DP World versterkt inland netwerk met drie terminals in Alsace

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Het inland netwerk van DP World in Noordwest-Europa met de drie bijkomende terminals in Alsace
Het inland netwerk van DP World in Noordwest-Europa met de drie bijkomende terminals in Alsace © DP World

Met drie inland terminals in Ottmarsheim, Huningue-Village-Neuf en Ile Napoléon breidt DP World zijn inland netwerk uit tot 12 terminals. De concessie is in handen van een 100% filiaal van Swissterminal, waarin DP World een belang van 44% heeft.

De concessie voor de drie terminals, die eigendom zijn van het Syndicat Mixte pour la gestion des Ports du Sud Alsace (SMO) werd officieel toegekend aan publiek-private vennootschap Ports de Mulhouse-Rhin. Die is samengesteld uit de SMO, de Caisse des Dépôts et Consignations en Alsaceteam, een joint venture van Swissterminal en de Franse zeehavens Le Havre en Marseille. Het is echter Alsaceterminal, een 100% filiaal van Swissterminal, dat de drie terminals langs de Boven-Rijn gaat uitbaten. DP World verwierf begin 2020 een belang van 44% in Swissterminal.

Twaalf terminals

Het inland netwerk van DP World telt daardoor 12 terminals. Daarvan bevinden er zich drie in Duitsland: Germersheim, Stuttgart en Mannheim. In Zwitserland heeft de groep vier terminals, waarvan drie in Basel en een bij Zürich, via het belang in Swissterminal. In België telt het netwerk twee terminals in Luik: Trilogiport en Liège Container Terminal (LCT), via de in 2018 gesloten joint venture met Tercofin, de eigenaar van LCT. Daar komen in de loop van dit jaar de drie terminals in Alsace bij.

Barge en spoor

De operatie moet de transportverbindingen met de drielandenregio tussen Frankrijk, Zwitserland en Duitsland verbeteren. Zo zal het binnenvaartaanbod van en naar de zeehavens Antwerpen en Rotterdam versterkt worden en komen er nieuwe spoorverbindingen naar de havens van Le Havre en Marseille-Fos.

“Dit is een boeiende ontwikkeling voor alle betrokkenen evenals voor de handel in de regio”, zegt Rob Harrison, Vice President Inland & Logistics – Europe & Russia bij DP World. “Als sector streven we ernaar om steeds nieuwe producten aan te bieden en de efficiëntie en betrouwbaarheid te verbeteren. Tegelijkertijd verminderen we onze CO2-voetafdruk en die van onze klanten via duurzamere vervoermodi zoals barge en spoor. Swissterminal engageert zich samen met zijn partners om de transportverbindingen in de supplychain in Europa en in het bijzonder in deze regio te verbeteren en wij ondersteun dat engagement waar mogelijk.”

Koen Heinen