Unifeeder verspilt kwart van capaciteit door wachttijden

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Deense rederij Unifeeder kan 25% van haar vlootcapaciteit niet benutten omdat de feederschepen veel tijd verliezen met wachten aan overvolle terminals. Volgens CEO Jesper Kristensen zijn de problemen het grootst in Rotterdam.

“Rotterdam is een extreem geval”, zegt Kristensen in een interview met het Deense ShippingWatch. Door alle wachttijden aan de door congestie geplaagde terminals verspillen we een kwart van onze capaciteit. Unifeeder is de grootste onafhankelijke feedermaatschappij in Noord-Europa met een vloot van 54 schepen van 366 tot 1.578 teu.

Kristensen raadt de eigenaars van de lading aan om de havens met de grootste congestie te mijden en andere ‘gateways’ te zoeken. Dat gebeurt in sommige gevallen al, waardoor ook Unifeeder de rotaties moet aanpassen wanneer grote feedervolumes in een andere haven gelost worden dan voorzien.

Eerder deze week was Hapag-Lloyd de eerste grote carrier om tijdelijk aanlopen in Rotterdam te schrappen omwille van de congestieproblemen op de ECT Delta Terminal. Het gaat om de eastbound aanlopen in Rotterdam van de grootste Far East loop van THE Alliance, die vanaf medio juli zeven weken lang rechtstreeks vanuit Antwerpen naar het Verre Oosten zal terugkeren.

Stefan Verberckmoes

Unifeeder verspilt kwart van capaciteit door wachttijden – Flows

Unifeeder verspilt kwart van capaciteit door wachttijden

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Deense rederij Unifeeder kan 25% van haar vlootcapaciteit niet benutten omdat de feederschepen veel tijd verliezen met wachten aan overvolle terminals. Volgens CEO Jesper Kristensen zijn de problemen het grootst in Rotterdam.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login