Relatie Maersk – expediteurs op scherp door Britse publicatie

Nieuws, Scheepvaart
Bart Timperman
'Estelle Maersk' bij MPET
‘Estelle Maersk’ bij MPET © Herman Croenen

Op een aantal logistieke platformen wordt ronduit gesteld dat rederij Maersk de expediteurs wil uitschakelen. De rederij ontkent dat. Al geeft ze toe dat ze sommige spelers niet altijd kan bedienen.

Dat de Deense rederij Maersk met de ambities als ‘container integrator’ steeds meer schakeltjes uit de logistieke keten wil in handen krijgen, is al wel eerder gemeld. Maar de Britse publicatie Loadstar bloklettert vandaag letterlijk dat Maersk de rol van de expediteurs wil schrappen. Dat zorgt natuurlijk voor de nodige animo en voor rumoer in andere publicaties.

Maersk spreekt het bericht alvast tegen en meldt dat de expediteurs voor hen wel een belangrijke partner in de keten blijven. Toch geeft de rederij aan dat ‘sommige partijen’ niet altijd goed kunnen worden bediend op een aantal lijnen. Door het grote landingaanbod en de congestie, blijven sommige klanten – al dan niet voorlopig – op hun honger zitten. Dat kunnen natuurlijk wel eens de expediteurs zijn.

Nu alle schepen op de oost-westroutes bomvol varen, is het aan de rederij om te kiezen welke lading meegaat en welke containers op de kaai blijven staan. Het lijkt dan logisch dat Maersk kiest voor de cargo van de grootste verladers waarmee rechtstreeks wordt samengewerkt.

DB Schenker

Het is al langer bekend dat er veel spanning zit op de relatie tussen expediteurs en Maersk, omdat de rederij zeer open is over haar integrator-ambities. Dat meldden we al in 2016. Het kostte de Deense carrier ook al de klandizie van de grote Duitse expediteur DB Schenker.

DP World

Maersk is overigens ook niet de enige speler die een grotere impact op de keten wenst. Ook DP World liet zich deze week kennen als ‘kandidaat container global integrator’.

Bart Timperman, Stefan Verberckmoes