Antwerpse Ring testzone aanpak geluidshinder: maand werken ’s nachts

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Ring Antwerpen file
Ring Antwerpen file © Bart Timperman

Het Agentschap Wegen en Verkeer voert vanaf maandag 13 september een maand lang nachtelijke werken uit op de Antwerpse ring tussen de Posthofbrug en Borgerhout. Nieuwe groeven in het wegdek moeten de geluidshinder verminderen.

Het einde van de werken is gepland tegen midden oktober. “Door alleen ’s avonds en ’s nachts te werken, blijft de hinder voor het verkeer op de ring beperkt”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). Eerst wordt de ring richting Nederland aangepakt, daarna volgt de kant richting Gent. De op- en afritten van het complex Borgerhout blijven tijdens de nachtelijke werken altijd bereikbaar.

Rijstroken

Het aantal rijstroken dat wordt ingenomen, varieert naargelang het tijdstip en de precieze locatie van de werken. De werken starten telkens om 21.00 uur en tijdens weeknachten wordt de snelweg ten laatste om 05.00 uur opnieuw volledig vrijgegeven. Voor het verkeer blijven er meestal twee rijstroken beschikbaar. Alleen wanneer er gewerkt wordt ter hoogte van de middelste rijstroken, is dit omwille van de veiligheid niet mogelijk en moet het verkeer tijdelijk over één rijstrook passeren. Dit wordt overigens ook alleen toegestaan tijdens de meest nachtelijke uren (tussen 23.00 en 04.30 uur).

Reductie aan de bron

De werken passen in een onderzoek naar het gebruik van Next Generation Concrete Surface (NGCS) op de Antwerpse ring. “Dit is in Vlaanderen een vrij nieuwe techniek die het rolgeluid van autobanden vermindert door het aanbrengen van specifieke groeven in een betonnen wegdek”, licht minister Peeters toe. “Het gebruik van NGCS, al veel gebruikt in Duitsland, biedt duidelijke voordelen ten aanzien van geluidsschermen want de reductie gebeurt aan de bron zelf.”

Yannick De Spiegeleir