Guy Gogne (Renault Trucks): “Kantelmoment e-trucks in België in 2025″

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Truck Renault D Wide Z.E. van 19 ton
Truck Renault D Wide Z.E. van 19 ton © Renault Trucks

Renault Trucks voegde een nieuw model toe aan zijn gamma elektrische trucks: de D Wide Z.E. van 19 ton. “In België is er veel interesse voor elektrische distributietrucks, maar weinig verkoop. Ik verwacht een kantelpunt in 2025”, zegt Guy Gogne.

Volgens de maketingdirecteur van Renaul Trucks Belux komt de belangstelling vandaag vooral van een aantal verladers die hun transportactiviteiten willen verduurzamen, zoals IKEA, Coca Cola of King. Ook sommige transporteurs die voor hen rijden, tonen interesse. Maar er zijn nog een aantal struikelblokken die hen verhinderen om de stap te zetten.

Voorlopig is Van Oort Transport uit Willebroek het enige transportbedrijf dat een elektrische Renault Trucks D Z.E. in België bestelde. Dat deed het voor King Belgium, een verdeler van healthcare- en hygiëneproducten en diens leverancier Essity. Het voertuig wordt binnenkort geleverd.

TCO

“De prijs is natuurlijk het grootste struikelblok, al geeft de total cost of ownership (TCO) een meer voordelig kostenplaatje. Het is trouwens moeilijk om prijsverschillen tussen een diesel- en een e-truck te geven, daar er veel verschillen zijn al naargelang de toepassing. Interessanter en correcter is inderdaad de TCO-vergelijking. Voor sommige toepassingen, zoals bijvoorbeeld huisvuilophaling, is de TCO bijna gelijk, vooral door de lagere verbruiks- en onderhoudskosten.”

Volgens Gogne zullen de prijs en de TCO dalen naarmate de vraag en de productie toenemen. “Het kantelpunt, wanneer de elektrische trucks economisch echt interessant worden, verwacht ik in 2025. Tegen dan zullen de batterijen lichter en performanter zijn, wat het potentieel ook zal vergroten: het rijbereik zal dan groter zijn. Vandaag is dat 240 km voor onze 19-tonner. Voor veel toepassingen is dat voldoende, maar het zal de vervoerder meer gemoedsrust geven als de truck verder kan rijden”, zegt hij.

Logistiek herbekijken

Vandaag is dat inderdaad een remmende factor. “De verlader en de vervoerder moeten de logistiek herbekijken, wat niet zo eenvoudig is als het lijkt. De truck moet nog meer exact aangepast zijn aan zijn taak dan met een dieseltruck. We hebben al de D Z.E. en D Wide Z.E. van 16 en 26 ton, die sinds 2020 in serie worden gebouwd. Voor de distributie van levensmiddelen is 16 ton door het koelaggregaat iets te licht en 26 ton te zwaar, wat het rijbereik beperkt. Daarom zetten we nu de D Wide Z.E. van 19 ton in de markt”, voegt hij toe.

In de distributie speelt het gebrek aan openbare laadpalen maar een beperkte rol, omdat de trucks rondes rijden.

Wat momenteel wel roet in het eten gooit, is het chipstekort. “Dat maakt de leveringen zeer onvoorspelbaar. Het plannen van de herziening van de distributie wordt hierdoor moeilijker.”

Steden en gemeenten

Volgens Gogne zal de opname van e-trucks door de markt gestimuleerd worden door de steden en gemeenten. “Zij zijn ondanks de prijsfactor sneller geneigd om de stap te zetten, vanwege de CO2 en het geluid. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is hun interesse groot. In België wat minder. Hoe meer ze er kopen, hoe sneller de prijs zal dalen en e-trucks interessanter worden voor de vervoerders.”

Philippe Van Dooren