Kortere transittijden verbeteren dierenwelzijn op Brussels Airport

Partnercontent, Wegtransport
Buiten verantwoordelijkheid redactie
20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent
Brussels Airport – ACIC © Brussels Airport

Het Animal Care & Inspection Center (ACIC) opende twee jaar geleden de deuren op Brussels Airport. Onder leiding van dnata gebeurt daar import, export en transit van levende dieren. Transittijden zijn herleid tot minder dan een uur.

20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent
20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent

Brussels Airport is als luchthaven eigenaar van het moderne gebouw, maar het beheer ligt bij dnata. “In dit gebouw gebeurt de afhandeling van levende dieren die via de luchthaven getransporteerd worden”, zegt Sam Quintelier van Brussels Aiport. Met zijn meer dan 2.000 m2 overdekte ruimte biedt het gebouw de nodige capaciteit voor de invoer, uitvoer en doorvoer van levende dieren.”

Grenscontrolepost 

Een van de verplichte activiteiten is de controle op de import van levende dieren. Het Animal Care & Inspection Center dient dus in eerste instantie als een grenscontrolepost. Dieren uit een derde land die een veterinaire inspectie moeten ondergaan, passeren het ACIC. “Het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid zit in ons gebouw op de eerste verdieping”, zegt Ann Goovaerts, supervisor bij ACIC. “Hierdoor gebeurt alles op een vlotte manier. Wanneer een zending binnenkomt, verwittigen wij het FAVV en zij doen de nodige controles.”

20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent
20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent

Voor de importzendingen halen de medewerkers de dieren zelf aan het vliegtuig. “Op het moment dat de vlucht aankomt, pikken we aan het vliegtuig de honden, katten, reptielen of vissen op en brengen ze rechtstreeks naar het ACIC. Op die manier houden we de transittijden zo kort mogelijk zodat de dieren niet te lang op het tarmac blijven staan. Indien ze toch langer bij ons moeten blijven, krijgen ze bij ons de nodige verzorging. We geven de dieren eten en drinken en gaan er mee wandelen.”

De medewerkers van het ACIC zijn allemaal dierenverzorgers. Ze volgden ook de IATA-opleiding ‘live animals regulations’. “Voor elke zending kijken we bijvoorbeeld na of de kooien waarin het dier zit wel in orde is en of er een voorziening is om te drinken en te eten.” Het Animal Care & Inspection Center behaalde vorig jaar ook het CEIV-certificaat. “Daar zijn we trots op”, zegt Ann Goovaerts. “We hebben er een volledig jaar aan gewerkt om het label te krijgen. Het geeft mooi weer hoe we met kwaliteitsmanagement bezig zijn”.

Niet in de kou

Brussel is een draaischijf voor het transport van levende dieren met tal van vluchten vanuit en naar Europa, maar ook naar en vanuit Afrika. Voor het exportgedeelte bouwt het Animal Care & Inspection Center relaties op met luchtvaartmaatschappijen en toont hen de meerwaarde van de zending via het ACIC te sturen. “We maken hen duidelijk dat de dieren niet in een magazijn tussen vorkliften staan of in tochtige hangars. Op vlak van stress en gezondheid is dat veel beter voor de dieren. Het welzijn van de dieren staat centraal. “Onze vorkliften maken geen biepgeluid als ze achteruitrijden en ons brandalarm is een lichtsignaal. We stellen alles in het werk om mogelijke stress bij de dieren te vermijden.”

Een van de luchtvrachtmaatschappijen die dit goed begrepen heeft, is Lufthansa Cargo. “In mei zijn we met de samenwerking gestart”, legt Ann Goovaerts uit. “Dat had een grote impact op onze werking. De workload is fors toegenomen, want het gaat over veel zendingen. Wij nemen de dieren in ontvangst en zij blijven in het gebouw tot het moment dat ze het vliegtuig op moeten.”

Eendagskuikens

Lufthansa Cargo staat op Brussels Airport voornamelijk in voor de uitbating van de vrachtactiviteiten van de luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines, Lufthansa en Austrian Airlines. In die hoedanigheid biedt Lufthansa Cargo dagelijks vluchten aan tussen Brussel en Europa, Afrika en de Verenigde Staten, met aan aanzienlijk aanbod levende dieren als cargo. Denk maar aan gezelschapsdieren, eendagskuikens varkens, geiten, eenden of levende vissen. “We kregen al langer de vraag van klanten of er in analogie met grote luchthavens zoals Amsterdam en Frankfurt een soort dierenhotel was, waar hun dieren veilig werden behandeld”, zegt Pieter Huyghens, director handling bij Lufthansa Cargo. De luchtvaartmaatschappij doet sinds mei 2022 een beroep op de diensten van het Animal Care & Inspection Centre. Dankzij de nieuwe infrastructuur waren de geesten rijp om aan een nieuwe set-up te werken, maar dat ging niet zonder slag of stoot . “De notificatieflow is complex”, zegt Huyghens. “We spreken van een dedicated transport. De dieren worden met vervoer opgepikt of gepositioneerd aan het toestel. Dat vraagt een communicatieflow die niet zo eenvoudig is. We hebben er veel energie ingestoken maar die flow staat nu op punt.”

Kortere transittijden 

Lufthansa Cargo heeft ook heel wat dieren in transit. “Stel dat iemand reist van New York naar Kinshasa en hun geliefde huisdier moet hier vijf, zes uur op Brussels Airport wachten”, schetst Huyghens. “Het grote voordeel is dat de medewerkers van ACIC de dieren kunnen opvangen, voeden en uitlaten. Indien nodig wordt hun kooi ook opgefrist. Op die manier kunnen de dieren even op adem komen.”

Dierentransport Brussels Airport
Dierentransport Brussels Airport

Met het FAVV zijn afspraken gemaakt rond de transporttijden van dieren op de luchthaven. Tussen de aankomst van het vliegtuig en het transport naar het ACIC mag maximaal twee uur bedragen. “In het verleden duurde dat soms langer omdat de informatieflows niet goed op elkaar afgestemd waren. “Vandaag gaat dat vlot en duurt het minder dan uur. Onze belangrijkste insteek is altijd het verbeteren van het dierenwelzijn”, zegt Pieter Huyghens. “Het is ook op een andere locatie dan de passagiersterminal dus dat is best wel een uitdaging en een mooie prestatie.”

“Het feit dat onze medewerkers nu rechtstreeks naar het vliegtuig gaan, zorgt alvast voor een serieuze inkrimping van die transittijd”, besluit Ann Goovaerts.

Meer info over ACIC vindt u hier.

Neem vrijblijvend contact op met:
info@acic.brussels
0472/05 05 69

20220913 Logo Brussels Airport
20220913 Logo Brussels Airport
Kortere transittijden verbeteren dierenwelzijn op Brussels Airport – Flows

Kortere transittijden verbeteren dierenwelzijn op Brussels Airport

Partnercontent, Wegtransport
Buiten verantwoordelijkheid redactie
20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent
Brussels Airport – ACIC © Brussels Airport

Het Animal Care & Inspection Center (ACIC) opende twee jaar geleden de deuren op Brussels Airport. Onder leiding van dnata gebeurt daar import, export en transit van levende dieren. Transittijden zijn herleid tot minder dan een uur.

20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent
20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent

Brussels Airport is als luchthaven eigenaar van het moderne gebouw, maar het beheer ligt bij dnata. “In dit gebouw gebeurt de afhandeling van levende dieren die via de luchthaven getransporteerd worden”, zegt Sam Quintelier van Brussels Aiport. Met zijn meer dan 2.000 m2 overdekte ruimte biedt het gebouw de nodige capaciteit voor de invoer, uitvoer en doorvoer van levende dieren.”

Grenscontrolepost 

Een van de verplichte activiteiten is de controle op de import van levende dieren. Het Animal Care & Inspection Center dient dus in eerste instantie als een grenscontrolepost. Dieren uit een derde land die een veterinaire inspectie moeten ondergaan, passeren het ACIC. “Het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid zit in ons gebouw op de eerste verdieping”, zegt Ann Goovaerts, supervisor bij ACIC. “Hierdoor gebeurt alles op een vlotte manier. Wanneer een zending binnenkomt, verwittigen wij het FAVV en zij doen de nodige controles.”

20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent
20220913 Brussels Airport ACIC voor Partnercontent

Voor de importzendingen halen de medewerkers de dieren zelf aan het vliegtuig. “Op het moment dat de vlucht aankomt, pikken we aan het vliegtuig de honden, katten, reptielen of vissen op en brengen ze rechtstreeks naar het ACIC. Op die manier houden we de transittijden zo kort mogelijk zodat de dieren niet te lang op het tarmac blijven staan. Indien ze toch langer bij ons moeten blijven, krijgen ze bij ons de nodige verzorging. We geven de dieren eten en drinken en gaan er mee wandelen.”

De medewerkers van het ACIC zijn allemaal dierenverzorgers. Ze volgden ook de IATA-opleiding ‘live animals regulations’. “Voor elke zending kijken we bijvoorbeeld na of de kooien waarin het dier zit wel in orde is en of er een voorziening is om te drinken en te eten.” Het Animal Care & Inspection Center behaalde vorig jaar ook het CEIV-certificaat. “Daar zijn we trots op”, zegt Ann Goovaerts. “We hebben er een volledig jaar aan gewerkt om het label te krijgen. Het geeft mooi weer hoe we met kwaliteitsmanagement bezig zijn”.

Niet in de kou

Brussel is een draaischijf voor het transport van levende dieren met tal van vluchten vanuit en naar Europa, maar ook naar en vanuit Afrika. Voor het exportgedeelte bouwt het Animal Care & Inspection Center relaties op met luchtvaartmaatschappijen en toont hen de meerwaarde van de zending via het ACIC te sturen. “We maken hen duidelijk dat de dieren niet in een magazijn tussen vorkliften staan of in tochtige hangars. Op vlak van stress en gezondheid is dat veel beter voor de dieren. Het welzijn van de dieren staat centraal. “Onze vorkliften maken geen biepgeluid als ze achteruitrijden en ons brandalarm is een lichtsignaal. We stellen alles in het werk om mogelijke stress bij de dieren te vermijden.”

Een van de luchtvrachtmaatschappijen die dit goed begrepen heeft, is Lufthansa Cargo. “In mei zijn we met de samenwerking gestart”, legt Ann Goovaerts uit. “Dat had een grote impact op onze werking. De workload is fors toegenomen, want het gaat over veel zendingen. Wij nemen de dieren in ontvangst en zij blijven in het gebouw tot het moment dat ze het vliegtuig op moeten.”

Eendagskuikens

Lufthansa Cargo staat op Brussels Airport voornamelijk in voor de uitbating van de vrachtactiviteiten van de luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines, Lufthansa en Austrian Airlines. In die hoedanigheid biedt Lufthansa Cargo dagelijks vluchten aan tussen Brussel en Europa, Afrika en de Verenigde Staten, met aan aanzienlijk aanbod levende dieren als cargo. Denk maar aan gezelschapsdieren, eendagskuikens varkens, geiten, eenden of levende vissen. “We kregen al langer de vraag van klanten of er in analogie met grote luchthavens zoals Amsterdam en Frankfurt een soort dierenhotel was, waar hun dieren veilig werden behandeld”, zegt Pieter Huyghens, director handling bij Lufthansa Cargo. De luchtvaartmaatschappij doet sinds mei 2022 een beroep op de diensten van het Animal Care & Inspection Centre. Dankzij de nieuwe infrastructuur waren de geesten rijp om aan een nieuwe set-up te werken, maar dat ging niet zonder slag of stoot . “De notificatieflow is complex”, zegt Huyghens. “We spreken van een dedicated transport. De dieren worden met vervoer opgepikt of gepositioneerd aan het toestel. Dat vraagt een communicatieflow die niet zo eenvoudig is. We hebben er veel energie ingestoken maar die flow staat nu op punt.”

Kortere transittijden 

Lufthansa Cargo heeft ook heel wat dieren in transit. “Stel dat iemand reist van New York naar Kinshasa en hun geliefde huisdier moet hier vijf, zes uur op Brussels Airport wachten”, schetst Huyghens. “Het grote voordeel is dat de medewerkers van ACIC de dieren kunnen opvangen, voeden en uitlaten. Indien nodig wordt hun kooi ook opgefrist. Op die manier kunnen de dieren even op adem komen.”

Dierentransport Brussels Airport
Dierentransport Brussels Airport

Met het FAVV zijn afspraken gemaakt rond de transporttijden van dieren op de luchthaven. Tussen de aankomst van het vliegtuig en het transport naar het ACIC mag maximaal twee uur bedragen. “In het verleden duurde dat soms langer omdat de informatieflows niet goed op elkaar afgestemd waren. “Vandaag gaat dat vlot en duurt het minder dan uur. Onze belangrijkste insteek is altijd het verbeteren van het dierenwelzijn”, zegt Pieter Huyghens. “Het is ook op een andere locatie dan de passagiersterminal dus dat is best wel een uitdaging en een mooie prestatie.”

“Het feit dat onze medewerkers nu rechtstreeks naar het vliegtuig gaan, zorgt alvast voor een serieuze inkrimping van die transittijd”, besluit Ann Goovaerts.

Meer info over ACIC vindt u hier.

Neem vrijblijvend contact op met:
info@acic.brussels
0472/05 05 69

20220913 Logo Brussels Airport
20220913 Logo Brussels Airport