Wärtsilä bouwt autonoom containerschip voor shuttledienst Rotterdam

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Elektrisch binnenvaartschip 'Alphenaar'
Elektrisch binnenvaartschip ‘Alphenaar’ © Havenbedrijf Rotterdam

Het Finse Wärtsilä zal een autonoom elektrisch containerschip bouwen dat zal ingezet worden tussen de containerterminals in de haven van Rotterdam. Het project is onderdeel van een Europees onderzoeksproject onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam.

Onder de noemer ‘Magpie’, wat staat voor ‘sMArt Green Ports as Integral Efficient multimodal hubs’ voeren 45 bedrijven, kennisinstellingen en havens een tiental proef- en demonstratieprojecten uit waarin duurzame en slimme logistiek in havens centraal staat. Het project staat onder leiding van de Haven van Rotterdam. De andere havens die deelnemen zijn het Duitse Deltaport, het Franse Haropa (Le Havre, Rouen, Parijs) en het Portugese Sines. Voor tien pilots krijgt het samenwerkingsverband 25 miljoen euro Europese steun.

Autonoom schip

Als onderdeel van Magpie zal de Finse scheepsmotorenbouwer Wärtsilä een autonoom elektrisch containerschip ontwerpen en bouwen. Het door het bedrijf ontwikkelde systeem ‘Smart Move Suite’ zorgt voor het geautomatiseerd varen via een combinatie van sensoren en navigatiesystemen. Naast het varen, worden ook de laad- en losbewegingen geautomatiseerd. Het systeem werd eerder getest in een complexe binnenhavensituatie in de VS en in Singapore.

Batterijen

Het schip wordt elektrisch aangedreven via een batterijpack in een container die aan boord van het schip wordt geplaatst en waarbij gebruik gemaakt wordt van een batterij-uitwisselingssysteem. Dat systeem werd vorig jaar al gebruikt op de ‘Alphenaar’ (zie foto), een containerschip van Combined Container Terminal (CCT). Dat vaart voor bierbrouwer Heineken tussen Moerdijk en Alphen-aan-den-Rijn. ING, energiebedrijf Engie, Wärtsilä en Havenbedrijf Rotterdam hebben daarvoor het bedrijf Zero Emission Services (ZES) opgericht. Dat wil een landelijk dekkend netwerk van openbare laadstations voor de batterijcontainers uitbouwen.

Koen Heinen