Zogenaamde dark-fleettanker ‘Galatia’ aan de ketting gelegd

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Scheepskettingen
Scheepskettingen © Pixabay

Sinds 24 juli 2023 ligt de ruwe-olietanker ‘Galatia’ aan de ketting in het Leopolddok in de Antwerpse haven. Het schip werd vastgelegd omwille van technische mankementen. Er zijn daarnaast geruchten van malafide handelingen.

“Het gaat om een puur technische aanhouding”, benadrukt Bart Heylbroeck, adviseur-generaal bij FOD Mobiliteit en Vervoer – DG Scheepvaart. “Er zijn verschillende inbreuken op de technische eisen vastgesteld, waaronder noodinstallaties (zoals de noodgenerator en de brandbluspompen) die ofwel niet operationeel zijn ofwel niet kunnen worden bediend.”

Toevalstreffer

“De aanhouding heeft niets te maken met de geruchten die de ronde gaan over het schip dat zou zijn overgegaan tot een schip-tot-schipoverslag van illegale olie”, gaat hij verder. “Het gaat om een toevalstreffer.”

Er loopt een onderzoek rond de ‘Galatia’, die sinds april 2023 door het Indiase Gatik Ship Management wordt beheerd. Het schip zou mogelijk illegale lading aan boord hebben vervoerd en naar andere schepen hebben overgezet op de open zee. De tanker zou tot de zogenaamde schaduwvloot of  ‘dark fleet’ behoren die de Russische olie-export in standhoudt.

Handel oude schepen

Sancties van de Group of Seven (G7) tegen Russische olie en bestaande sancties tegen Iraanse en Venezolaanse ladingen (er geldt een ban van de Verenigde Naties op de export van olie in Iran, red.) hebben geleid tot een bloeiende handel in oude schepen die buiten het westerse toezicht opereren. Dat vestigt de aandacht op de gevaren van een snel groeiende vloot van ouder wordende tankers die opereren op de wereldzeeën.

Onveilig op 22 punten

De ‘Galatia’ werd op maar liefst 22 punten niet veilig bevonden. De havenstaatcontrole categoriseerde zeven bevindingen als ‘ernstig’. “Het geeft aan dat het schip over de hele lijn niet voldoet aan de conventies die het HKC (Internationaal Verdrag van Hong Kong) vooropstelt. De inspecties zijn daarom stopgezet. Het is nu aan de eigenaar van het schip om te reageren en de nodige stappen te ondernemen om het schip in orde te brengen”, zegt Heylbroeck.

Saudi-Arabië

De ‘Galatia’ vertrok op 29 juni 2023 uit Djedda in Saudi-Arabië en meerde op 23 juli 2023 af in de haven van Antwerpen. Op 24 juli werd het aan de ketting gelegd.

De ‘Galatia’ werd gebouwd in 2005 en vaart onder de vlag van Panama. Zijn draagvermogen is 73.741 ton en de huidige diepgang is 8 meter. Het schip is 228 meter lang en 32 meter breed.

Zogenaamde dark-fleettanker ‘Galatia’ aan de ketting gelegd – Flows

Zogenaamde dark-fleettanker ‘Galatia’ aan de ketting gelegd

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Scheepskettingen
Scheepskettingen © Pixabay

Sinds 24 juli 2023 ligt de ruwe-olietanker ‘Galatia’ aan de ketting in het Leopolddok in de Antwerpse haven. Het schip werd vastgelegd omwille van technische mankementen. Er zijn daarnaast geruchten van malafide handelingen.

“Het gaat om een puur technische aanhouding”, benadrukt Bart Heylbroeck, adviseur-generaal bij FOD Mobiliteit en Vervoer – DG Scheepvaart. “Er zijn verschillende inbreuken op de technische eisen vastgesteld, waaronder noodinstallaties (zoals de noodgenerator en de brandbluspompen) die ofwel niet operationeel zijn ofwel niet kunnen worden bediend.”

Toevalstreffer

“De aanhouding heeft niets te maken met de geruchten die de ronde gaan over het schip dat zou zijn overgegaan tot een schip-tot-schipoverslag van illegale olie”, gaat hij verder. “Het gaat om een toevalstreffer.”

Er loopt een onderzoek rond de ‘Galatia’, die sinds april 2023 door het Indiase Gatik Ship Management wordt beheerd. Het schip zou mogelijk illegale lading aan boord hebben vervoerd en naar andere schepen hebben overgezet op de open zee. De tanker zou tot de zogenaamde schaduwvloot of  ‘dark fleet’ behoren die de Russische olie-export in standhoudt.

Handel oude schepen

Sancties van de Group of Seven (G7) tegen Russische olie en bestaande sancties tegen Iraanse en Venezolaanse ladingen (er geldt een ban van de Verenigde Naties op de export van olie in Iran, red.) hebben geleid tot een bloeiende handel in oude schepen die buiten het westerse toezicht opereren. Dat vestigt de aandacht op de gevaren van een snel groeiende vloot van ouder wordende tankers die opereren op de wereldzeeën.

Onveilig op 22 punten

De ‘Galatia’ werd op maar liefst 22 punten niet veilig bevonden. De havenstaatcontrole categoriseerde zeven bevindingen als ‘ernstig’. “Het geeft aan dat het schip over de hele lijn niet voldoet aan de conventies die het HKC (Internationaal Verdrag van Hong Kong) vooropstelt. De inspecties zijn daarom stopgezet. Het is nu aan de eigenaar van het schip om te reageren en de nodige stappen te ondernemen om het schip in orde te brengen”, zegt Heylbroeck.

Saudi-Arabië

De ‘Galatia’ vertrok op 29 juni 2023 uit Djedda in Saudi-Arabië en meerde op 23 juli 2023 af in de haven van Antwerpen. Op 24 juli werd het aan de ketting gelegd.

De ‘Galatia’ werd gebouwd in 2005 en vaart onder de vlag van Panama. Zijn draagvermogen is 73.741 ton en de huidige diepgang is 8 meter. Het schip is 228 meter lang en 32 meter breed.