Danser Group: “Projectlading verschuift van weg naar binnenvaart”

Nieuws, Binnenvaart
Yannick De Spiegeleir
Jill Vanoutryve en Michel Bot (Danser Group)
Jill Vanoutryve en Michel Bot (Danser Group) © Yannick De Spiegeleir

Van windturbinebladen over kraanonderdelen tot zelfs treinwagons. Logistiek dienstverlener Danser vervoert niet alleen containers maar krijgt steeds meer aanvragen om projectlading te transporteren via binnenvaartschepen. Deze bijdrage leest u ook in het papieren Flowsmagazine van november.

Opgericht in 1982 is de Nederlandse Danser Group van oorsprong een barge-operator op de Europese waterwegen. In de loop der jaren werd de firma uitgebouwd tot een logistiek dienstverlener met naast het hoofdkantoor in het Nederlandse Sliedrecht vestigingen in Antwerpen, Lille, Straatsburg en Basel. In samenwerking met zijn netwerkpartners is Danser in België actief in zowel Port of Antwerp-Bruges als North Sea Port, maar ook op het Albertkanaal en bestemmingen als Willebroek, Bergen en zelfs Zeebrugge via het kanaal Gent-Brugge.

Spotaanvragen

Met 120 medewerkers transporteert het jaarlijks 1,6 miljoen teu aan containers. “Maar dagelijks hebben we ook projectlading aan boord op onze schepen. Het is de kracht van Danser dat we flexibel zijn. Elke dag maken we de puzzel met onze schepen en kijken we waar op dat moment behoefte aan is. In deze business moet je allround zijn”, geeft Bot aan. “Binnen ons Project & Special Cargo Team zien we anders dan bij de containerstromen veel spotaanvragen. Op basis van de wensen van de opdrachtgever en afmeting en gewicht van de lading zetten we een dedicated en passend schip in of combineren we de projectlading met containers aan boord van onze schepen. Onze schepen zijn niet specifiek uitgerust voor containers, maar kunnen naast containers ook prima andere ladingsoorten transporteren. Onze flexibiliteit en combinatiemogelijkheden binnen het vaargebied leiden ertoe dat we in samenspraak met de opdrachtgever vaak een passende oplossing kunnen aanbieden.”

Alternatief voor de weg

De afgelopen jaren investeerde Danser Group sterk in een uitbreiding van zijn netwerk en daar plukt het ook de vruchten van met betrekking tot breakbulk. “Binnen dit netwerk zien we steeds meer behoefte en oog vanuit de markt voor duurzame oplossingen om projectlading te transporteren”, weet Jill Vanoutryve, sales representative bij Danser Belgium. “De verplichting tot duurzaamheidsrapportering zal de komende jaren nog meer bedrijven aan het denken zetten om te denken aan de binnenvaart, verwachten we. Bovendien is er een tendens dat verschillende Europese landen steeds moeizamer vergunningen en ontheffingen afleveren om projectlading over de weg te vervoeren. Het fijnmazige vaarwegennetwerk vormt een mooi alternatief voor de weg. Noordwest-Europa telt 25.000 kilometer aan vaarwegen die belangrijke bestemmingen met elkaar verbinden. Het zorgt er mee voor dat projectlading boomt.”

“Bij Danser zien we nog verdere groeimogelijkheden”, stelt Bot. “We zijn ook actief in Noord-Frankrijk waar we met de Seine-Nordverbinding een belangrijke toekomst zien en waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot in Parijs kunnen varen. Maar ook op korte afstand is binnenvaart een geschikte modaliteit voor project- en breakbulklading. In Antwerpen verschepen we dagelijks ‘Out of Gauge’-lading tussen de verschillende terminals.”

Treinwagons

Naast de gestandaardiseerde containers vormen de breakbulkactiviteiten een mooie en uitdagende afwisseling voor het team van Danser. “Naast de flatrackcontainers met ‘Out of Gauge’-lading zien we regelmatig silo’s, transformatoren, kabelhaspels, kraanonderdelen, windturbinebladen en zelfs treinwagons aan boord van onze schepen”, geeft Vanoutryve aan. “De Oil & Gas en engineering zijn ook een regelmatig terugkerende gebruiker van onze diensten. We mogen regelmatig leuke projecten uitvoeren zoals het aanleveren van brugdelen voor de fietsers- en voetgangersbrug in Vilvoorde. Een brug die we met de Danser-vloot inmiddels zelf regelmatig passeren over het Zeekanaal Brussel-Schelde. Ook een locomotief van een goederentrein aan boord zien gaan van een binnenvaartschip: dat is bijzonder.”

Uitdagingen

Ondanks de groei die het optekent, heeft Danser ook af te rekenen met uitdagingen. “Een aantal schepen die in het verleden voor ons heeft gevaren, is verkocht en nu actief in de regio rond de Donau om maïs en graan te vervoeren”, verduidelijkt Bot. “Dat zijn schepen die niet snel zullen terugkeren naar je vaargebied en die je niet zomaar snel kunt vervangen. De vraag is er dus wel, maar ook het aanbod moet natuurlijk volgen. Daarnaast zijn we druk bezig met de verduurzaming ter voorbereiding op een emissievrije toekomst van onze vloot. In dat opzicht verwelkomen we eind dit jaar een volgend diesel-elektroschip in onze vloot, de ‘Salamanca’. Het schip is ook voorbereid om in de toekomst volledig elektrisch te varen. Ook op het vlak van ontwerp en vormgeving ligt de focus meer dan voorheen op duurzaamheid. De weg naar een duurzamere toekomst zijn we enkele jaren geleden ingeslagen en zullen we als Danser Group vervolgen door actief betrokken te zijn in de verschillende ontwikkelingen en door te investeren in innovaties in onze modaliteit binnenvaart.”

Danser Group: “Projectlading verschuift van weg naar binnenvaart” – Flows

Danser Group: “Projectlading verschuift van weg naar binnenvaart”

Nieuws, Binnenvaart
Yannick De Spiegeleir
Jill Vanoutryve en Michel Bot (Danser Group)
Jill Vanoutryve en Michel Bot (Danser Group) © Yannick De Spiegeleir

Van windturbinebladen over kraanonderdelen tot zelfs treinwagons. Logistiek dienstverlener Danser vervoert niet alleen containers maar krijgt steeds meer aanvragen om projectlading te transporteren via binnenvaartschepen. Deze bijdrage leest u ook in het papieren Flowsmagazine van november.

Opgericht in 1982 is de Nederlandse Danser Group van oorsprong een barge-operator op de Europese waterwegen. In de loop der jaren werd de firma uitgebouwd tot een logistiek dienstverlener met naast het hoofdkantoor in het Nederlandse Sliedrecht vestigingen in Antwerpen, Lille, Straatsburg en Basel. In samenwerking met zijn netwerkpartners is Danser in België actief in zowel Port of Antwerp-Bruges als North Sea Port, maar ook op het Albertkanaal en bestemmingen als Willebroek, Bergen en zelfs Zeebrugge via het kanaal Gent-Brugge.

Spotaanvragen

Met 120 medewerkers transporteert het jaarlijks 1,6 miljoen teu aan containers. “Maar dagelijks hebben we ook projectlading aan boord op onze schepen. Het is de kracht van Danser dat we flexibel zijn. Elke dag maken we de puzzel met onze schepen en kijken we waar op dat moment behoefte aan is. In deze business moet je allround zijn”, geeft Bot aan. “Binnen ons Project & Special Cargo Team zien we anders dan bij de containerstromen veel spotaanvragen. Op basis van de wensen van de opdrachtgever en afmeting en gewicht van de lading zetten we een dedicated en passend schip in of combineren we de projectlading met containers aan boord van onze schepen. Onze schepen zijn niet specifiek uitgerust voor containers, maar kunnen naast containers ook prima andere ladingsoorten transporteren. Onze flexibiliteit en combinatiemogelijkheden binnen het vaargebied leiden ertoe dat we in samenspraak met de opdrachtgever vaak een passende oplossing kunnen aanbieden.”

Alternatief voor de weg

De afgelopen jaren investeerde Danser Group sterk in een uitbreiding van zijn netwerk en daar plukt het ook de vruchten van met betrekking tot breakbulk. “Binnen dit netwerk zien we steeds meer behoefte en oog vanuit de markt voor duurzame oplossingen om projectlading te transporteren”, weet Jill Vanoutryve, sales representative bij Danser Belgium. “De verplichting tot duurzaamheidsrapportering zal de komende jaren nog meer bedrijven aan het denken zetten om te denken aan de binnenvaart, verwachten we. Bovendien is er een tendens dat verschillende Europese landen steeds moeizamer vergunningen en ontheffingen afleveren om projectlading over de weg te vervoeren. Het fijnmazige vaarwegennetwerk vormt een mooi alternatief voor de weg. Noordwest-Europa telt 25.000 kilometer aan vaarwegen die belangrijke bestemmingen met elkaar verbinden. Het zorgt er mee voor dat projectlading boomt.”

“Bij Danser zien we nog verdere groeimogelijkheden”, stelt Bot. “We zijn ook actief in Noord-Frankrijk waar we met de Seine-Nordverbinding een belangrijke toekomst zien en waardoor binnenvaartschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot in Parijs kunnen varen. Maar ook op korte afstand is binnenvaart een geschikte modaliteit voor project- en breakbulklading. In Antwerpen verschepen we dagelijks ‘Out of Gauge’-lading tussen de verschillende terminals.”

Treinwagons

Naast de gestandaardiseerde containers vormen de breakbulkactiviteiten een mooie en uitdagende afwisseling voor het team van Danser. “Naast de flatrackcontainers met ‘Out of Gauge’-lading zien we regelmatig silo’s, transformatoren, kabelhaspels, kraanonderdelen, windturbinebladen en zelfs treinwagons aan boord van onze schepen”, geeft Vanoutryve aan. “De Oil & Gas en engineering zijn ook een regelmatig terugkerende gebruiker van onze diensten. We mogen regelmatig leuke projecten uitvoeren zoals het aanleveren van brugdelen voor de fietsers- en voetgangersbrug in Vilvoorde. Een brug die we met de Danser-vloot inmiddels zelf regelmatig passeren over het Zeekanaal Brussel-Schelde. Ook een locomotief van een goederentrein aan boord zien gaan van een binnenvaartschip: dat is bijzonder.”

Uitdagingen

Ondanks de groei die het optekent, heeft Danser ook af te rekenen met uitdagingen. “Een aantal schepen die in het verleden voor ons heeft gevaren, is verkocht en nu actief in de regio rond de Donau om maïs en graan te vervoeren”, verduidelijkt Bot. “Dat zijn schepen die niet snel zullen terugkeren naar je vaargebied en die je niet zomaar snel kunt vervangen. De vraag is er dus wel, maar ook het aanbod moet natuurlijk volgen. Daarnaast zijn we druk bezig met de verduurzaming ter voorbereiding op een emissievrije toekomst van onze vloot. In dat opzicht verwelkomen we eind dit jaar een volgend diesel-elektroschip in onze vloot, de ‘Salamanca’. Het schip is ook voorbereid om in de toekomst volledig elektrisch te varen. Ook op het vlak van ontwerp en vormgeving ligt de focus meer dan voorheen op duurzaamheid. De weg naar een duurzamere toekomst zijn we enkele jaren geleden ingeslagen en zullen we als Danser Group vervolgen door actief betrokken te zijn in de verschillende ontwikkelingen en door te investeren in innovaties in onze modaliteit binnenvaart.”