Tweedehandsprijzen containerschepen nu helemaal door het dak

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Cape Chronos' (6.882 teu) arriveert in Hamburg aan het einde van een charter aan Hapag-Lloyd
De ‘Cape Chronos’ (6.882 teu) arriveert in Hamburg aan het einde van een charter aan Hapag-Lloyd © Stefan Verberckmoes

Hoewel een nieuw schip van 5.300 teu zo’n 65 miljoen dollar kost, bleek OM Maritime bereid om een recordbedrag neer te tellen voor een zes jaar oud schip van 6.882 teu. De koper uit Singapore legde maar liefst 132 miljoen dollar op tafel.

Omwille van het gebrek aan containerschepen is de interesse in tweedehandsschepen al geruime tijd bijzonder groot. In het tweede kwartaal wisselden maar liefst 170 schepen (samen 625.000 teu) van eigenaar, wat een nieuw record was. In het derde kwartaal telde de databank Alphaliner 130 transacties (samen 380.000 teu). Die daling heeft alles te maken met het feit dat de tweedehandsmarkt uitverkocht geraakt.

Non operating owners (NOO’s) die schepen beschikbaar hadden, hebben die intussen al aan hoge chartertarieven voor langere periodes kunnen verhuren. De enige manier die tweedehandskopers nog hebben om NOO’s te overtuigen om toch te verkopen, zijn exorbitant hoge prijzen.

MSC

MSC blijft de meest actieve koper: na veertig transacties in het tweede kwartaal (samen 161.150 teu) kocht de rederij uit Genève in de periode van juli tot september nog eens 26 boten (111.000 teu). De prijs per schip werd wel duurder: in juni kon Maersk de ‘Hawk Hunter’ van 4.255 teu overnemen voor 46 miljoen dollar. Vorige maand bedroeg de prijs die MSC betaalde voor de vergelijkbare ‘MP The Brown’ van 4.330 teu al 64 miljoen dollar. Dat de ‘MP The Brown’ al een scrubber heeft, verklaart zeker niet alleen het grote prijsverschil.

Met de verkoop van de zes jaar oude ‘Cape Chronos’ van 6.882 teu werd een nieuw record gevestigd. Cape Shipping bestelde dat schip in 2013 voor een bedrag van 58 miljoen dollar. OM Maritime bleek bereid om er nu maar liefst 132 miljoen dollar voor neer te tellen. Het schip voer tot voor kort in charter voor Hapag-Lloyd op de trans-Atlantic en ging vorige week de laatste containers voor THE Alliance in Hamburg lossen (zie foto).

Nieuwbouwprijzen

Het bedrag dat de nieuwe eigenaar uit Singapore voor de ‘Cape Chronos’ wil betalen, ligt aanzienlijk hoger dan de huidige nieuwbouwprijzen. De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Hanjin Heavy Industries (HHIC) kon vorige week een containerorder binnenhalen ter waarde van 262 miljoen dollar.

Hoewel de scheepswerf de Europese opdrachtgever niet bij naam wou noemen, blijkt het om een bestelling van de Duitse MPC Group te gaan. Die NOO was al een tijdje in onderhandeling over een order voor vier containerschepen van 5.300 teu, die nu dus 65,5 miljoen dollar per stuk blijken te kosten. Het kwartet moet al tegen november 2023 in de vaart zijn.  

Stefan Verberckmoes