Coca-Cola België vergroent last mile met ingebruikname 30 e-trucks

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
E-trucks Coca-Cola
Elektrische trucks Coca-Cola © Coca-Cola Europacific Partners

Frisdrankgigant Coca-Cola belevert zijn lokale klanten in België voortaan met dertig elektrische vrachtwagens van Renault Trucks. Dat is meteen de grootste vloot van elektrische vrachtwagens in ons land.

Een week na de voorstelling van de eerste elektrische Volvo-truck bij DFDS in Gent springt opnieuw een grote speler op de kar van het emissievrij vervoer. Drankenproducent Coca-Cola maakt met de ingebruikname van dertig elektrische trucks een vijfde van zijn vrachtwagenvloot elektrisch en creëert zo meteen de grootste vloot elektrische trucks van België. Volgens recente cijfergegevens reden er tot nu toe maar achtentwintig elektrische vrachtwagens ingeschreven in ons land.

Dankzij het partnerschap met Renault Trucks bespaart Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) 75% CO2-uitstoot door zijn last mile-leveringen aan lokale klanten te doen met dertig elektrische trucks. De eerste vier zijn vandaag, donderdag 24 november, beginnen te rijden in de regio Antwerpen.

“De investering in elektrische vrachtwagens is een volgende stap om bij te dragen aan onze doelstelling om tegen 2030 met Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) 30% minder CO2 uit te stoten over de hele waardeketen en om in 2040 een CO2-neutraal bedrijf te zijn”, aldus An Vermeulen (uiterst links op de foto), vicepresident & country director bij Coca-Cola Europacific Partners in België en Luxemburg. Vanaf vandaag zullen de eerste vier Renault Trucks (E-tech D en D Wide) al rijden in de regio Antwerpen. De komende maanden komen er telkens meer vrachtwagens bij voor de andere productie- en distributiesites van Coca-Cola in Gent en Chaudfontaine.

7 miljoen euro

“De meeste van onze leveringen gebeuren lokaal aan supermarkten en bedrijven rondom onze sites, op routes van gemiddeld 150 kilometer per dag”, legt Vermeulen uit. “Hiervoor kunnen we dus perfect overschakelen op elektrische voertuigen, wat een totale investering betekent van zo’n 7 miljoen euro. Zo willen we onze Belgische business op lokaal niveau op de langere termijn verder organiseren op een duurzame manier.”

Laadpalen

Het type elektrische vrachtwagens van Renault Trucks dat door Coca-Cola gekozen werd, kan dagelijks een afstand afleggen van ongeveer 200 km, wat ruim voldoende is om ongeveer 40% van de huidige leveringsroutes van de lokale CCEP-sites elektrisch te doen. Voor elke vrachtwagen is dan ook een laadpaal voorzien op de site waarmee ze ‘s nachts 100% opgeladen kunnen worden. Deze laadpalen worden uitsluitend met 100% groene energie bevoorraad, onder meer via eigen energieopwekking op de sites.

Routesimulaties

Om de optimale trucks en laadomstandigheden voor het specifieke lokale gebruik te verzekeren, werkte Coca-Cola nauw samen met Renault Trucks. “We analyseerden nauwgezet de logistieke data van Coca-Cola, maakten realistische simulaties van de routes en deden reële testen waarbij we rekening hielden met het energieverbruik én het comfort en de veiligheid van de bestuurders”, legt Siegfried Van Brabandt (uiterst rechts op de foto), algemeen directeur van Renault Trucks Belux uit. “De trucks zijn daarom ook uitgerust met een 360 gradencamerasysteem dat een dode hoek vermijdt, een luidspreker om voetgangers en fietsers te waarschuwen en een gedeeltelijk glazen doorkijkdeur aan de passagierskant voor optimaal zicht.”

Op de foto van links naar rechts: An Vermeulen (vicepresident & country director bij CCEP Belux), Pascal Liebens (fleet manager CCEP Belux), Patrick Vansegbroeck (logistics director CCEP Belux), Siegfried Van Brabandt (algemeen directeur Renault Trucks Belux)