zaten verstopt in een container tussen een deklading van A4-papier. (JD)