Weldra vernieuwde Duitse richtlijn ladingzekering VDI 2700 van kracht

Nieuws, Wegtransport
Roel Jacobus
Politiecontrole ladingzekering
Politiecontrole ladingzekering © Roel Jacobus

De vernieuwde Duitse regelgeving voor ladingzekering start definitief in de loop van het eerste kwartaal 2024. Die VDI 2700-richtlijn geldt ook voor trucks in transit door het land. De politie start na de publicatie onmiddellijk met controles.

In Duitsland werd de technische richtlijn voor ladingzekering op wegvoertuigen VDI 2700 herwerkt. De documenten van de overeengekomen aanpassingen – het zogenaamde ‘groenboek’ – zijn al online te koop, in afwachting dat nog tot het jaareinde technische opmerkingen of fouten gemeld kunnen worden. De definitieve versie – het zogenaamde ‘witboek’ – wordt wellicht in het eerste kwartaal van 2024 goedgekeurd.

Vanaf de publicatie van de nieuwe richtlijn wordt die onmiddellijk van kracht. De Duitse politie heeft aangekondigd dat ze meteen zal starten met het controleren van de trucks, hun uitrusting, certificatie en toepaste lashing.

Truckleverancier contacteren

De regels gelden zowel voor trucks die laden en lossen in Duitsland als voor vrachtwagens in transit. Dat betekent dat in België en Nederland heel veel grensoverschrijdende transporten hiermee rekening zullen moeten houden.

Het Duitse technische inspectiebedrijf TÜV SÜD Auto Plus maakt nieuwe brochures om de logistieke dienstverleners te informeren. Aan de transportbedrijven wordt aangeraden om zo snel mogelijk hun truckleverancier te contacteren voor de nodige certificaten die bewijzen dat het materiaal aan de nieuwe richtlijnen voldoet. Als de leverancier niet meer bestaat, helpt TÜV SÜD Auto Plus met het certificatieproces.

Opleiding

De inspectiegroep zal aan bedrijven ook eendaagse opleidingen aanbieden, zowel online als ter plaatse. Die opleidingen gebeuren in het Duits en de prijs is afhankelijk van de locaties.

Transporteurs kunnen ook samen, bijvoorbeeld in overleg met hun sectorfederatie, de opleiding in een andere taal laten plaatsvinden. De Europese federatie van autobehandelaars ECG heeft al aangekondigd dat ze een gezamenlijk aanbod voor haar leden zal helpen organiseren.

Weldra vernieuwde Duitse richtlijn ladingzekering VDI 2700 van kracht – Flows

Weldra vernieuwde Duitse richtlijn ladingzekering VDI 2700 van kracht

Nieuws, Wegtransport
Roel Jacobus
Politiecontrole ladingzekering
Politiecontrole ladingzekering © Roel Jacobus

De vernieuwde Duitse regelgeving voor ladingzekering start definitief in de loop van het eerste kwartaal 2024. Die VDI 2700-richtlijn geldt ook voor trucks in transit door het land. De politie start na de publicatie onmiddellijk met controles.

In Duitsland werd de technische richtlijn voor ladingzekering op wegvoertuigen VDI 2700 herwerkt. De documenten van de overeengekomen aanpassingen – het zogenaamde ‘groenboek’ – zijn al online te koop, in afwachting dat nog tot het jaareinde technische opmerkingen of fouten gemeld kunnen worden. De definitieve versie – het zogenaamde ‘witboek’ – wordt wellicht in het eerste kwartaal van 2024 goedgekeurd.

Vanaf de publicatie van de nieuwe richtlijn wordt die onmiddellijk van kracht. De Duitse politie heeft aangekondigd dat ze meteen zal starten met het controleren van de trucks, hun uitrusting, certificatie en toepaste lashing.

Truckleverancier contacteren

De regels gelden zowel voor trucks die laden en lossen in Duitsland als voor vrachtwagens in transit. Dat betekent dat in België en Nederland heel veel grensoverschrijdende transporten hiermee rekening zullen moeten houden.

Het Duitse technische inspectiebedrijf TÜV SÜD Auto Plus maakt nieuwe brochures om de logistieke dienstverleners te informeren. Aan de transportbedrijven wordt aangeraden om zo snel mogelijk hun truckleverancier te contacteren voor de nodige certificaten die bewijzen dat het materiaal aan de nieuwe richtlijnen voldoet. Als de leverancier niet meer bestaat, helpt TÜV SÜD Auto Plus met het certificatieproces.

Opleiding

De inspectiegroep zal aan bedrijven ook eendaagse opleidingen aanbieden, zowel online als ter plaatse. Die opleidingen gebeuren in het Duits en de prijs is afhankelijk van de locaties.

Transporteurs kunnen ook samen, bijvoorbeeld in overleg met hun sectorfederatie, de opleiding in een andere taal laten plaatsvinden. De Europese federatie van autobehandelaars ECG heeft al aangekondigd dat ze een gezamenlijk aanbod voor haar leden zal helpen organiseren.