MSC en Zim kopen schepen op geplunderde tweedehandsmarkt

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
'Heron hunter'
‘Heron hunter’ © Henk Claeys

De honger van MSC naar tweedehandsschepen is nog altijd niet gestild. Ook Zim, die normaal gezien liever chartert dan koopt, is nu in onder andere Antwerpen gaan shoppen omdat kopen met de huidige torenhoge chartertarieven voordeliger is dan huren.

Nog nooit eerder wisselden er in de lijnvaart zoveel containerschepen van eigenaar. Volgens de databank Alphaliner hebben zogenaamde ‘non operating owners’ (NOO) die hun boten op de chartermarkt aanbieden, de voorbije maanden maar liefst 266 schepen verkocht aan containerrederijen. We spreken over het equivalent van 942.700 teu.

MSC is met stip de meest actieve koper. Sinds 1 oktober vorig jaar kocht de door Gianluigi Aponte opgerichte rederij al 116 containerschepen op de tweedehandsmarkt. Ook vorige week heeft de carrier uit Genève weer toegehapt met de overname van de zusterschepen ‘CSL Manhattan’ en ‘CSL Santa Maria’ van 5.039 teu.

Meerwaarde

De eigenaar Cyprus Maritime zal aan die transactie ongetwijfeld een fraaie meerwaarde overhouden. De rederij kocht de maxipanamaxschepen zelf tweedehands voor respectievelijk 14,5 en 7,5 miljoen dollar. Volgens Alphaliner bedraagt de waarde van dergelijke schepen momenteel zo’n 60 miljoen dollar. De tweedehandsmarkt werd al geplunderd, maar voor dergelijke bedragen blijken er nog altijd NOO’s te zijn die een meerwaarde willen verzilveren.

Dat beide schepen naar MSC gaan, is slecht nieuws voor Hapag-Lloyd en BAL Container Line. De ‘CSL Manhattan’ vaart momenteel in charter voor Hapag-Lloyd tussen het Middellandse Zeegebied en de US Gulf. De Duitse rederij moet dus op zoek naar een vervangschip, want dezer dagen geen sinecure is. De ‘CSL Santa Maria’ vaart in een korte charter voor BAL Container Line, die daarvoor maar liefst 160.000 dollar per dag neertelt.

Zim

Na MSC waren CMA CGM (29 schepen voor 96.460 teu) en Wan Hai (15 / 116.000 teu) de afgelopen twaalf maanden de grootste opkopers van tweedehandstonnage. De Israëlische rederij Zim, die normaal gezien haar volledige vloot chartert, heeft nu toch ook zelf vier panamaxschepen gekocht voor een totaalbedrag van zo’n 240 miljoen dollar.

Twee van die schepen worden overgenomen van CMB’s containerdivisie Delphis in Antwerpen. Het gaat om de in 2009 gebouwde zusterschepen ‘Heron Hunter’ (zie foto) en ‘Harpy Hunter’ (4.255 teu). De twee andere aanwinsten voor de vloot van de carrier uit Haifa, zijn de ‘ALS Fauna’ (4.275 teu) en de ‘ALS Juno’ van Asiatic Lloyd.

Nieuwbouwschepen

Hoewel de NOO’s massaal veel schepen verkochten, hebben ze ook de weg naar de scheepsbouwers teruggevonden. In het marktsegment van schepen van 1.300 tot 7.000 teu worden nu weer volop schepen op speculatieve basis besteld, wat betekent dat de opdrachtgever nog geen langetermijncharter heeft en de nieuwbouwschepen op de chartermarkt zal aanbieden. Volgens Alphaliner werden er dit jaar al 113 schepen van 1.300 tot 7.000 teu besteld, samen goed voor 454.000 slots.

Stefan Verberckmoes