Nederlandse scheepswerven 2022: minder binnenvaart- en zeeschepen

Scheepvaart
Jan-Kees Verschuure
Schip wordt te water gelaten.
Schip wordt te water gelaten. © NMT

De Nederlandse maritieme maakindustrie (scheepswerven, reparatiewerven en toeleveranciers) heeft een bewogen jaar achter de rug, meldt brancheorganisatie NMT in een persbericht. Zo werden minder binnenvaart- en zeeschepen opgeleverd op de werven in 2022.

De binnenvaartsector had het zwaar: werden er 70 schepen opgeleverd in 2021, in 2022 waren dat er 40. Het orderboek is wel gevuld met 84 ladingvervoerende schepen (70 in 2021). Ook bij passagiersschepen en veerponten is de vraag groeiende, met name in de categorie ‘duurzame voortstuwing’. De categorie ‘reparatie’ liet goede bezettingscijfers zien, aldus het jaarverslag 2022 van de sector.

Superjachtbouw

De visserijsector kampte ook met uitdagingen, onder andere door hoge gasolieprijzen en offshorewindparken waar niet meer gevaren mag worden. 80 schepen zijn inmiddels aangemeld voor de saneringsregeling die de overheid heeft ingesteld.

In de bedrijfsvaartuigensector (werkschepen, sleep- en duwboten, patrouilleboten en klein baggermaterieel) ging het niet veel beter. Met 18 opgeleverde schepen en 11 nieuwe orders in 2022 is die niche erg mager te noemen. De Nederlandse superjachtbouwers behouden hun toppositie in de wereldwijde markt. In 2022 werden 25 nieuwe orders geplaatst, waarmee het totale orderboek uitkwam op 69 jachten met een totale waarde van 6,6 miljard euro.

Zeeschepen

De zeescheepsnieuwbouwsector heeft een gemengd jaar gekend, met een lagere waarde van opgeleverde schepen. In 2022 werden 31 zeeschepen opgeleverd (waarde: 300 miljoen euro, significant lager dan 2021). De orderintake steeg daarentegen met bijna 50%: 49 orders (waarde: 600 miljoen euro). De shortseasector (kustvaart) blijft goed presteren, met een stijging van de orderintake en een gevuld orderboek: 62 schepen. Dat benadrukt de groeiende behoefte aan efficiënt en duurzaam transport over korte afstanden binnen Europa, aldus NMT.

Toeleveranciers

Maritieme toeleveranciers hebben te maken met stijgende energie- en inkoopprijzen, Europese sancties tegen Rusland, vertragingen in projecten als gevolg van leveringsproblemen en een tekort aan beschikbare arbeidskrachten. De totale omzet in die niches steeg in 2022 met 10,9% naar 4,2 miljard euro (3,8 miljard euro in 2021). Daarbij wordt ongeveer 57% gegenereerd door export. Het aantal eigen werknemers steeg van 17.812 personen in 2021 naar 18.577 in 2022. Het aantal ingeleende werknemers nam met meer dan 500 personen toe tot 2.532 personen.

Reparatie

Voor de ‘repair & conversion’-sector was 2022 positief. De totale omzet bedroeg 425 miljoen euro (2021: 343 miljoen euro), een stijging van bijna 25%. Het aantal grote projecten steeg voor het eerst in jaren door projecten voor de marine, ombouwprojecten en projecten in de cruise- en yachtingmarkten.

Nederland is steeds afhankelijker geworden van China als werkplaats en afzetmarkt en daarbij zijn China, Zuid-Korea en Japan zeer geduchte concurrenten. In twintig jaar tijd is meer dan de helft van het Europese marktaandeel van commerciële zeeschepen vertrokken van Europa naar China.

Nederlandse scheepswerven 2022: minder binnenvaart- en zeeschepen – Flows

Nederlandse scheepswerven 2022: minder binnenvaart- en zeeschepen

Scheepvaart
Jan-Kees Verschuure
Schip wordt te water gelaten.
Schip wordt te water gelaten. © NMT

De Nederlandse maritieme maakindustrie (scheepswerven, reparatiewerven en toeleveranciers) heeft een bewogen jaar achter de rug, meldt brancheorganisatie NMT in een persbericht. Zo werden minder binnenvaart- en zeeschepen opgeleverd op de werven in 2022.

De binnenvaartsector had het zwaar: werden er 70 schepen opgeleverd in 2021, in 2022 waren dat er 40. Het orderboek is wel gevuld met 84 ladingvervoerende schepen (70 in 2021). Ook bij passagiersschepen en veerponten is de vraag groeiende, met name in de categorie ‘duurzame voortstuwing’. De categorie ‘reparatie’ liet goede bezettingscijfers zien, aldus het jaarverslag 2022 van de sector.

Superjachtbouw

De visserijsector kampte ook met uitdagingen, onder andere door hoge gasolieprijzen en offshorewindparken waar niet meer gevaren mag worden. 80 schepen zijn inmiddels aangemeld voor de saneringsregeling die de overheid heeft ingesteld.

In de bedrijfsvaartuigensector (werkschepen, sleep- en duwboten, patrouilleboten en klein baggermaterieel) ging het niet veel beter. Met 18 opgeleverde schepen en 11 nieuwe orders in 2022 is die niche erg mager te noemen. De Nederlandse superjachtbouwers behouden hun toppositie in de wereldwijde markt. In 2022 werden 25 nieuwe orders geplaatst, waarmee het totale orderboek uitkwam op 69 jachten met een totale waarde van 6,6 miljard euro.

Zeeschepen

De zeescheepsnieuwbouwsector heeft een gemengd jaar gekend, met een lagere waarde van opgeleverde schepen. In 2022 werden 31 zeeschepen opgeleverd (waarde: 300 miljoen euro, significant lager dan 2021). De orderintake steeg daarentegen met bijna 50%: 49 orders (waarde: 600 miljoen euro). De shortseasector (kustvaart) blijft goed presteren, met een stijging van de orderintake en een gevuld orderboek: 62 schepen. Dat benadrukt de groeiende behoefte aan efficiënt en duurzaam transport over korte afstanden binnen Europa, aldus NMT.

Toeleveranciers

Maritieme toeleveranciers hebben te maken met stijgende energie- en inkoopprijzen, Europese sancties tegen Rusland, vertragingen in projecten als gevolg van leveringsproblemen en een tekort aan beschikbare arbeidskrachten. De totale omzet in die niches steeg in 2022 met 10,9% naar 4,2 miljard euro (3,8 miljard euro in 2021). Daarbij wordt ongeveer 57% gegenereerd door export. Het aantal eigen werknemers steeg van 17.812 personen in 2021 naar 18.577 in 2022. Het aantal ingeleende werknemers nam met meer dan 500 personen toe tot 2.532 personen.

Reparatie

Voor de ‘repair & conversion’-sector was 2022 positief. De totale omzet bedroeg 425 miljoen euro (2021: 343 miljoen euro), een stijging van bijna 25%. Het aantal grote projecten steeg voor het eerst in jaren door projecten voor de marine, ombouwprojecten en projecten in de cruise- en yachtingmarkten.

Nederland is steeds afhankelijker geworden van China als werkplaats en afzetmarkt en daarbij zijn China, Zuid-Korea en Japan zeer geduchte concurrenten. In twintig jaar tijd is meer dan de helft van het Europese marktaandeel van commerciële zeeschepen vertrokken van Europa naar China.