Hinder staking Duitse treinbestuurders voorlopig beperkt (update)

Nieuws, Transport
Koen Heinen

De staking van de Duitse treinbestuurders levert momenteel weinig hinder op voor goederenspoorvervoer vanuit België richting Duitsland. Zowel DB Cargo België als Lineas nemen de nodige maatregelen om hun dienstverlening te verzekeren.

Update woensdag 11 augustus – 11.00 uur

De treinbestuurders van de vakbond GDL staken omdat ze niet akkoord gaan met de door Deutsche Bahn (DB) voorgestelde loonsverhoging met 1,5% vanaf januari 2022 en met nog eens 1,7% in maart 2023, zo meldt Belga. GDL wil een loonsverhoging met 1,4% vanaf 2021 en daarbovenop een bonus van 600 euro. In 2022 willen ze een nieuwe loonsverhoging met 1,8%.

Volgens de vakbond staat 95% van de leden achter de stakingsactie en zal die dus goed opgevolgd worden. De spoormaatschappij zelf spreekt van een onnodige escalatie op de rug van de spoorklanten. Vorig jaar leed DB een historisch hoog verlies van 5,7 miljard euro als gevolg van de coronacrisis. De overheid schoof het bedrijf 5 miljard steun toe.

Hinder

Volgens CEO Ghislain Bartholomé van DB Cargo België verloopt alles momenteel nog heel goed. Maar twee treinen van de operator werden opgehouden, een in Aken en een bij Montzen. Volgens door hem ingewonnen informatie zou de stakingsbereidheid het grootst zijn in het oosten van Duitsland waar de hoofdzetel van GDL gevestigd is. DB Cargo België heeft eigen treinbestuurders en kan in principe rijden in Duitsland. “Tenzij ze dat beletten”, zegt Bartholomé. Voorlopig blijft de hinder dus zeer beperkt. Bij DB Cargo in Duitsland zouden wel een 120-tal treinen stilstaan.

Spooroperator Lineas zegt de mogelijke gevolgen van de vakbondsactie te monitoren. “Wij verwachten wel hinder voor onze Duitse partners als gevolg van lange files op de wegen of omdat onze eigen machinisten problemen zouden kunnen ondervinden om de operationele vestigingen in Duitsland te vervoegen. Onze leveranciers en partners nemen waar mogelijk de nodige maatregelen om de impact te beperken. Lineas van zijn kant stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat de eigen treinbestuurders de geplande dienstverlening vanop hun vertreklocaties kunnen verzekeren”, zegt Peter Dercon van Lineas. 

Koen Heinen