Prijzen transport tussen havens en hinterland stijgen snelst in Europa

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Transportprijzen Europa
Transportprijzen Europa © Transport Intelligence

De tarieven in het wegvervoer stegen in Europa in het tweede kwartaal gemiddeld met 0,4% tegenover het eerste kwartaal. Ze stegen het snelst tussen de havens en het Duitse hinterland, met Rotterdam-Duisburg als uitschieter: +5,3%.

De Britse analist Transport Intelligence (Ti) publiceerde zijn European Road Freight Rate Benchmark. Die is gebaseerd op cijfers verzameld door de digitale vrachtmarktplaats Upply met betrekking tot alle belangrijke ‘trade lanes’ in Europa.

Gemiddeld steeg de benchmark met 0,4% tegenover het eerste kwartaal 2021 (Q1) en met 3,2% tegenover Q2 2020. De stijging is te wijten aan het economische herstel en een stijgende vraag naar transport, al zorgt de pandemie nog steeds voor onevenwichten en wispelturigheid in de markt. Het chauffeurstekort speelt ook een rol, dat verder dit jaar nog zwaarder zal wegen. Volgens de IRU zullen 17% van de vacatures dit jaar niet ingevuld kunnen worden, tegen 7% in 2020. De capaciteit staat ook onder druk doordat de truckverkoop tijdens de pandemie fors gedaald is. De hogere dieselprijs stuwt eveneens de prijzen naar boven. Ti noteert wel dat de Oost-Europese chauffeurs naar het Westen terugkeren, wat het capaciteitstekort verlicht.

Congestie Rotterdam, Antwerpen en Hamburg

Uit de cijfers van Ti blijkt dat de vrachttarieven het sterkst stegen op de as Rotterdam-Duisburg. Ze zijn met 5,3% gestegen tegenover het eerste kwartaal van dit jaar. Ze stegen zelfs met 6,8% jaar-op-jaar. In feite gaat het om een inhaalbeweging, omdat veel Duitse fabrieken in Q2 2020 werden stilgelegd. Dat de stijging nu zo uitgesproken is, heeft te maken met een forse groei van de Duitse export.

Volgens Ti kende de tarievenstijging tussen de Noord-Europese havens en het Duitse hinterland in het tweede kwartaal een forse versnelling door de congestie in Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Alle drie de havens hadden ermee te kampen, waardoor de wachttijden aan de terminals erger werden. “Transportbedrijven lijken die kost alsmaar meer door te rekenen in hun tarieven van en naar de havens”, stelt de analist vast.

Brexit stuwt outboundtarieven omhoog

De gevolgen van de brexit blijven de tarieven beïnvloeden: jaar-op-jaar zijn ze gemiddeld 7,2% hoger en ze dalen nog altijd niet. Wel integendeel: de outbouldtarieven zijn door de kost van de administratieve rompslomp met 16,8% gestegen (en met 2,2% tegenover Q1 2021). De inboundtarieven zijn met amper 2,0% gestegen jaar-op-jaar (en gedaald met 0,8% tegenover Q1).

Overigens zijn de inboundtarieven doorgaans zo’n 30% hoger dan de outboundtarieven omdat het Verenigd Koninkrijk (VK) meer invoert dan uitvoert. De prijs is zo’n 1,95 euro per kilometer, terwijl de Europse benchmark 1,57 euro/km is. Veel ruimte om de tarieven te verhogen is er dan niet, zodat ze hogere outboundtarieven hanteren om dat te compenseren.

Ti stelt vast dat de handel tussen het VK en de EU nog altijd 27,3% onder het precoronaniveau ligt. Maar zelfs: met zo’n daling van de vraag gaan de tarieven dus nog niet naar beneden. Het nijpende chauffeurstekort in het VK is eveneens een van de oorzaken.

Volgens Ti zou de druk op de ketel in de loop van het tweede semester wat kunnen verminderen eens de bedrijven de papiermolen wat meer gewoon worden. Anderzijds verwacht de analist dat als de tarieven dalen, dat maar lichtjes zal zijn: de Britse economie is stilaan weer aan het groeien en het chauffeurstekort neemt alsmaar toe. De prijzen op de as VK-EU zullen dus sowieso aan de hoge kant blijven.

Philippe Van Dooren