VIL neemt het delen van trucks en bestelwagens onder de loep

Nieuws, Transport
Jean-Louis Vandevoorde

Deelauto’s zijn in de Vlaamse steden aan een stevige opmars bezig. Een van de uitgangspunten is dat personenwagens het gros van de tijd gewoon onbenut aan de kant staan en niet iedereen op hetzelfde ogenblik een auto nodig heeft.

In een B2B-omgeving staan dat soort ontwikkelingen vaak nog niet zo ver. Nochtans geldt daar dezelfde vaststelling: bedrijven stemmen hun transportcapaciteit in ruime mate op piekperiodes af, maar de pieken en dalen in de vraag naar die capaciteit lopen lang niet gelijk bij alle gebruikers.

Fleetsharing

Kan ‘fleetsharing’ in transport en logistiek een oplossing zijn voor het probleem van stilstand, overcapaciteit en onderbenutting van transportmiddelen, vraagt het VIL zich af. Voertuigen delen kan de kosten van stilstand doen dalen en bedrijven flexibel inzetbare transportcapaciteit bieden. En zo kunnen nieuwe businessmodellen het licht zien die bedrijven extra inkomsten en omzet opleveren. Een snellere afschrijving kan dan meteen bijdragen tot een snellere verjonging – lees: vergroening – van het voertuigenpark.

Met ‘Cambion’ neemt VIL die hele problematiek onder de loep. Dat gebeurt vanuit zoveel mogelijk invalshoeken: economisch, operationeel, juridisch, enzovoort.

“Wij zijn erg benieuwd wat de deeleconomie kan betekenen in de transportwereld. Ongetwijfeld gaan we veel redenen tegenkomen waarom men het niet zou doen, maar het is net daarom dat een project als Cambion nodig is. We willen die knelpunten in kaart brengen en samen met bedrijven bekijken hoe we die kunnen aanpakken”, vertelt projectleider Steve Sel.

Voor alle duidelijkheid: Cambion handelt over het delen van de transportmiddelen zelf, niet over het delen van laadruimte.

Deelnemers gezocht

VIL is nog op zoek naar bedrijven die aan het project willen deelnemen. Het mikt daarbij niet alleen op logistieke dienstverleners en transportbedrijven die voor rekening van derden rijden. Verladers die voor eigen vervoer instaan en technologieproviders die met applicaties het pad effenen voor fleetsharing, zijn evenzeer welkom. Het kenniscentrum praat in die context ook met transportfederaties zoals Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV).

Cambion zal twintig maanden lopen. Het project wil onder meer inzicht krijgen in het potentieel van fleetsharing naar type transportmiddel, een simulatiemodel opzetten om matches tussen bedrijven te identificeren en het concept bij deelnemers toepassen.

Jean-Louis Vandevoorde