CEVA Logistics, DKV, VoltH2, luchtvracht en afblaasstraat INEOS

Kort, Varia
Julie Desmet
UECC's pure car and truck carrier (PCTC) 'Auto Energy', uitgerust met dual-fuelmotoren
UECC’s pure car and truck carrier (PCTC) ‘Auto Energy’, uitgerust met dual-fuelmotoren © Cuxport

VoltH2 mag de eerste grote groene waterstoffabriek in de Benelux bouwen, INEOS introduceerde de zogenaamde ‘afblaasstraat’ voor trucks en het totale vrachtvolume op Brussels Airport nam in september 2021 opnieuw toe met 23% tot bijna 70.000 ton.

E-COMMERCE – 

Comeos, werkgeversorganisatie voor de distributie en de handel, reageerde op het voorstel van de federale regering om proefprojecten op te zetten die e-commercejobs terug naar België moeten halen. “We hebben geen tijd te verliezen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “Uit de meest recente cijfers blijkt dat de voorbije zeven jaar 20.010 jobs naar het buitenland zijn gevloeid omdat daar wel flexibiliteit is en hier niet. Daardoor vestigen de distributiecentra zich net over de grens voor hun e-commerceactiviteiten. Al onze hoop is nu gevestigd op de proefprojecten waarbij onder andere voorzien wordt dat werknemers vrijwillig na 20.00 uur kunnen werken. Als de regering daarvoor het licht op groen zet, zou dat e-commerce kunnen helpen om terug te groeien in eigen land.” (JD)

GROENE WATERSTOFFABRIEK – 

VoltH2, het bedrijf van de Vlaamse ondernemer André Jurres, mag de eerste grote groene waterstoffabriek in de Benelux gaan bouwen. De fabriek komt in Vlissingen en moet 3.500 ton waterstof per jaar produceren, goed voor 25 MW. Jurres heeft zojuist de bouwvergunning voor het project ontvangen. Hij verwacht ook binnenkort groen licht te krijgen voor een tweede groene waterstoffabriek in Terneuzen, die hij samen met investeringsmaatschappij Virya Energie van Jef Colruyt wil bouwen. Beide fabrieken komen aan de Westerschelde in het havengebied van Nort Sea Port, waardoor de waterstof makkelijk naar afnemers te vervoeren zal zijn via het water, het spoor en de weg. Ook Ørsted heeft plannen voor een groene waterstoffabriek in Zeeland. (AB)

INEOS – 

Vrachtwagens met kunststofkorrels die de site van het chemiebedrijf INEOS in Lillo willen verlaten, zullen voortaan eerst door de zogenaamde ‘afblaasstraat’ moeten. Zo worden korrels die tijdens het laden op het dak of chassis van de truck achterbleven, weggeblazen en opgevangen. Zo komen er geen verloren plastickorrels in de natuur terecht. INEOS investeerde 700.000 euro in de site. De afblaasstraat valt het best te vergelijken met het droogblazen van een auto in een klassieke carwash. “Ons doel is het verlies tot nul herleiden, ofwel zero pellet loss”, zegt Philippe Neirynck, manager Logistieke Operaties. “Elke korrel is er één te veel.” INEOS plant een bijkomende installatie van een soortgelijke afblaasstraat op de site in Zandvliet (Styrolution) later dit jaar. (ML)

LUCHTVRACHTCIJFERS BRUSSELS AIRPORT – 

Het totale vrachtvolume op Brussels Airport nam in september 2021 opnieuw toe met 23% tot bijna 70.000 ton. De groei is te zien in de drie segmenten: volvracht (+25%), expresdiensten (+6%) en het vrachtvervoer aan boord van passagiersvluchten (+52%). In het volvrachtsegment zijn het vooral de nieuwe verbindingen vanuit Azië die bijdragen aan de sterke groei. Er zijn intussen ook meer dan 350 miljoen vaccins op de luchthaven behandeld. (MDV)

UECC – 

De Noorse rederij UECC roept op tot “agressieve” emissiedoelstellingen van de EU in het kader van de voorgestelde maatregel om de scheepvaart volledig op te nemen in het Emissions Trading System (ETS). Net zoals rederijen Maersk en Euronav, pleit ook UECC voor een wereldwijde koolstoftaks op scheepsbrandstof. “Aangezien het brandstofverbruik 50 tot 60% van de bedrijfskosten van een schip kan uitmaken, zal een dergelijke emissietoeslag de vervuilende concurrenten doen huiveren”, meldt UECC. 

CEVA LOGISTICS – 

De internationale luchtvrachtorganisatie IATA reikte tijdens het World Cargo Symposium in Dublin het eerste CEIV Lithium Battery-certificaat uit aan CEVA Logistics. Met het programma wil IATA de veilige behandeling en het transport van lithiumbatterijen in de toeleveringsketen verbeteren. “Het certificaat geeft verladers en luchtvaartmaatschappijen de zekerheid dat gecertificeerde logistieke bedrijven de hoogste veiligheids- en beveiligingsnormen hanteren bij het vervoer van lithiumbatterijen,” aldus Willie Walsh, directeur-generaal van IATA. (MDV)

BEVOORRADINGSCRISIS – 

Tijdens de bijeenkomst van de G7-groep van Financiën vandaag woensdag 13 oktober in Washington, zal de Britse minister van Financiën Rishi Sunak oproepen tot meer coördinatie om de bevoorradingsketens veerkrachtiger te maken. Tijdens de pandemie waren er wereldwijde bevoorradingsproblemen door een tekort aan chauffeurs en de congestie van containerschepen. De problemen zijn bijzonder acuut in het Verenigd Koninkrijk, met lege rekken in de supermarkt als gevolg. De brexit bemoeilijkt de doorvoer van goederen, onder meer door een tekort van honderdduizend vrachtwagenchauffeurs. (MDV)

DKV – 

Mobiliteitsdienstverlener DKV Mobility breidt zijn Europese acceptatienetwerk voor voertuigdiensten uit en is een samenwerking aangegaan met het boekingsplatform Travis Road Services. DKV-klanten kunnen nu services zoals het wassen van vrachtwagens, reinigen van tanks en parkeren van vrachtwagens bij meer dan 1.100 servicepartners online boeken en cashless betalen. Door die samenwerking groeit het Europese DKV-acceptatienetwerk voor voertuigservices tot 13.000 stations. (JD)