Onverwachte recordaanloop in Deurganckdok

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Michelle' (23.782 teu) bij aankomst in Antwerpen
De ‘MSC Michelle’ (23.782 teu) bij aankomst in Antwerpen © Stefan Verberckmoes

De ‘MSC Michelle’ heeft een extra aanloop in Antwerpen aan haar Europese rotatie toegevoegd. Met een nominale capaciteit van 23.782 teu is dat gloednieuwe schip het grootste containerschip dat ooit bij MSC PSA European Terminal (MPET) afmeerde.

De ‘MSC Michelle’ werd begin september opgeleverd door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo en is het vierde schip uit een reeks van vijf. Die vijf schepen komen allemaal dit jaar in de vaart. Het zijn a priori zusterschepen van de vijf schepen van 23.656 teu die Daewoo al in 2019 bouwde (type ‘MSC Mina’ en ‘MSC Isabella’), maar door het scheepsontwerp te optimaliseren werd de nominale capaciteit van de laatste nieuwe schepen nog net iets groter.

Het nieuwe recordschip is 399,80 meter lang en 61,5 meter breed, zodat de containers bovendeks 24 rijen breed geladen kunnen worden. Dat zijn dezelfde afmetingen als de zes in 2019 door Samsung Heavy Industries opgeleverde megamaxschepen (type ‘MSC Gülsün’ of ‘MSC Febe’), die met een nominale capaciteit van 23.756 teu tot nu toe de grootste bezoekers van het Deurganckdok waren.

Niet gepland

Het was aanvankelijk niet gepland dat de ‘MSC Michelle’ Antwerpen zou aanlopen. Het schip vaart in de AE55/Griffin Service van de 2M-partners Maersk en MSC, die tijdelijk de Antwerpse aanloop overslaat. De maidentrip begon op 9 september in Shanghai en ging daarna verder langs Ningbo, Hongkong, Yantian, Singapore en Tanjung Pelepas.

Rotterdam was de eerste loshaven in Europa, waarna de ‘MSC Michelle’ op zaterdag 31 oktober in de vroege ochtend naar de Scheldehaven kwam om er een paar duizend containers te laden. De volgende aanloophavens in Europa zijn Le Havre, Felixstowe, opnieuw Rotterdam en Algeciras.

Vijfde

Het vijfde en laatste schip van 23.782 teu dat Daewoo dit jaar voor MSC bouwde, is intussen ook op weg naar de Scheldehaven. Deze ‘MSC Allegra’ werd ingeschakeld in de AE6/Lion Service van 2M, waarvoor Antwerpen de eerste loshaven in Noord-Europa is. Die nieuwbouw zal op 8 november in Tanjung Pelepas vertrekken naar Europa en wordt na een tussenstop in de Portugese haven Sines nu op 5 december bij MPET verwacht.

Met een nominale capaciteit van 23.964 teu blijven de ‘HMM Algeciras’ en haar zusterschepen op papier de grootste containerschepen die Antwerpen rechtstreeks aanlopen. Evergreens laatste A-klasse schepen van 23.992 teu zijn momenteel de grootste in de actieve containervloot. Al die megamaxschepen met 24 rijen containers bovendeks hebben wel dezelfde lengte en breedte en kunnen in de praktijk dus ongeveer evenveel lading vervoeren.

Stefan Verberckmoes