CO2-uitstoot trucks moet met 90% naar beneden tegen 2040

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische truck eActros
Elektrische truck eActros © Mercedes-Benz Truck

De Europese Commissie heeft zijn aangescherpte doelstellingen voor de uitstoot van het wegvervoer voorgesteld. Tegen 2040 moet de uitstoot van trucks met 90% naar beneden.

Enkele uren nadat het Europees Parlement had ingestemd met een gefaseerde nuluitstoot door auto’s en lichte bestelwagens, presenteerde de Europese Commissie dinsdagmiddag 14 februari in Straatsburg ook aangescherpte doelstellingen voor vrachtwagens en bussen. De huidige emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen dateren uit 2019, maar sluiten niet meer aan bij de klimaatdoelstellingen van de EU, die in 2050 klimaatneutraal wil zijn.

Tegen 2030 moeten nieuwe vrachtwagens en touringcars 45% minder CO2 uitstoten in vergelijking met 2019. Nog eens vijf jaar later wordt de lat op 65% gelegd en tegen 2040 moet de uitstoot dus met 90% naar beneden.

Trucks en bussen vertegenwoordigen een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in het wegtransport, maar volgens vicevoorzitter Frans Timmermans moeten tegen 2050 alle voertuigen op de Europese wegen vrij zijn van uitstoot. “Onze klimaatwet vereist dat, onze steden vragen erom en onze fabrikanten zijn zich daarop aan het voorbereiden.”

Dat er in 2040 wel nog trucks met verbrandingsmotoren kunnen rondrijden, heeft volgens Timmermans te maken met de minder geavanceerde situatie in deze industrietak. “Ik heb gezocht naar het beste evenwicht, niet alleen voor de fabrikanten, maar ook voor bedrijven die vrachtwagens gebruiken”, aldus de vicevoorzitter.

Ambitieus

De Europese federatie van automobiel- en vrachtwagenconstructeurs ACEA houdt haar hart vast. “Wij zijn er klaar voor”, zegt Martin Lundstedt, voorzitter van de raad van bestuur van ACEA voor bedrijfsvoertuigen en CEO van Volvo Group. “Maar om tegen 2030 al -45% te halen, is zeer ambitieus. Een CO2-reductie van 45% tegen 2030 betekent dat er meer dan vierhonderdduizend emissievrije vrachtwagens op de weg moeten zijn en dat er jaarlijks minstens honderdduizend nieuwe emissievrije vrachtwagens geregistreerd moeten worden. Dit betekent dat er binnen zeven jaar meer dan vijftigduizend openbaar toegankelijke laders voor vrachtwagens in gebruik moeten zijn, waarvan ongeveer vijfendertigduizend krachtige laders (megawatt-laders). Daarnaast zijn er ongeveer zevenhonderd waterstofvulstations nodig.”

Snelle elektrificatie

Milieuorganisaties vinden de doelstellingen op hun beurt niet ambitieus genoeg. “Deze doelstelling trekt de stekker uit de snelle elektrificatie van vrachtwagens”, klinkt het bij Transport & Environment.

“Met de voorgestelde doelstelling van 90% CO2-reductie voor vrachtwagenproducenten zullen ook na 2050 dieselvrachtwagens de luchtkwaliteit onnodig blijven verstoren”, reageert Bond Beter Leefmilieu.

Zij ijveren samen met de Europese koepel Transport & Environment voor volledige emissievrije vrachtvervoer tegen 2035.

CO2-uitstoot trucks moet met 90% naar beneden tegen 2040 – Flows

CO2-uitstoot trucks moet met 90% naar beneden tegen 2040

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische truck eActros
Elektrische truck eActros © Mercedes-Benz Truck

De Europese Commissie heeft zijn aangescherpte doelstellingen voor de uitstoot van het wegvervoer voorgesteld. Tegen 2040 moet de uitstoot van trucks met 90% naar beneden.

Enkele uren nadat het Europees Parlement had ingestemd met een gefaseerde nuluitstoot door auto’s en lichte bestelwagens, presenteerde de Europese Commissie dinsdagmiddag 14 februari in Straatsburg ook aangescherpte doelstellingen voor vrachtwagens en bussen. De huidige emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen dateren uit 2019, maar sluiten niet meer aan bij de klimaatdoelstellingen van de EU, die in 2050 klimaatneutraal wil zijn.

Tegen 2030 moeten nieuwe vrachtwagens en touringcars 45% minder CO2 uitstoten in vergelijking met 2019. Nog eens vijf jaar later wordt de lat op 65% gelegd en tegen 2040 moet de uitstoot dus met 90% naar beneden.

Trucks en bussen vertegenwoordigen een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in het wegtransport, maar volgens vicevoorzitter Frans Timmermans moeten tegen 2050 alle voertuigen op de Europese wegen vrij zijn van uitstoot. “Onze klimaatwet vereist dat, onze steden vragen erom en onze fabrikanten zijn zich daarop aan het voorbereiden.”

Dat er in 2040 wel nog trucks met verbrandingsmotoren kunnen rondrijden, heeft volgens Timmermans te maken met de minder geavanceerde situatie in deze industrietak. “Ik heb gezocht naar het beste evenwicht, niet alleen voor de fabrikanten, maar ook voor bedrijven die vrachtwagens gebruiken”, aldus de vicevoorzitter.

Ambitieus

De Europese federatie van automobiel- en vrachtwagenconstructeurs ACEA houdt haar hart vast. “Wij zijn er klaar voor”, zegt Martin Lundstedt, voorzitter van de raad van bestuur van ACEA voor bedrijfsvoertuigen en CEO van Volvo Group. “Maar om tegen 2030 al -45% te halen, is zeer ambitieus. Een CO2-reductie van 45% tegen 2030 betekent dat er meer dan vierhonderdduizend emissievrije vrachtwagens op de weg moeten zijn en dat er jaarlijks minstens honderdduizend nieuwe emissievrije vrachtwagens geregistreerd moeten worden. Dit betekent dat er binnen zeven jaar meer dan vijftigduizend openbaar toegankelijke laders voor vrachtwagens in gebruik moeten zijn, waarvan ongeveer vijfendertigduizend krachtige laders (megawatt-laders). Daarnaast zijn er ongeveer zevenhonderd waterstofvulstations nodig.”

Snelle elektrificatie

Milieuorganisaties vinden de doelstellingen op hun beurt niet ambitieus genoeg. “Deze doelstelling trekt de stekker uit de snelle elektrificatie van vrachtwagens”, klinkt het bij Transport & Environment.

“Met de voorgestelde doelstelling van 90% CO2-reductie voor vrachtwagenproducenten zullen ook na 2050 dieselvrachtwagens de luchtkwaliteit onnodig blijven verstoren”, reageert Bond Beter Leefmilieu.

Zij ijveren samen met de Europese koepel Transport & Environment voor volledige emissievrije vrachtvervoer tegen 2035.