Telex: scheepsbrand Maersk, Boeckmans, Jan De Nul, CPu en Fluxys LNG

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Containerschip ‘X-Press Pearl’ (2.743 teu) wordt geblust
Containerschip ‘X-Press Pearl’ (2.743 teu) wordt geblust © Sri Lanka Navy

Het multipurposeschip ‘MV Marcel’ verlaat na zestien jaar trouwe dienst de vloot van scheepsbedrijf Boeckmans, baggeraar Jan De Nul boekt forse winst in 2020 en de invoering van Certified Pick Up in de Antwerpse haven gaat zijn tweede fase in.

CPU EN PINCODES – 

De invoering van het Certified Pick Up (CPu) – het systeem voor containers in de haven van Antwerpen – gaat op 1 juli 2021 zijn tweede fase in. Vanaf dan wordt het systeem terminal per terminal verder uitgerold. Dat betekent dat de pincodes voor containertransacties verdwijnen. Gebruikers moeten zich voor 1 juni aanmelden op het CPu-platform. Meer details vindt u hier. (ML)

SCHEEPSBRAND –

Donderdagmiddag 20 mei brak een zware brand uit op het containerschip ‘X-Press Pearl’ (2.743 teu), dat nog maar sinds februari 2021 in de vaart is (zie foto). Het vuur ontstond meer dan waarschijnlijk in een container die gevuld was met salpeterzuur. Omdat het schip op dat moment voor de kust van Colombo voor anker lag, konden de nodige blusboten snel ter plaatse komen, zodat de brand intussen onder controle is. De ‘X-Press Pearl’ vaart in een gezamenlijke dienst van X-Press Feeders en Maersk tussen Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten. (SV)

BOECKMANS – 

Het Antwerpse scheepsbedrijf Boeckmans heeft het multipurposeschip ‘MV Marcel’ na zestien jaar dienst opgeleverd aan het Turkse WeShips. De ‘MV Marcel’ (met een draagvermogen van 3.710 dwt) was het eerste schip in eigendom van Boeckmans en vooral actief in Europa, Noord-Afrika en het Middellandse Zeegebied. “Haar aankoop in 2005 was een mijlpaal voor ons bedrijf en betekende het begin van ons avontuur als reders”, meldt Boeckmans. “We hebben samen ruwe zeeën doorkruist, maar zullen de goede herinneringen nooit vergeten!” Boeckmans heeft vandaag zes schepen in zijn vloot. De ‘MV Marcel’ werd vervangen door het elf jaar jongere schip ‘MV Margot’ (3.798 dwt). (JD)

FLUXYS LNG  –

Op de terminal van Fluxys LNG in Zeebrugge wordt het aantal trucklaadstations verdubbeld van vier naar acht. Daarmee wil Fluxys antwoorden op de toenemende vraag van de wegtransportsector naar vloeibaar aardgas als koolstofarme brandstof. Dit jaar zal het aantal laadbeurten bij Fluxys LNG naar schatting tot 6.000 stijgen, waarmee de maximumcapaciteit van 8.000 in zicht komt. Uit een marktbevraging blijkt dat de interesse voor het laden van trucks in Zeebrugge de komende jaren verder zal toenemen. De bijkomende laadstations zouden in 2024 operationeel worden. (RJ)

JAN DE NUL – 

Baggeraar Jan De Nul Group boekte een omzet van 1,9 miljard euro in 2020. De operationele winst bedroeg 344 miljoen euro. “De verwachte heropleving van de internationale baggermarkt in 2020 kende door de uitbraak van de pandemie een vertraging, maar het offshoresegment draaide op volle kracht”, meldt De Nul. “De markt van offshore hernieuwbare energie blijft groeien aan een hoog tempo en de vooruitzichten zijn veelbelovend.” De gezonde financiële positie vertaalde zich eind 2020 in een orderboek van 3,2 miljard euro. (JD)

RECHTSZAAK – 

Vakbond BTV-ABVV sluit zich aan bij de correctionele rechtszaak van vermeende sociale fraude bij pakjesdiensten GLS en PostNL. De zaak vormt vandaag het onderwerp van een themazitting voor de rechtbank van eerste aanleg in Mechelen. Volgens het arbeidsauditoraat worden bij onderaannemers van PostNL en GLS structurele inbreuken vastgesteld zoals te lange werkuren, te lage lonen, schijnzelfstandigheid en gebrekkige coronamaatregelen. Frank Moreels: “Niet alleen PostNL en GLS hanteren dat systeem, andere koeriersbedrijven die in België actief zijn, werken liefst zo weinig mogelijk met eigen chauffeurs. Daarom zullen we als BTB-ABVV aan de inspectiediensten vragen om heel de sector van de koeriersbedrijven onder de loep te nemen.” (ML)

COKE – 

Zeven mannen hebben celstraffen tot vijf jaar en boetes tot 8.000 euro gekregen voor de invoer van een ton cocaïne via de Antwerpse haven. Twee mannen die de partij in juli 2019 uit een snikhete container met steenkool moesten halen op kaai 1742 (MPET), raakten opgesloten en belden zelf naar de politie nadat hun opdrachtgevers geweigerd hadden hen te helpen. (ML) 

DEME – 

Baggergroep DEME opent op zondag 30 mei zijn deuren voor het publiek tijdens Open Wervendag. Omdat het evenement dit jaar niet in zijn gebruikelijke vorm kan doorgaan wegens de coronamaatregelen, organiseert DEME een virtuele tour. Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen achter de schermen van de bouwwerf van de Nieuwe Sluis in Terneuzen en het grootschalige saneringsproject Fort Sint-Filips in Antwerpen. Meer info vindt u hier. (JD)