BCTN gaat voor duurzame toekomst met uitgebreid netwerk

Flowsmagazine, Binnenvaart
Te gast
David Huybrechts
David Huybrechts, general manager BCTN België © BCTN

In de jubileumeditie van ons magazine ’10 jaar Flows’ hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Multimodaal terminaloperator BCTN licht toe hoe het zijn activiteiten ook in de toekomst duurzaam wil ontwikkelen.

BCTN wil de volledige operaties, zowel schepen, rollend materieel als terminals, verder verduurzamen met als einddoel zero emissie. Een tweede pijler van de toekomststrategie is de verdere uitbreiding van het terminalnetwerk.

BCTN is een voorloper op het vlak van duurzaamheid. De binnenvaartvloot telt al enkele schepen die elektrisch of met waterstof worden aangedreven en ook de vrachtwagenvloot rijdt al deelselektrisch. Binnenkort volgen ook de eerste waterstoftrucks. Het terminalnetwerk ontsnapt evenmin aan de verduurzaming met elektrische terminalkranen en e-reachstackers.

Uitbreiding netwerk

Het terminalnetwerk van BCTN telt momenteel vijf terminals in Nederland, met een zesde op komst in Deventer begin 2024, en drie terminals in Vlaanderen (Meerhout, Geel en Beringen) met een vierde in aanbouw in Lommel. De komende jaren staat nog een vijfde terminal gepland in Lanaken. “We willen het netwerk verder uitbreiden op verschillende locaties”, zegt David Huybrechts, general manager BCTN België. “In 2024 kunnen we opstarten in Lommel, de vergunningen zijn rond. We zijn momenteel bezig met de infrastructuur en het hekwerk.”

“De komende jaren komt er nog een terminal bij in Lanaken in samenwerking met Wessem Port Services en Groep Heylen. We mikken op termijn op een netwerk van 17 à 18 terminals. Geen megaterminals maar meer satellieten, klein, flexibel en lokale industrie gedreven. Dat is een duurzaam model met een goedkopere first en last mile. Dat kunnen zowel greenfield als brownfield projecten zijn”, aldus David Huybrechts.

Focus op 2024

Het huidige jaar loopt op zijn einde. Tijd dus voor BCTN om te focussen op 2024. “Het is een uitdagende markt met teruglopende volumes. Een aantal marktpartijen spreekt al van een crisis. Wij willen daar niet in meegaan en een tegenbeweging lanceren. Door samen te huilen gaan we het niet oplossen. Als we dat laten gebeuren, krijgen we een prijserosie en komen de tarieven onder druk. Zonder gezonde tarieven komen de investeringsmogelijkheden eveneens onder druk en gaan we weer achteruit. Alle duurzaamheidsprincipes worden dan overboord gegooid.”

“Gelukkig gaan onze aandeelhouders mee in ons verhaal. Zo eindigt het overnamepad niet bij ons huidige portfolio. In 2024 staat ook de integratie van de verschillende bedrijven binnen de Inland Terminal Group rond MCS en BCTN op het programma”, besluit David Huybrechts.

BCTN gaat voor duurzame toekomst met uitgebreid netwerk – Flows

BCTN gaat voor duurzame toekomst met uitgebreid netwerk

Flowsmagazine, Binnenvaart
Te gast
David Huybrechts
David Huybrechts, general manager BCTN België © BCTN

In de jubileumeditie van ons magazine ’10 jaar Flows’ hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Multimodaal terminaloperator BCTN licht toe hoe het zijn activiteiten ook in de toekomst duurzaam wil ontwikkelen.

BCTN wil de volledige operaties, zowel schepen, rollend materieel als terminals, verder verduurzamen met als einddoel zero emissie. Een tweede pijler van de toekomststrategie is de verdere uitbreiding van het terminalnetwerk.

BCTN is een voorloper op het vlak van duurzaamheid. De binnenvaartvloot telt al enkele schepen die elektrisch of met waterstof worden aangedreven en ook de vrachtwagenvloot rijdt al deelselektrisch. Binnenkort volgen ook de eerste waterstoftrucks. Het terminalnetwerk ontsnapt evenmin aan de verduurzaming met elektrische terminalkranen en e-reachstackers.

Uitbreiding netwerk

Het terminalnetwerk van BCTN telt momenteel vijf terminals in Nederland, met een zesde op komst in Deventer begin 2024, en drie terminals in Vlaanderen (Meerhout, Geel en Beringen) met een vierde in aanbouw in Lommel. De komende jaren staat nog een vijfde terminal gepland in Lanaken. “We willen het netwerk verder uitbreiden op verschillende locaties”, zegt David Huybrechts, general manager BCTN België. “In 2024 kunnen we opstarten in Lommel, de vergunningen zijn rond. We zijn momenteel bezig met de infrastructuur en het hekwerk.”

“De komende jaren komt er nog een terminal bij in Lanaken in samenwerking met Wessem Port Services en Groep Heylen. We mikken op termijn op een netwerk van 17 à 18 terminals. Geen megaterminals maar meer satellieten, klein, flexibel en lokale industrie gedreven. Dat is een duurzaam model met een goedkopere first en last mile. Dat kunnen zowel greenfield als brownfield projecten zijn”, aldus David Huybrechts.

Focus op 2024

Het huidige jaar loopt op zijn einde. Tijd dus voor BCTN om te focussen op 2024. “Het is een uitdagende markt met teruglopende volumes. Een aantal marktpartijen spreekt al van een crisis. Wij willen daar niet in meegaan en een tegenbeweging lanceren. Door samen te huilen gaan we het niet oplossen. Als we dat laten gebeuren, krijgen we een prijserosie en komen de tarieven onder druk. Zonder gezonde tarieven komen de investeringsmogelijkheden eveneens onder druk en gaan we weer achteruit. Alle duurzaamheidsprincipes worden dan overboord gegooid.”

“Gelukkig gaan onze aandeelhouders mee in ons verhaal. Zo eindigt het overnamepad niet bij ons huidige portfolio. In 2024 staat ook de integratie van de verschillende bedrijven binnen de Inland Terminal Group rond MCS en BCTN op het programma”, besluit David Huybrechts.