Telex: DP World, CMA CGM, stakingsdag en oproep vaccinaties

Nieuws, Douane
Julie Desmet
Vakbondactie bij Bruargo
Vakbondactie bij Bruargo © BELGA IMAGE - ERIC LALMAND

Het roroschip ‘Norsky’ is weer vanuit Zeebrugge naar Tilbury kunnen vertrekken, CMA CGM Air Cargo voegt twee routes naar New York JFK en Atlanta toe, en ‘BoxBay’ van DP World heeft de mijlpaal van 10.000 geautomatiseerde containerbewegingen gehaald.

PRIORITAIRE VACCINATIE – 

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vraagt de nationele overheden wereldwijd om het zee- en luchtvaartpersoneel als essentiële werknemers te beschouwen en hen prioritair te vaccineren tegen COVID-19. “Zee- en luchtvervoer zijn twee centrale activiteiten in de mondiale bevoorradingsketens en de verstrekking van humanitaire hulp”, luidt het in een persbericht. “Ze spelen ook een sleutelrol in het mondiale sociaaleconomische herstel.” (JD)

STAKINGSDAG –

De algemene staking in het kader van de nationale loononderhandelingen, verliep in de havens in ‘coronamodus’ (foto). “Gezien de gezondheidsomstandigheden hadden we niet opgeroepen om overal het werk neer te leggen. Maar wie dat wilde, mocht uiteraard”, verduidelijkt Marc Cattoor, bestendig afgevaardigde Zeebrugge van BTB-ABVV. “Wij hebben ons beperkt tot een ronde langs de havenbedrijven waar we de mensen tijdens een korte werkonderbreking een kwartier uitleg gaven over waarom we nationaal actie voeren.” Eenzelfde aanpak was te merken bij de andere vakbondsorganisaties. Specifiek voor de havens wordt het stakingswapen opgespaard voor andere acties. Lees: binnenkort valt een juridische uitspraak over het statuut van de havenarbeid te verwachten. Bij Brucargo waren een dertig actievoerders actief. “Brucargo is een hotspot van de logistieke sector”, zegt Hans Elsen (ACV Puls). “Die sector heeft heel goed gedraaid het laatste jaar. Werknemers waren broodnodig en daarom gaan we niet akkoord dat die mensen maar 0,4% loonopslag krijgen.” De vakbonden ontkennen ook met klem dat bij de actie het transport van coronavaccins mogelijk zou worden tegengehouden. (RJ/Belga)

VERPLICHTE TEST VK – 

Vrachtwagenchauffeurs die vanuit het Europese vasteland naar Engeland rijden, moeten voortaan getest worden op het coronavirus als ze langer dan twee dagen in het land blijven. Ze zullen vanaf 6 april binnen 48 uur na aankomst in Engeland een test moeten ondergaan, en vervolgens elke drie dagen als ze langer in het land blijven. Chauffeurs riskeren boetes van 2.000 pond (2.337 euro) als ze geen bewijs van een negatieve test kunnen voorleggen. (YD) 

CMA CGM AIR CARGO – 

Nadat CMA CGM Air Cargo twee weken geleden de eerste dienst naar Chicago startte, voegt de vrachtmaatschappij twee routes naar New York JFK en Atlanta toe. De luchtvrachtdivisie van CMA CGM voert volgens de dienstregeling vijf vluchten per week uit tussen Luik en Chicago O’Hare Airport, één keer per week naar JFK en vier keer per week naar Atlanta via JFK. De vier toestellen van CMA CGM worden geëxploiteerd door Air Belgium. (MDV) 

VOLVO LOGISTICS GENT – 

Volvo Group Logistics Gent zal gedurende twee maanden vorkheftrucks op waterstof testen in samenwerking met Toyota Material Handling, Still en WaterstofNet (zie foto). Laatstgenoemd bedrijf levert een mobiel tankstation. Als de test positief is, overweegt Volvo Logistics om de elektriciteit die de drie windmolens op de site ’s nachts produceren (als de truckfabriek stil ligt), ter plekke te gebruiken voor de productie van waterstof. Het onderdelenmagazijn in Gent beschikt over een vloot van ruim 430 heftrucks. (PhVDo)

DP WORLD – 

Terminaloperator DP World heeft samen met het Duitse ingenieursbedrijf SMS Group de eerste tienduizend geautomatiseerde containerbewegingen in het ‘BoxBay’ hoogbouwmagazijn in de haven van Jebel Ali met succes voltooid. Het intelligente systeem ‘High Bay Store system’ (HBS) stapelt containers tot elf verdiepingen hoog. “De testfaciliteit bewijst dat BoxBay werkt en wereldwijd voor een revolutie in de containerbehandeling en -opslag kan zorgen”, meldt CEO van DP World Sultan Ahmed Bin Sulayem. Het systeem zal in oktober 2021 aan het grote publiek worden voorgesteld tijdens ‘Expo 2020’ in Dubai. (JD)

COVIDRORO – 

Na een verplichte week aan de kant wegens een coronageval, mocht roroschip ‘Norsky’ weer uit Zeebrugge naar Tilbury vertrekken. Vrijdag 19 maart testte een van de achttien bemanningsleden positief op COVID-19, waarop iedereen zich tot zondag 28 maart moest afzonderen. De isolatie gebeurde voor acht mensen op hotel en voor tien personen aan boord. P&O Ferries chartert de ‘Norsky’ van de Finse rederij Bore. Als vervanger op de drukke route naar Tilbury (Londen) werd de ‘Estraden’ – eveneens een charterschip van Bore – tijdelijk van de dienst met Teesport (Middlesbrough) gehaald. (RJ)

FILEDRUK – 

Als gevolg van de overheidsmaatregelen tegen de coronapandemie reed er in 2020 ruim 18% minder verkeer op de Vlaamse snelwegen, halveerde de filedruk en zakte de verzadigingsgraad van 22% naar 5,6%. Het vrachtverkeer, dat kon blijven rijden tijdens het verbod op niet-essentiële verplaatsingen, kende een minder grote daling van 3,6%. De cijfers blijken uit het jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum. Antwerpen bleef de regio met de zwaarste files. (JD)

OOCL – 

De Chinese containerrederij Orient Overseas Container Line (OOCL), onderdeel van COSCO Shipping Holdings, rapporteerde in het boekjaar 2020 een omzet van 8,2 miljard dollar tegenover 6,9 miljard dollar in 2019. De operationele winst bedroeg 1,4 miljard dollar. In 2019 bedroeg die ruim 881 miljoen dollar. Het totaalvolume steeg naar 7,5 miljoen teu. Daarmee zet OOCL zijn beste resultaten ooit neer. In 2020 bestelde OOCL ook twaalf nieuwe megamaxschepen van 23.000 teu voor oplevering in 2023 en 2024. (JD)