Febetra: “Mobility Package verandert niets aan loonkosthandicap”

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Aandeel kilometerheffing per land van registratie in het derde trimester van 2021
Aandeel kilometerheffing per land van registratie in het derde trimester van 2021 © Viapass

Het Europese Mobility Package zal niets veranderen aan de loonlastenhandicap van Belgische wegvervoerders. “Er is nu al een herlokalisatie aan de gang van filialen naar Duitsland”, zegt Febetradirecteur Philippe Degraef.

Dat de brutolonen van chauffeurs door het hoge overheidsbeslag een handicap vormen in de concurrentieslag voor de Belgische wegvervoerders, is een oud zeer. Vijf jaar geleden al toonde een studie van het Franse CNR aan dat de Belgische chauffeur de duurste is van Europa, tot wel vier keer meer dan zijn Bulgaarse collega.

Moeilijk opboksen

Philippe Degraef ziet in de recentste statistieken van Viapass over de kilometerheffing in het derde trimester van dit jaar een bevestiging dat het probleem vandaag nog steeds even groot is. “Bijna 54% van de inkomsten van de kilometerheffing is afkomstig van buitenlandse vrachtwagens. Het is een zoveelste illustratie dat het op die manier moeilijk opboksen is tegen de buitenlandse concurrentie. De kostprijs is nu eenmaal doorslaggevend voor verladers. In Duitsland bijvoorbeeld ligt het aandeel van Duitse voertuigen, waarop LKW-Maut (Duitse kilometerheffing) is geheven, een pak hoger (58,2% in de eerste drie kwartalen van 2021, red.).”

Vrachtwagen op de trein

Volgend jaar treedt het Europese Mobility Package in voege waarbij buitenlandse voertuigen om de acht weken naar de exploitatievestiging moeten terugkeren in de lidstaat waar ze geregistreerd staan. Degraef verwacht dat het geen invloed zal hebben op de situatie rond de loonhandicap. “Ik vang signalen op van vervoerders die hun vrachtwagens op de trein zullen zetten, zodat de chauffeurs gewoon aan de slag kunnen blijven, want nergens staat gestipuleerd dat ook de chauffeurs moeten terugkeren. Er komt ook een herlokalisatie op gang van filialen naar Duitsland. Er zullen meer chauffeurs beschikbaar zijn voor een even groot volume aan goederen. Dat zal zorgen voor een neerwaartse druk op de prijzen voor vervoer naar Duitsland.”

Quasi 54% van de inkomsten van de kilometerheffing is afkomstig van buitenlandse vrachtwagens. De zoveelste illustratie dat de Belgische transportsector met allerduurste chauffeurs van Europa het heel moeilijk heeft om tegen de buitenlandse concurrentie op te boksen.

Yannick De Spiegeleir