Telex: Suezkanaal, Euroports, Seabow, DP World en foute landing

Nieuws, Douane
Jonas Van Boxel
Een deel van de muurschildering bij Euroports in de Antwerpse haven
Een deel van de muurschildering bij Euroports in de Antwerpse haven © Port of Antwerp

De reusachtige muurschildering bij Euroports is afgewerkt, het verkeer op het Suezkanaal is sinds afgelopen weekend genormaliseerd, Seabow is verhuisd en een vrachtvliegtuig landt per ongeluk op een luchthaven die nog in aanbouw is in Zambia.

EUROPORTS –

De imposante muurschildering van collectief Treepack op de Europortsmagazijnen in de Vosseschijnstraat, is officieel ingehuldigd. Het 680 m² grote kunstwerk is opgevat als een ode aan de havenmedewerkers en zet de link tussen stad en haven centraal. Het kunstwerk zal ook te vinden zijn op de gratis Street Art Cities app. Group COO Erik Klönhammer laat optekenen: “Als bedrijf spelen we een cruciale rol in de maatschappij. De muurschildering brengt die rol perfect tot uiting, waarbij de integratie met de inwoners van de stad, onze werknemers, en met de haven, onze ‘raison d’être’, prachtig in beeld gebracht wordt.” (ML)

SUEZKANAAL –

Volgens de plaatselijke autoriteiten is het scheepsverkeer in het Suezkanaal sinds zondag genormaliseerd. Zaterdag liep de file nog op, met 150 schepen die op doorvaart aan het wachten waren. Voorzitter van de Suez Canal Authority (SCA) Osama Rabie kondigde zaterdag nog aan dat een onderzoek naar de reden voor het vastlopen van de ‘Ever Given’ binnenkort afgerond zal worden. In tussentijd blijft het schip voor anker liggen in de ‘Bitter Lakes’, een bekken naast het Suezkanaal. (JVB)

FOUTE LANDING –

Een vrachtvliegtuig van Ethiopian Airlines is per ongeluk geland op een luchthaven die nog in aanbouw is in het noorden van Zambia, heeft het Zambiaanse ministerie van Transport maandag gemeld. De piloot was op het moment van de landing aan het praten met de luchtverkeersleiding en voerde een visuele landing zonder begeleiding uit, omdat de luchtverkeersleiding hem niet zag. Het misverstand veroorzaakte geen schade. Het vliegtuig steeg kort nadien op richting de juiste bestemming. (JVB)

SEABOW – 

De Antwerpse scheepsagentuur Seabow heeft vandaag – 6 april – zijn intrek genomen in een nieuw kantorencomplex in de Madrasstraat in Antwerpen. Door de groei werd het bedrijfspand in de Cadixstraat te klein voor het huidige aantal personeelsleden. Zaakvoerder Guy Impens: “We werden beperkt in onze mogelijkheden. Vooral onze Engelse business is drastisch verhoogd.” (JD) 

SPOORLIJN ZEEBRUGGE –

“De geplande afwerking van het derde spoor tussen Brugge en de haven van Zeebrugge in 2031 is veel te laat.” Dat vindt het Brugse gemeenteraadslid Andries Neyrinck (Groen), die op een versnelling zal aandringen bij federaal minister van mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Er gebeurden al flink wat studies, voorbereidende werken en onteigeningen. Maar de afwerking van het volledige traject tussen Brugge en de spoorbundel in Dudzele is pas gepland tussen 2026 en 2031. Nochtans erkent Infrabel het belang van de verdere ontsluiting van de haven van Zeebrugge als een van de toegangspoorten tot de Europese corridor ‘Rhine-Alpine’. (RJ)

HERSTEL WEGVERVOER –

De markt van het Europese vrachtvervoer zal het komende jaar 4,7% groei optekenen tegenover het COVID-jaar 2020. Het herstel verloopt wel traag, want de totale markt zal dit jaar nog 1,5% kleiner blijven dan in 2019 in precoronatijden. Dat voorspelt Transport Intell (TI) in haar white paper over de vooruitzichten in de sector. (YD)

DROOGDOKKENSITE –

De stad Antwerpen zoekt een ontwerper voor de renovatie van de Droogdokkensite. Tegen eind 2021 moet een ontwerpteam gekozen zijn, eind 2023 moeten de eerste werken van start gaan. Inhoudelijk biedt de ontwikkeling van de site een hele uitdaging: de historische, educatieve en recreatieve functies moeten met elkaar verzoend raken. De details van de aanbesteding vindt u hier. Eerder stelde de vereniging Watererfgoed Vlaanderen al een masterplan voor de site voor. (ML) 

DP WORLD –

Terminaloperator DP World investeert 40 miljoen pond in zijn infrastructuur in de Britse haven van Southampton. Het uitbaggeren en verbreden van de aanlegplaatsen is intussen voltooid en moet ervoor zorgen dat ‘DP World Southampton’ ’s werelds grootste schepen zal kunnen blijven ontvangen in de komende tien jaar. Ook wordt er fors geïnvesteerd in hybride straddle carriers, komt er een nieuwe grenscontrolepost en wordt de werf uitgebreid voor de opslag en levering van lege containers. Het investeringsprogramma is een mogelijk gevolg van de beslissing van het Verenigd Koninkrijk in maart 2021 waarbij Southampton als ‘vrijhaven’ werd aangeduid. (JD)