Antwerpen bekijkt proef Rotterdam ‘gemengd aanmeren’ met interesse

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke producten aan het Calandkanaal in de haven van Rotterdam
Ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke producten aan het Calandkanaal in de haven van Rotterdam © Havenbedrijf Rotterdam - Dick Sellenraad

Havenbedrijf Rotterdam start een proef met gemengd aanmeren van binnenschepen met en zonder gevaarlijke lading. Havenbedrijf Antwerpen kijkt voortdurend naar optimalisatie van de ligplaatsen en volgt de proef met interesse.

Kegelschepen vervoeren gevaarlijke lading. Vanaf begin april kunnen de 1-kegel- en 2-kegelschepen in de haven van Rotterdam zonder afstand naast elkaar en naast schepen zonder gevaarlijke lading afmeren. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat dat kan. Het havenbedrijf wil met de test ervaring opdoen. Eind dit jaar komt er in Nederland een nieuwe regelgeving omdat de huidige regels met betrekking tot de afmeerafstanden voor schepen met gevaarlijke lading, achterhaald zijn. Vooruitlopend daarop gaat Rotterdam nu dus ervaring opdoen met ‘gemengd aanmeren’.

Voor de proef worden bepaalde locaties aangewezen en ook niet alle binnenschepen zullen er mogen aanmeren. Met de proef speelt het havenbedrijf ook in op de behoefte aan meer aanmeermogelijkheden.De proef loopt tot de nieuwe regelgeving van kracht wordt.

Havenpolitieverordening Antwerpen

In de haven van Antwerpen zijn de ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke lading vastgelegd in de havenpolitieverordening. “We kijken wel voortdurend naar mogelijke optimalisatie in functie van ligplaatsen voor kegelschepen. In dat opzicht is het proefproject in Rotterdam zeker interessant en kijken we met interesse uit naar de bevindingen”, zegt Gert Ickx, corporate communication advisor van Havenbedrijf Antwerpen.

Hij wijst er ook op dat De Vlaamse Waterweg momenteel nieuwe wachtplaatsen voor kegelschepen aanlegt net ten noorden van de haven, aan het begin van het Schelde-Rijnkanaal.

Koen Heinen