Scheepvaartverkeer plat door boerenblokkades in Gentse haven (update)

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
Boerenprotest in Gent op 15 februari 2024
Boerenprotest in Gent op 15 februari 2024 © Belga photo - Kurt Desplenter

Tientallen tractoren blokkeren donderdag 15 februari sinds 7.50 uur de Zelzatebrug over het kanaal Gent-Terneuzen, waardoor de brug niet open kan voor scheepvaartverkeer. Als de Vlaamse regering deze namiddag niet met antwoorden komt op de talloze bezorgdheden van de boeren, dan blijven ze actie voeren tot nog zeker vrijdagochtend.

Update van 16 februari, 09.45 uur: 

De laatste boeren zijn ondertussen vertrokken uit de Gentse haven, zo meldt North Sea Port. De Zelzatebrug, die gisteren nog geblokkeerd werd door een tiental tractoren, kan terug geopend worden waardoor alle scheepvaart opnieuw kan passeren. Door de actie zijn in totaal 24 schepen getroffen, meldt het havenbedrijf nog, waarvan er 8 in de haven liggen. De overige 16 willen naar Gent varen.

Update van 16 februari, 07.30 uur: 

De Vlaamse regering heeft op donderdagavond 15 februari een akkoord bereikt met de landbouworganisaties. Zo zal de Vlaamse overheid tot 1 oktober zelf geen grond in landbouwgebied meer aankopen en komt er een werkgroep over het grondgebruik. Vlaams minister-president Jan Jambon roept de boeren nu op om te stoppen met hun acties en blokkades.

Op vrijdagochtend 16 februari houden de boerenprotesten in de Gentse haven enkel nog een filterblokkade aan de Zelzatebrug over het kanaal Gent-Terneuzen. Dat heeft het Vlaams Verkeerscentrum gemeld.

Update van 15 februari, 15.45 uur: 

North Sea Port meldt dat het al sinds vannacht uit voorzorg het scheepvaartverkeer voor zeeschepen op het Kanaal Gent-Terneuzen opgeschort heeft. Omwille van het boerenprotest is de Zelzatebrug al de hele dag buiten gebruik. De meeste binnenvaartschepen kunnen er wel onderdoor varen.

Update van 15 februari, 13.35 uur: 

Geen extreme filevorming

Het Vlaams Verkeerscentrum meldt op zijn website dat er “sterke hinder” is in het Gentse havengebied door de boerenprotesten in de Gentse haven. Rond de middag zijn vooral aan de Turborotonde tractoren opgesteld en aan de Cosmosrotonde, in de buurt van staalreus ArcelorMittal. Het verkeer is niet volledig geblokkeerd.

Een correspondent van persagentschap Belga nuanceert de sterke hinder en telt ter plaatse zowat achttien tractoren op de Cosmosrotonde. De politie heeft zich in het havengebied ook opgesteld om vrachtverkeer zoveel mogelijk om te leiden. Aan de blokkade arriveren amper vrachtwagens, hoewel de as doorgaans druk bereden wordt door zwaar vrachtverkeer. Toch geven boeren net hier te kennen dat ze tot middernacht hun protest willen doorzetten. Ze spreken van een reeks eisen die de toekomst van landbouwers moet garanderen.

Zo gaat het onder meer om aanpassingen aan het mestactieplan en een stikstofakkoord gebaseerd op een emissiemodel in plaats van een model met drempelwaarden. Ook de administratieve rompslomp moet minder, en België moet meer op het Europees landbouwbeleid wegen, “om de Belgische landbouw te versoepelen.” zegt boer Willem Derynck, die uit het West-Vlaamse Ardooie naar Gent is afgezakt. “Als aan die eisen voldaan wordt, gaan we onmiddellijk opnieuw aan het werk”, zegt Derynck aan de Cosmosrotonde, “dan is het voor ons gedaan.”

Sven Geerts, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum geeft aan dat de boeren blokkades hanteren, maar dat het verkeer niet stelselmatig wordt tegengehouden. Er is geen sprake van extreme filevorming. Toch is het aangeraden om de omgeving van de Gentse haven indien mogelijk te vermijden.

Update van 15 februari, 12.00 uur: 

24 uur of langer

De blokkering van de Zelzatebrug zou minstens 24 uur duren, maar de precieze duur van de actie “zal afhangen van het resultaat van de onderhandelingen”, zo meldt persagentschap Belga. “We willen vrachtverkeer tegenhouden richting haven van Gent”, verklaren boeren Jonas Van Zele en Michiel Patyn ter plaatse. “We merken dat we zo de grootste impact hebben en willen zo een beetje druk zetten op de onderhandelingen vanmiddag.” De boeren op de Zelzatebrug geloven niet dat een akkoord binnen handbereik ligt. “Zoals het stikstofdossier nu op tafel ligt, zouden vergunningen van onbepaalde duur vernieuwd moeten worden in 2030. Dat is de spelregels veranderen terwijl het spel gespeeld wordt. Zo wordt de landbouw in de steek gelaten”, klinkt het vanuit Gent.

Update van 15 februari, 11.20 uur: 

Febetra

Sectorfederatie Febetra vindt het onbegrijpelijk dat gewone werkmensen door de filterblokkades mogen rijden en vrachtwagenchauffeurs niet. “Die regelrechte oorlogsretoriek zet uiteraard kwaad bloed in de transportsector, die de acties van de landbouwers grondig beu is”, zo schrijft Febetra in een persbericht.“Er is geen enkele objectieve reden om uitgerekend vrachtwagenchauffeurs te viseren. Waarom vrachtwagenchauffeurs in landbouwmiddens niet als gewone werkmensen gepercipieerd worden, mag Joost weten. Wie denkt dat het stikstofdecreet door vrachtwagenchauffeurs in elkaar gebokst werd of dat de tsunami aan administratieve verplichtingen er op verzoek van de transportsector kwam, hallucineert”, aldus Febetra.

Update van 15 februari, 11.00 uur: 

Voka Oost-Vlaanderen

Voka Oost-Vlaanderen roept op tot actie. “Een 24 urenboycot van het havengebied berokkent ettelijke miljoenen aan directe economische schade en weegt op de internationale reputatie van het havengebied. Het havengebied is van cruciaal economisch en dus maatschappelijk belang. Als actievoerders daar onverantwoord mee omspringen, is het moment van ordehandhaving aangebroken”, schrijft Voka Oost-Vlaanderen in een bericht.

“Een dag boycot van de havenactiviteit kost de Gentse havenbedrijven meer dan 20 miljoen euro aan toegevoegde waarde”, zegt Jan Geers, manager Belangenbehartiging Voka Oost-Vlaanderen. “En dat is zonder alle afgeleide schade buiten de haven gerekend. Een blokkade verstoort de normale stroom van een miljoen ton aan in- en uitgaande goederen. Net die immense flow maakt van onze havens de logistieke draaischijf en een van dé steunpilaren en troeven van de hele Vlaamse economie.”

Een signaal om paal en perk te stellen aan deze acties, zou onderhand wel mogen gegeven worden

Volgens Geers moeten havens beschermd worden tegen actiegroepen. “Als havenvereniging pleiten we voor een statuut die het cruciaal strategische belang van havens erkent. Acties, onder meer zoals vandaag, zouden dan via strikte handhaving onmogelijk moeten zijn. Ook vandaag is er handhaving mogelijk als de openbare weg geblokkeerd wordt. Een signaal om paal en perk te stellen aan deze acties, zou onderhand wel mogen gegeven worden en dat is dan ook de vraag die we bij de bevoegde politici neerlegden.”

Initieel bericht van 15 februari, 10.30 uur:

Een tiental tractoren zijn de Zelzatebrug opgereden en verhinderen zo dat die opgehaald kan worden. “De scheepvaart in het Gentse deel van de haven ligt hierdoor plat”, bevestigt woordvoerder Johan Bresseleers van North Sea Port donderdagochtend. Dagelijks passeren een tiental zeeschepen de Zelzatebrug om goederen te lossen en te laden. Die kunnen dus niet aanmeren bij de bedrijven of kunnen niet vertrekken richting Westerschelde. Personenvervoer wordt nog wel doorgelaten.

Deze keer hinder scheepvaart

Volgens het Vlaams Verkeerscentrum blokkeren boeren sinds 9.30 uur ook de Turborotonde aan Euro-Silo ter hoogte van Oostakker. Hierdoor geraken heel wat personen die in de haven werken niet tijdig op hun werk. Personenvoertuigen zouden mondjesmaat kunnen passeren en af en toe mag ook een vrachtwagen er langs. Hetzelfde geldt voor de Cosmosrotonde, een rondpunt op de Kennedylaan ter hoogte van staalfabrikant ArcelorMittal.

Aan die twee rotondes blokkeren in totaal een vijftigtal traktoren het verkeer. Dat betekent dat het boerenprotest omstreeks 9.00 uur niet dezelfde intensiteit lijkt te hebben als het boerenprotest in de haven van Antwerpen of dat in Gent twee weken geleden. Maar in tegenstelling tot de vorige actie in de haven van Gent, is er deze keer dus wel hinder voor de scheepvaart.

Vlaamse regering

Om 9.00 uur deze ochtend is de Vlaamse regering samengekomen om het overleg met de boeren voor te bereiden. Om 14.00 uur wordt er gesproken met verschillende landbouworganisaties. “Wij hebben vooral geluisterd naar de bezorgdheden van de boeren”, zegt Vlaams minister van landbouw, Jo Brouns, vanochtend aan VRT NWS. “Vandaag derde keer, goede keer. Ik hoop dat wij ook concrete antwoorden kunnen geven. Er zijn nog heel wat zorgen rond grond, stikstof, het mestactieplan, prijsvorming en administratieve lasten. Op al die zaken verwachten de boeren antwoorden van ons en ik hoop dat we die vandaag kunnen geven.”

Scheepvaartverkeer plat door boerenblokkades in Gentse haven (update) – Flows

Scheepvaartverkeer plat door boerenblokkades in Gentse haven (update)

Nieuws, Havens
Bart Meyvis
Boerenprotest in Gent op 15 februari 2024
Boerenprotest in Gent op 15 februari 2024 © Belga photo - Kurt Desplenter

Tientallen tractoren blokkeren donderdag 15 februari sinds 7.50 uur de Zelzatebrug over het kanaal Gent-Terneuzen, waardoor de brug niet open kan voor scheepvaartverkeer. Als de Vlaamse regering deze namiddag niet met antwoorden komt op de talloze bezorgdheden van de boeren, dan blijven ze actie voeren tot nog zeker vrijdagochtend.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

 

 

Ben u al abonnee?

Login