Evergreen bestelt nog maar eens megamaxschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Ever Ace' (23.992 teu)
De ‘Ever Ace’ (23.992 teu) © Finn Fuhrmann

De Taiwanese rederij Evergreen heeft eind vorige week 55.000 nieuwe containers besteld voor een bedrag van 338 miljoen dollar. Bij Jiangnan Shipyard werden voor 280 tot 320 miljoen dollar ook nog eens twee schepen van bijna 24.000 teu besteld.

China State Shipbuilding Corporation (CSSC) heeft al zes schepen van 23.888 teu in aanbouw voor Evergreen, waarvan er vier door Hudong Zhonghua Shipbuilding geleverd zullen worden. De werf Jiangnan Shipyard, die in juni en augustus volgend jaar de ‘Ever Apex’ en ‘Ever Atop’ zal opleveren, kreeg er vorige vrijdag een order voor nog eens twee boten bij.

De twee extra megamaxschepen werden besteld door het dochterbedrijf Evergreen Marine (Asia) Pte. Ltd. uit Singapore. Volgens een mededeling aan de Taiwanese beurs bedraagt de kostprijs 140 tot 160 miljoen dollar per schip. De oplevering van het duo is voorzien tussen eind 2024 en begin 2025.

‘Ever Ace’

Evergreen heeft al drie schepen van 23.992 teu in de vaart, die door Samsung Heavy Industries gebouwd werden. De ‘Ever Ace’ (zie foto), ‘Ever Act’ en ‘Ever Aim’ krijgen er nog drie zusjes bij. Dat wil zeggen dat de Taiwanese carrier tegen begin 2025 uiteindelijk over een vloot van veertien megamaxeenheden van de nieuwe A-klasse zal beschikken.

Veertien eenheden zijn voldoende voor een uitgebreide wekelijkse dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Evergreen laat de grootste schepen uit de vloot traditioneel in de CEM-dienst (of NEU6 van de Ocean Alliance) varen, die normaal gezien elf schepen nodig heeft. Dat verklaart ook waarom de rederij elf schepen van de G-klasse (20.300 teu) liet bouwen.

Havencongestie

Met de huidige vertragingen als gevolg van havencongestie doen de schepen soms wel bijna honderd dagen over een volledige rondreis tussen de Far East en Europa. Dat betekent dat er eigenlijk veertien boten nodig zijn om een wekelijkse afvaartfrequentie te kunnen blijven garanderen.

Evergreen heeft nu in totaal al zeventig containerschepen in aanbouw, die samen een capaciteit van 703.534 teu vertegenwoordigen. Dat komt overeen met 48% van de huidige vloot. Alleen de veel kleinere carriers Wan Hai Lines en Zim hebben verhoudingsgewijs nog meer nieuwe tonnage in aanbouw. In omvang blijft het orderboek van MSC met zestig schepen en een capaciteit van ruim een miljoen teu het grootste.

Stefan Verberckmoes