Kimpe (Volvo Trucks) blikt vooruit op emissievrije toekomst wegvervoer

Flowsmagazine, Wegtransport
Flowsredactie
Frank Kimpe
Frank Kimpe © Yannick De Spiegeleir

Volvo Trucks gaf deze zomer het officiële startschot voor de serieproductie van e-vrachtwagens in zijn Gentse fabriek. Tegen 2030 wil het bedrijf dat meer dan de helft van zijn opgeleverde trucks door een elektrische motor wordt aangedreven. Een gesprek met Frank Kimpe, ook te lezen in de jubileumeditie van het Flowsmagazine (december 2023).

Al sinds 1975 heeft Volvo Trucks een fabriek nabij de Gentse haven. Het is wereldwijd de grootste assemblagefabriek van de Zweedse groep. Dit jaar startte in navolging van Zweden ook de serieproductie van elektrische vrachtwagens in Gent. Eerder opende er ook al een batterijassemblagefabriek. En daar houdt het niet op. Volvo Trucks kondigde vorig jaar aan 75 miljoen euro te investeren in de bouw van een batterijmodulefabriek tegen 2025. De vrachtwagenconstructeur gaat prat op zijn slogan ‘Shaping the world we want to live in’ en claimt een voortrekkersrol in de duurzame transitie. “Het zijn geen holle woorden. In 2007 al was onze Gentse fabriek de eerste CO2-neutrale automotivefabriek wereldwijd. De drie windmolens op de site zijn intussen al aan vervanging toe”, zegt Frank Kimpe, managing director Volvo Trucks Belux. Kimpe volgde begin dit jaar Peter Himpe op. Samen met Koen Leemans, plant manager van de Gentse fabriek, en Peter Devos, die aan het hoofd staat van Service Market Logistics, vormt hij een van de drie protagonisten van Volvo Group Belgium.

Kantelmoment

In Gent werden er in 2022 zo’n 42.000 vrachtwagens geassembleerd. Het aandeel elektrische trucks zal de komende jaren alleen maar toenemen. “Wie tien jaar geleden had verkondigd dat we in 2023 zouden starten met de serieproductie van elektrische vrachtwagens had toen vooral ongelovige reacties gekregen, maar vandaag is het een realiteit. De doorbraak van de elektrische personenwagen toont dat het op enkele jaren tijd snel kan gaan”, zegt Kimpe. “Als we op deze periode zullen terugkijken, zullen we beseffen dat 2023 een kantelmoment was. In Nederland is nu al meer dan 10% van de bestelde vrachtwagens elektrisch. In België gaat het om minder dan 5%, maar ook hier merken we een versnelling op.”

45% van alle Europese transportritten valt onder de grens van driehonderd kilometer en is daardoor perfect haalbaar voor een elektrische vrachtwagen

Bij Volvo Trucks zijn ze rotsvast overtuigd van het potentieel van de elektrische truck op weg naar een emissievrij vervoer. “45% van alle Europese transportritten valt onder de grens van driehonderd kilometer en is daardoor perfect haalbaar voor een elektrische vrachtwagen”, zegt Kimpe. Tegelijkertijd blijft Volvo Trucks ook investeren in andere aandrijflijnen. “Elektrische trucks rollen in Gent van dezelfde productielijn als onze diesel- en lng-trucks. Daardoor spelen we flexibel in op de vragen van onze klanten.”

Kimpe beseft ook dat er voldoende uitdagingen op de weg liggen om de elektrische transitie mogelijk te maken. “Zelf proberen we onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. Er is naast de verkoop van vrachtwagens vraag naar meer. We bieden een totaaloplossing en kijken hiervoor samen met de klant naar de benodigde elektriciteit en laadinfrastructuur, de afstand die wordt afgelegd en de noden van de chauffeur en de planner.”

Vrijstelling kilometerheffing

Tegelijkertijd rekent Volvo Trucks er ook op dat het beleid zijn verantwoordelijkheid neemt. “De capaciteit van het elektriciteitsnet vergroten en voldoende laadinfrastructuur voorzien zijn broodnodig om de duurzame transitie te versnellen. Alle incentives helpen. Denk bijvoorbeeld ook aan de vrijstelling van de kilometerheffing voor emissievrije vrachtwagens in Vlaanderen. Het kan opnieuw een duwtje in de rug zijn voor klanten die nog twijfelen om de stap te zetten”.

Leerproces

De topman van Volvo Trucks Belux raadt iedere speler sowieso aan om de denkoefening te maken. “Begin met dat eerste elektrische voertuig. Kijk welk effect het heeft op je chauffeur en je planning. Het is een belangrijk leerproces. Iedereen wil een duurzame weg inslaan, maar niet iedereen heeft de weg al gevonden. Elektrische vrachtwagens kunnen naast een verbetering voor het milieu ook een positieve verandering teweegbrengen voor chauffeurs. In plaats van een in de ogen van velen vervuilende mastodont, rijden ze met een stil voertuig zonder uitlaatgassen. Het kan meehelpen in het zoeken naar oplossingen voor het chauffeurstekort.”

Langere vrachtwagens

Ondanks de oproep om over te schakelen naar andere transportmodi zoals scheepvaart en spoorvervoer ziet Kimpe ook in de verre toekomst een belangrijke rol weggelegd voor wegvervoer. “Alle prognoses scheppen hetzelfde beeld: het goederentransport zal de komende jaren alleen maar toenemen. We hebben er baat bij om alle vervoersmodi op elkaar af te stemmen, maar we stellen ook vast dat wegvervoer bij uitstek nog altijd de populairste transportmodus is. Daarbij moet altijd gekeken worden naar de efficiëntste oplossing. Denk bijvoorbeeld aan langere vrachtwagens. Als we van drie vrachtwagens twee kunnen maken, zorgt dat ook voor een efficiëntiewinst.”

Kimpe (Volvo Trucks) blikt vooruit op emissievrije toekomst wegvervoer – Flows

Kimpe (Volvo Trucks) blikt vooruit op emissievrije toekomst wegvervoer

Flowsmagazine, Wegtransport
Flowsredactie
Frank Kimpe
Frank Kimpe © Yannick De Spiegeleir

Volvo Trucks gaf deze zomer het officiële startschot voor de serieproductie van e-vrachtwagens in zijn Gentse fabriek. Tegen 2030 wil het bedrijf dat meer dan de helft van zijn opgeleverde trucks door een elektrische motor wordt aangedreven. Een gesprek met Frank Kimpe, ook te lezen in de jubileumeditie van het Flowsmagazine (december 2023).

Al sinds 1975 heeft Volvo Trucks een fabriek nabij de Gentse haven. Het is wereldwijd de grootste assemblagefabriek van de Zweedse groep. Dit jaar startte in navolging van Zweden ook de serieproductie van elektrische vrachtwagens in Gent. Eerder opende er ook al een batterijassemblagefabriek. En daar houdt het niet op. Volvo Trucks kondigde vorig jaar aan 75 miljoen euro te investeren in de bouw van een batterijmodulefabriek tegen 2025. De vrachtwagenconstructeur gaat prat op zijn slogan ‘Shaping the world we want to live in’ en claimt een voortrekkersrol in de duurzame transitie. “Het zijn geen holle woorden. In 2007 al was onze Gentse fabriek de eerste CO2-neutrale automotivefabriek wereldwijd. De drie windmolens op de site zijn intussen al aan vervanging toe”, zegt Frank Kimpe, managing director Volvo Trucks Belux. Kimpe volgde begin dit jaar Peter Himpe op. Samen met Koen Leemans, plant manager van de Gentse fabriek, en Peter Devos, die aan het hoofd staat van Service Market Logistics, vormt hij een van de drie protagonisten van Volvo Group Belgium.

Kantelmoment

In Gent werden er in 2022 zo’n 42.000 vrachtwagens geassembleerd. Het aandeel elektrische trucks zal de komende jaren alleen maar toenemen. “Wie tien jaar geleden had verkondigd dat we in 2023 zouden starten met de serieproductie van elektrische vrachtwagens had toen vooral ongelovige reacties gekregen, maar vandaag is het een realiteit. De doorbraak van de elektrische personenwagen toont dat het op enkele jaren tijd snel kan gaan”, zegt Kimpe. “Als we op deze periode zullen terugkijken, zullen we beseffen dat 2023 een kantelmoment was. In Nederland is nu al meer dan 10% van de bestelde vrachtwagens elektrisch. In België gaat het om minder dan 5%, maar ook hier merken we een versnelling op.”

45% van alle Europese transportritten valt onder de grens van driehonderd kilometer en is daardoor perfect haalbaar voor een elektrische vrachtwagen

Bij Volvo Trucks zijn ze rotsvast overtuigd van het potentieel van de elektrische truck op weg naar een emissievrij vervoer. “45% van alle Europese transportritten valt onder de grens van driehonderd kilometer en is daardoor perfect haalbaar voor een elektrische vrachtwagen”, zegt Kimpe. Tegelijkertijd blijft Volvo Trucks ook investeren in andere aandrijflijnen. “Elektrische trucks rollen in Gent van dezelfde productielijn als onze diesel- en lng-trucks. Daardoor spelen we flexibel in op de vragen van onze klanten.”

Kimpe beseft ook dat er voldoende uitdagingen op de weg liggen om de elektrische transitie mogelijk te maken. “Zelf proberen we onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. Er is naast de verkoop van vrachtwagens vraag naar meer. We bieden een totaaloplossing en kijken hiervoor samen met de klant naar de benodigde elektriciteit en laadinfrastructuur, de afstand die wordt afgelegd en de noden van de chauffeur en de planner.”

Vrijstelling kilometerheffing

Tegelijkertijd rekent Volvo Trucks er ook op dat het beleid zijn verantwoordelijkheid neemt. “De capaciteit van het elektriciteitsnet vergroten en voldoende laadinfrastructuur voorzien zijn broodnodig om de duurzame transitie te versnellen. Alle incentives helpen. Denk bijvoorbeeld ook aan de vrijstelling van de kilometerheffing voor emissievrije vrachtwagens in Vlaanderen. Het kan opnieuw een duwtje in de rug zijn voor klanten die nog twijfelen om de stap te zetten”.

Leerproces

De topman van Volvo Trucks Belux raadt iedere speler sowieso aan om de denkoefening te maken. “Begin met dat eerste elektrische voertuig. Kijk welk effect het heeft op je chauffeur en je planning. Het is een belangrijk leerproces. Iedereen wil een duurzame weg inslaan, maar niet iedereen heeft de weg al gevonden. Elektrische vrachtwagens kunnen naast een verbetering voor het milieu ook een positieve verandering teweegbrengen voor chauffeurs. In plaats van een in de ogen van velen vervuilende mastodont, rijden ze met een stil voertuig zonder uitlaatgassen. Het kan meehelpen in het zoeken naar oplossingen voor het chauffeurstekort.”

Langere vrachtwagens

Ondanks de oproep om over te schakelen naar andere transportmodi zoals scheepvaart en spoorvervoer ziet Kimpe ook in de verre toekomst een belangrijke rol weggelegd voor wegvervoer. “Alle prognoses scheppen hetzelfde beeld: het goederentransport zal de komende jaren alleen maar toenemen. We hebben er baat bij om alle vervoersmodi op elkaar af te stemmen, maar we stellen ook vast dat wegvervoer bij uitstek nog altijd de populairste transportmodus is. Daarbij moet altijd gekeken worden naar de efficiëntste oplossing. Denk bijvoorbeeld aan langere vrachtwagens. Als we van drie vrachtwagens twee kunnen maken, zorgt dat ook voor een efficiëntiewinst.”