Volvo Trucks test e-trucks op waterstof op openbare weg

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische vrachtwagen op waterstof - Volvo Trucks
Elektrische vrachtwagen op waterstof / Volvo Trucks © Volvo Trucks

Vrachtwagenconstructeur Volvo Trucks heeft zijn elektrische vrachtwagens op brandstofcellen voor het eerst getest op de openbare weg. De e-trucks met brandstofcellen zullen pas in de tweede helft van dit decennium commercieel beschikbaar zijn.

Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische vrachtwagens met brandstofcellen. Die emissievrije vrachtwagens gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren en kunnen lange afstanden afleggen, waardoor ze geschikt zijn voor langere transportopdrachten.

De vrachtwagens zijn nu voor het eerst getest op de openbare weg. Om het extra uitdagend te maken, zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van Zweden, in een extreem koud klimaat. “Vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle soorten weer. De barre omstandigheden op de openbare weg in het noorden van Zweden vormen een ideale testomgeving”, zegt Helena Alsiö, vicepresident powertrain product management bij Volvo Trucks. “De tests zijn goed verlopen.”

Langere afstanden

Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en wanneer het gebruik van alleen batterijen geen optie is: bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.

Tweede helft decennium

De elektrische vrachtwagens met brandstofcellen zullen in de tweede helft van dit decennium beschikbaar zijn, in tegenstelling tot hun batterij-elektrische tegenhangers waarvan verschillende constructeurs al met de serieproductie gestart zijn. Enkele jaren voor de commerciële lancering van de e-trucks op brandstofcellen zullen tests met transporteurs van start gaan. Om de ontwikkeling te versnellen heeft Volvo Group zijn krachten gebundeld met Daimler voor de ontwikkeling en productie van brandstofcelsystemen op maat voor zware voertuigen.

Volvo Trucks test e-trucks op waterstof op openbare weg – Flows

Volvo Trucks test e-trucks op waterstof op openbare weg

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische vrachtwagen op waterstof - Volvo Trucks
Elektrische vrachtwagen op waterstof / Volvo Trucks © Volvo Trucks

Vrachtwagenconstructeur Volvo Trucks heeft zijn elektrische vrachtwagens op brandstofcellen voor het eerst getest op de openbare weg. De e-trucks met brandstofcellen zullen pas in de tweede helft van dit decennium commercieel beschikbaar zijn.

Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische vrachtwagens met brandstofcellen. Die emissievrije vrachtwagens gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren en kunnen lange afstanden afleggen, waardoor ze geschikt zijn voor langere transportopdrachten.

De vrachtwagens zijn nu voor het eerst getest op de openbare weg. Om het extra uitdagend te maken, zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van Zweden, in een extreem koud klimaat. “Vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle soorten weer. De barre omstandigheden op de openbare weg in het noorden van Zweden vormen een ideale testomgeving”, zegt Helena Alsiö, vicepresident powertrain product management bij Volvo Trucks. “De tests zijn goed verlopen.”

Langere afstanden

Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en wanneer het gebruik van alleen batterijen geen optie is: bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.

Tweede helft decennium

De elektrische vrachtwagens met brandstofcellen zullen in de tweede helft van dit decennium beschikbaar zijn, in tegenstelling tot hun batterij-elektrische tegenhangers waarvan verschillende constructeurs al met de serieproductie gestart zijn. Enkele jaren voor de commerciële lancering van de e-trucks op brandstofcellen zullen tests met transporteurs van start gaan. Om de ontwikkeling te versnellen heeft Volvo Group zijn krachten gebundeld met Daimler voor de ontwikkeling en productie van brandstofcelsystemen op maat voor zware voertuigen.