Bouw autonoom shortsea containerschip ‘ZULU Mass’ start in 2023

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Een artist impression van het autonome shortsea-containerschip 'Zulu Mass'
Een artist impression van het autonome shortsea-containerschip ‘Zulu Mass’ © Zulu Associates

ZULU Associates hoopt volgend jaar te starten met de bouw van het emissieloze, autonome shortsea containerschip ‘Zulu Mass’. Classificatiebureau Lloyd’s Register heeft zopas het concept goedgekeurd. De ontwerpfase gaat binnenkort van start.

Het concept van het emissieloze, autonome shortsea containerschip ‘ZULU Mass’ van ZULU Associates en Anglo Belgian Shipping Company Ltd heeft van Lloyd’s Register een ‘Approval in Principle’ (AiP) ontvangen. Volgens Lloyd’s Register gaat het om een belangrijke mijlpaal voor de energietransitie en maritieme digitalisering. Het honderd meter lange shortsea containerschip moet een van de eerste in zijn soort worden dat autonoom en met zero-emissies in het Kanaal en op de Noordzee zal opereren.

Het schip heeft een capaciteit van 200 teu en zal aangedreven worden met een 650 kW elektromotor, die gevoed wordt met waterstof, ammoniak, een methanol brandstofcel of via batterijen. De goedkeuring van het concept gebeurde volgens Lloyd’s Register na een grondige analyse van het project, rekening houdend met de vereisten van de relevante industrieregels en -standaarden.

Naval architect

Nu het concept is goedgekeurd, kan gestart worden met het definitieve ontwerp van het schip. “De AiP wil zeggen dat de manier waarop het schip zal opereren, goedgekeurd is. In een volgende fase zullen we het schip verder ontwerpen. We zijn bezig met de keuze van een ‘naval architect’. Die moet nog voor het einde van dit jaar bekend zijn”, zegt Antoon Van Coillie van ZULU Associates.

Zeilen

Het ontwerp van het schip kan nog grondig verschillen van de eerste ‘artist impression’. “We gaan bij het ontwerp heel nauwkeurig tewerk. Zo bekijken we of we met windenergie kunnen werken, geen zeilen maar zogenaamde ‘flatners’ of rotors. Als we dat doen, moet de romp van het schip aangepast worden en moet ook de volledige constructie onder de loep genomen worden. Als het schip volledig elektrisch zal varen, is ook geen machinekamer nodig”, zegt Van Coillie.

2023

Eens het ontwerp van het schip klaar is, kan met de uiteindelijke bouw gestart worden. “We hopen nog in de loop van 2023 te starten met de bouw. Er lopen al gesprekken met geïnteresseerde klanten voor zo’n schip en er zijn ook al contacten met scheepswerven”, besluit hij.

Bouw autonoom shortsea containerschip ‘ZULU Mass’ start in 2023 – Flows

Bouw autonoom shortsea containerschip ‘ZULU Mass’ start in 2023

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Een artist impression van het autonome shortsea-containerschip 'Zulu Mass'
Een artist impression van het autonome shortsea-containerschip ‘Zulu Mass’ © Zulu Associates

ZULU Associates hoopt volgend jaar te starten met de bouw van het emissieloze, autonome shortsea containerschip ‘Zulu Mass’. Classificatiebureau Lloyd’s Register heeft zopas het concept goedgekeurd. De ontwerpfase gaat binnenkort van start.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.