Marktpotentieel in zicht voor Zeeuwse innovatie waterstofdistributie

Reportage, Varia
Jan-Kees Verschuure
Vlamtest waterstofdistributie onder toeziend oog van medeontwikkelaar Nico Bolleman (tweede van links)
Vlamtest waterstofdistributie onder toeziend oog van medeontwikkelaar Nico Bolleman (tweede van links) © Jan-Kees Verschuure

Het consortium Zeeland Waterstofland, bestaande uit VoltH2 Operating, Vitrite Middelburg, Blue H Engineering, Yerseke Engine Services en Impuls Zeeland, organiseerde vrijdag 10 november een demonstratie van een eigen ontwikkeld waterstoftransport- en wisseltank-containersysteem.

De demo vond plaats bij Veiligheidscentrum Zeeland in Vlissingen, het test- en trainingscentrum van de Brandweer. De Swappable Hydrogen Tank Container is het eerste resultaat van een test uitgevoerd door Zeeland Waterstofland (gestart in 2019). Die test had aanvankelijk moeten leiden tot een hybride binnenvaartschip dat zowel op waterstof als diesel kan varen. “De economische haalbaarheid van de doorontwikkeling bleek te laag”, zegt managing director Nico Bolleman van Blue H Engineering uit Nieuwvliet, een ontwikkelaar van duurzame aandrijfsystemen voor de maritieme en offshoresector.

Vervolgens werden de test en de ontwikkelde expertise aangewend voor de ontwikkeling van de Swappable Hydrogen Tank Container. “Met dat systeem wordt groene waterstof flexibel en efficiënt gedistribueerd aan verschillende sectoren, voordat de vaste infrastructuur klaar is. Ideaal voor het gebruik van groene waterstof voor het mkb (midden- en kleinbedrijf, red.) in de transportbranche. En we leggen de basis voor een uitgebreider flexibel waterstofnetwerk voor de aanvullende sectoren maritiem, gebouwde omgeving en luchtvaart in de nabije toekomst.”

Vervangt tube trailers

Het transport- en opslagsysteem is ontwikkeld ten behoeve van de veilige distributie van waterstof. Het bestaat uit een 20-voet-zeecontainer met daarin negen grote cilinders waarin zich gecomprimeerde waterstof bevindt. Er is voor de wisseltankcontainer een meet-, regel- en beveiligingssysteem ontwikkeld dat het mogelijk maakt een veilige koppeling te kunnen maken met de waterstofinstallatie bij de gebruiker op locatie. Tijdens de demo werd de installatie na enige haperingen succesvol aangekoppeld op een vlamtestinstallatie.

Het systeem vervangt onder meer tube trailers, de truckopleggers waarmee waterstofcilinders vervoerd worden, en kan ook op binnenvaartschepen als opslag- en distributiesysteem gebruikt gaan worden. Met welke capaciteit is nog niet duidelijk, de demonstratie betrof een testopstelling, maar de mogelijkheden worden wel erkend. Vermarkting is nog niet in zicht, maar zal worden uitgevoerd door Blue H Engineering, aldus Bolleman.

Colruyt Group pionier

VoltH2, medeontwikkelaar van twee toekomstige groene-waterstoffabrieken in North Sea Port, wil deze containers graag gaan gebruiken, zegt business development en commercieel manager Bas Lavalaye. “Wanneer onze fabrieken operationeel zijn.” VoltH2 hoopt in het eerste kwartaal van 2024 de investeringsbeslissing te nemen. “De vergunningen zijn al gereed. In Vlissingen komt een groene-waterstoffabriek bij de Sloecentrale, in de omgeving Terneuzen op de Axelse Vlakte, in de nabijheid van kunstmestfabriek Yara Sluiskil.”

Supermarktketen Colruyt is middels energieholding Virya Energy partner van VoltH2 in de ontwikkeling van de waterstoffabrieken. Volgens Lavalaye zullen de aandeelhouders de investering van “enkele tientallen miljoenen” zelf financieren. Colruyt Group is een pionier op het gebied van waterstof. In het distributiecentrum in Halle rijden 75 heftrucks op waterstof en al in 2018 opende Colruyt een eerste publiek waterstoftankstation.

Marktpotentieel in zicht voor Zeeuwse innovatie waterstofdistributie – Flows

Marktpotentieel in zicht voor Zeeuwse innovatie waterstofdistributie

Reportage, Varia
Jan-Kees Verschuure
Vlamtest waterstofdistributie onder toeziend oog van medeontwikkelaar Nico Bolleman (tweede van links)
Vlamtest waterstofdistributie onder toeziend oog van medeontwikkelaar Nico Bolleman (tweede van links) © Jan-Kees Verschuure

Het consortium Zeeland Waterstofland, bestaande uit VoltH2 Operating, Vitrite Middelburg, Blue H Engineering, Yerseke Engine Services en Impuls Zeeland, organiseerde vrijdag 10 november een demonstratie van een eigen ontwikkeld waterstoftransport- en wisseltank-containersysteem.

De demo vond plaats bij Veiligheidscentrum Zeeland in Vlissingen, het test- en trainingscentrum van de Brandweer. De Swappable Hydrogen Tank Container is het eerste resultaat van een test uitgevoerd door Zeeland Waterstofland (gestart in 2019). Die test had aanvankelijk moeten leiden tot een hybride binnenvaartschip dat zowel op waterstof als diesel kan varen. “De economische haalbaarheid van de doorontwikkeling bleek te laag”, zegt managing director Nico Bolleman van Blue H Engineering uit Nieuwvliet, een ontwikkelaar van duurzame aandrijfsystemen voor de maritieme en offshoresector.

Vervolgens werden de test en de ontwikkelde expertise aangewend voor de ontwikkeling van de Swappable Hydrogen Tank Container. “Met dat systeem wordt groene waterstof flexibel en efficiënt gedistribueerd aan verschillende sectoren, voordat de vaste infrastructuur klaar is. Ideaal voor het gebruik van groene waterstof voor het mkb (midden- en kleinbedrijf, red.) in de transportbranche. En we leggen de basis voor een uitgebreider flexibel waterstofnetwerk voor de aanvullende sectoren maritiem, gebouwde omgeving en luchtvaart in de nabije toekomst.”

Vervangt tube trailers

Het transport- en opslagsysteem is ontwikkeld ten behoeve van de veilige distributie van waterstof. Het bestaat uit een 20-voet-zeecontainer met daarin negen grote cilinders waarin zich gecomprimeerde waterstof bevindt. Er is voor de wisseltankcontainer een meet-, regel- en beveiligingssysteem ontwikkeld dat het mogelijk maakt een veilige koppeling te kunnen maken met de waterstofinstallatie bij de gebruiker op locatie. Tijdens de demo werd de installatie na enige haperingen succesvol aangekoppeld op een vlamtestinstallatie.

Het systeem vervangt onder meer tube trailers, de truckopleggers waarmee waterstofcilinders vervoerd worden, en kan ook op binnenvaartschepen als opslag- en distributiesysteem gebruikt gaan worden. Met welke capaciteit is nog niet duidelijk, de demonstratie betrof een testopstelling, maar de mogelijkheden worden wel erkend. Vermarkting is nog niet in zicht, maar zal worden uitgevoerd door Blue H Engineering, aldus Bolleman.

Colruyt Group pionier

VoltH2, medeontwikkelaar van twee toekomstige groene-waterstoffabrieken in North Sea Port, wil deze containers graag gaan gebruiken, zegt business development en commercieel manager Bas Lavalaye. “Wanneer onze fabrieken operationeel zijn.” VoltH2 hoopt in het eerste kwartaal van 2024 de investeringsbeslissing te nemen. “De vergunningen zijn al gereed. In Vlissingen komt een groene-waterstoffabriek bij de Sloecentrale, in de omgeving Terneuzen op de Axelse Vlakte, in de nabijheid van kunstmestfabriek Yara Sluiskil.”

Supermarktketen Colruyt is middels energieholding Virya Energy partner van VoltH2 in de ontwikkeling van de waterstoffabrieken. Volgens Lavalaye zullen de aandeelhouders de investering van “enkele tientallen miljoenen” zelf financieren. Colruyt Group is een pionier op het gebied van waterstof. In het distributiecentrum in Halle rijden 75 heftrucks op waterstof en al in 2018 opende Colruyt een eerste publiek waterstoftankstation.