Grimaldi, WDP, DB Schenker, DEME, Volvo, waterstof en zeemansleven

Kort, Varia
Julie Desmet
Emanuele Grimaldi op de European Shipping Week (ESW)
Emanuele Grimaldi op de European Shipping Week (ESW) © Vivian Hertz

Grimaldi geeft de fakkel van CEO en voorzitter van Finnlines door aan Tom Pippingsköld, WDP koopt VIB Vermögen uit, DB Schenker wil een autonome containerfeeder exploiteren en ATRI concludeert dat trucks op waterstof het milieuvriendelijkst zijn.

FINNLINES – 

De Italiaanse scheepsmagnaat Emanuele Grimaldi (zie foto) trekt zich terug uit het dagelijkse bestuur van de Finse rederij Finnlines. Hij gaf de fakkel van CEO en voorzitter door aan Tom Pippingsköld, die sinds 2013 in het directiecomité zit. Grimaldi stapt in de rol van chairman die de zittingen van de raad van bestuur in goede banen leidt. Tot het Europese shortsea netwerk van Finnlines behoren onder meer connecties van Antwerpen en Zeebrugge met Scandinavië. Finnlines noteerde in het eerste kwartaal 127 miljoen euro omzet. De groei met 27% kwam zowel uit vracht, havenoperaties als passagiers. (RJ/JD)

RUWE ZEE – 

De International Association of Marine and Shipping Professionals (IAMSP) heeft een video gedeeld over ‘het echte leven op zee’ op LinkedIn. Een schipper hield een videodagboek bij over het leven aan boord van een schip op ruwe zee. Daaruit blijkt dat primaire levensbehoeftes zoals slapen en eten niet altijd van een leien dakje verlopen. Ook het evenwicht bewaren tijdens het werken aan boord is niet evident. De video kunt u hier bekijken. (JD)

WALLENIUS WILHELMSEN –

Wallenius Wilhelmsen haalde Volvo aan boord als partner voor de ontwikkeling van de ‘Orcelle Wind’, een cargozeilschip. Dat maakte de roro-operator in Göteborg bekend bij een werkbezoek van kroonprinses Victoria van Zweden, kroonprins Haakon Magnus van Noorwegen en prins Daniel van Zweden. De ‘Orcelle Wind’ is een project van het 220 meter lange roroschip met een capaciteit van 7.000 wagens. Dankzij zeilen tot honderd meter hoog reduceert het de emissies met 90 procent. Wallenius Wilhelmsen plant om het eerste vaartuig in 2026 in dienst te nemen. (RJ)

WDP – 

De Belgische logistiek vastgoedgroep WDP koopt via zijn dochtervennootschap WDP Invest zijn lokale partner, het Beierse VIB Vermögen, uit. Met de verwerving van de aandelen wil WDP zijn positie in Duitsland versterken. WDP Invest verwacht het afsluiten van de overdracht tegen midden 2022 af te ronden. WDP heeft zo’n 6 miljoen m² panden in portefeuille. Het patrimonium van semi-industriële en logistieke gebouwen is verdeeld over ruim 250 sites op logistieke knooppunten voor opslag en distributie in België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en Roemenië. (JD)

DB SCHENKER – 

DB Schenker, het logistieke zusterbedrijf van de Duitse spooroperator DB Cargo, wil een autonoom varende elektrische containerfeeder exploiteren tussen de fabriekskade van zijn partner en meubelgigant Ekornes in het Noorse Ikornnes en de haven van Ålesund. Het 50 meter lange vaartuig maakt gebruik van het ‘NDS AutoBarge 250-concept’ van Naval Dynamics en is bedoeld voor een reis van drie uur en 43 km met een snelheid van 7,7 knopen. Het vaartuig zou onbemand opereren, maar wel nog onder toezicht van Masterly’s remote operation center. Beelden van het scheepsontwerp kunt u hier bekijken. Vandaag zijn er al twee onbemande elektrische feeders operationeel: de ‘Yara Birkeland‘ en ‘Zhi Fei‘. (JD)

DEME – 

DEME Offshore US sluit een langetermijnovereenkomst met het Rotterdamse Barge Master voor de verdere ontwikkeling van een Jones Act-conforme feederoplossing voor de geplande offshore windprojecten. Beide bedrijven zullen nauw samenwerken om een bewegingscompensatietechnologie te ontwikkelen die toegepast zal worden in een feederconcept voor het Vineyard Wind 1-project, het eerste offshore windmolenpark op commerciële schaal aan de kust van Massachusetts. Naast de installatie van de turbines zal DEME Offshore instaan voor het transport en de installatie van de monopijlerfunderingen, de transitiestukken, het offshore substation en de erosiebescherming voor de windturbinefunderingen, evenals de fundering en het platform voor het offshore substation. (BM)

WATERSTOFBRANDCEL – 

Het American Transportation Research Institute (ATRI) concludeert dat trucks met een waterstofbrandstofcel-aandrijflijn het milieuvriendelijkste vrachtwagentype zijn. Uit het onderzoek bleek dat, hoewel batterij-elektrische vrachtwagens geen directe uitlaatemissies hebben, de CO2-productie van de productie van voertuigen, batterijen en elektriciteit resulteren in een verlaging van de CO2-uitstoot met 30 procent ten opzichte van dieseltrucks. Trucks die op groene waterstof rijden zorgen voor 90% CO2-reductie ten opzichte van diesel. (YDS)