DP World, UECC, HMM, UHL, Titankraan, warmtenet en bol.com

Kort, Varia
Julie Desmet
20220517 Hamburg 'UHL Future'
De ‘UHL Future’ van het ‘F900 Eco-lifter’-type bij vertrek uit Hamburg © Stefan Verberckmoes

Port of Antwerp-Bruges krijgt subsidies voor de uitbreiding van het warmtenet Antwerpen-Noord, HMM verdubbelt zijn omzet, bol.com opent zijn nieuwe fulfilmentcenter, UHL bestelt twee nieuwe heavy-liftschepen en DP World bouwt een nieuwe terminal.

TITANKRAAN – 

De Titankraan, die met 40 meter hoogte de grootste kraan is van het MAS, staat in de steigers. Tot midden juni 2022 wordt de havenkraan op de Antwerpse Rijnkaai verder ontroest en geschilderd. De cabine krijgt ook een nieuw dak. De bovenste top van de giek wordt in een volgende fase geschilderd met een grote hoogwerker. (JD)

WARMTENET – 

De Vlaamse regering kent een subsidie toe van 719.700 euro aan Port of Antwerp-Bruges voor een strategische uitbreiding van het warmtenet Antwerpen-Noord. In 2019 kreeg Fluvius System Operator en het Havenbedrijf Antwerpen al een subsidie voor het hoofdnet van een warmtenet vanuit de afvalverbrandingsinstallatie van Indaver in het noorden van Antwerpen naar industriële afnemers en sociale huisvesting. Dit warmtenet zal leiden tot een effectief transport naar Boortmalt en een hoofdtransportleiding naar de binnenstad van Antwerpen. Die transportleiding wordt nu verder uitgebreid met een distributienet voor de warmtelevering aan de sociale huisvestingswijken Rozemaai en Luchtbal en andere residentiële klanten in Ekeren. (JD)

UECC –

Het autoschip ‘Auto Advance’ van shortsea roro-operator UECC kreeg de Shippax Ro-Ro Technology & Environment Award. De jury loofde de nieuwbouw als “een grote stap voorwaarts in milieuvriendelijke roro-operaties en tegelijk een extreme flexibiliteit voor het gebruik van toekomstige alternatieve energiebronnen.” De ‘Auto Advance’ is 169 meter lang en kan 3.600 voertuigen op tien dekken vervoeren. Het schip werd vorig jaar opgeleverd als eerste van een serie van drie. Het is in Zeebrugge een vaste gast in het shortseanetwerk tussen Spanje en de Baltische Zee. (RJ)

HMM – 

De Zuid-Koreaanse rederij HMM boekte in het eerste kwartaal van 2022 een omzet van 3,8 miljard dollar. Dat is een stijging van maar liefst 103% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. De operationele winst verdriedubbelde tot 2,4 miljard dollar (tegenover 795 miljoen dollar een jaar eerder). Dankzij de torenhoge vrachttarieven behaalde HMM zijn beste kwartaalresultaat ooit. In de eerste drie maanden van 2022 steeg de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) met maar liefst 75%. (JD)

BOL.COM – 

In Waalwijk net over de grens met Nederland heeft bol.com de uitbreiding van zijn belangrijkste fulfilmentcenter geopend. De totale grondoppervlakte van het center is verdubbeld tot 100.000 m². Met de uitbreiding speelt de Nederlandse speler in op de groei van de e-commerce. Paradepaardjes van het nieuwe fulfilmentcenter zijn een zonnedak van 13.000 zonnepanelen, tal van inpakmachines, kilometers aan lopende band en een enorm shuttlesysteem. “Een groter grondoppervlakte verhoogt de opslagcapaciteit voor de verkooppartners die hun logistiek aan ons hebben uitbesteed”, zegt Vincent Weijers, directeur Logistiek en COO bij bol.com. (YDS) 

UHL – 

De Duitse rederij United Heavy Lift (UHL) uit Hamburg heeft twee heavy-liftschepen besteld bij Hudong Zhonghua Shipyard in Shanghai. Het gaat om twee extra eenheden van het zogenaamde ‘F900 Eco-Lifter’-type (zie foto). De naam van het scheepstype verwijst naar het feit dat de twee boordkranen met een hefvermogen van elk 450 ton, in tandem zware lasten tot 900 ton op het 150 meter lange schip kunnen laden. Met de pas bestelde ‘UHL Fresh’ en ‘UHL Fable’, die eind 2023 en begin 2024 in de vaart komen, zal UHL over negentien schepen van dit ‘F900’-type beschikken. (SV) 

DP WORLD – 

Terminaloperator DP World is gestart met de bouw van een nieuwe containerterminal in de haven van Novi Sad. Er komt ook een verticale kademuur en silo voor de opslag van graan. De nieuwe terminal moet de Servische landbouwindustrie ondersteunen en het vervoer van goederen en diensten langs de Donau vergemakkelijken. DP World maakt hiervoor ruim 30 miljoen euro vrij. (JD)

ZANDVLIETSLUIS – 

De Zandvlietsluis op de Antwerpse rechteroever is op woensdag 18 mei 2022 van 5.00 uur tot 16.00 uur tijdelijk buiten dienst wegens onderhoudswerken. (JD)