Lijnvaart heeft er met Savannah nog een probleemhaven bij

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De Garden City Terminal in Savannah
De Garden City Terminal in Savannah © Georgia Ports Authority

De haven van Savannah verliest twee grote lijndiensten omwille van congestieproblemen. Om diezelfde reden verhoogt MSC de Peak Season Surcharge. Elders in de VS pakt Los Angeles de problemen aan door voortaan 24 uur op 24 te gaan werken.

Het congestiespook is in de VS nu ook aan de oostkust opgedoken. Er liggen momenteel al meer dan dertig schepen voor anker te wachten op een ligplaats in Savannah en de wachttijden lopen al op tot acht à tien dagen.

De leden van de Ocean Alliance en THE Alliance hebben daarom besloten om hun gezamenlijke dienst tussen het Middellandse Zeegebied en de oostkust van Noord-Amerika tijdelijk elke zaterdag naar de Wando Welch Terminal in Charleston te sturen in plaats van naar de Garden City Terminal (foto) in Savannah.

Duizend dollar

De gezamenlijke TAT1/AL6 Service van de twee allianties is op de North Atlantic een grote loop met zes schepen van 8.063 tot 8.750 teu. Het is niet de enige dienst die Savannah zal mijden. Ook de Indamex Service van Hapag-Lloyd, CMA CGM, OOCL en Ocean Network Express (ONE) met negen schepen van 8.063 tot 10.114 teu tussen het Indische subcontinent en de VS, zal gedurende minstens vijf weken naar Charleston afgeleid worden.

Omwille van de zware congestieproblemen zal MSC op 1 november de Peak Season Surcharge (PSS) voor alle Europese exportlading naar Savannah met duizend dollar verhogen. De piekseizoentoeslag zal vanaf dan maar liefst 3.200 dollar voor een 20’-container en 3.700 dollar voor een veertiger bedragen.

President

Tot nu toe was congestie vooral een probleem voor de grote havens aan de westkust van Noord-Amerika. De CEO’s van de havenbesturen van Los Angeles en Long Beach waren gisteren woensdag 13 oktober op bezoek in Washington. President Joe Biden kondigde daar na het overleg met de havens en vakbonden aan dat Los Angeles het voorbeeld van Long Beach zal volgen om de containerterminals voortaan op 24/7-basis te laten draaien.

Door ook ’s nachts en in het weekend te werken, komen er in Los Angeles wekelijks zestig openingsuren bij. Biden verwacht dat de maatregel een groot effect zal hebben, omdat er ’s nachts minder verkeer op de snelwegen is en ook het landverkeer dus vlotter kan verlopen. De Amerikaanse president riep alle privébedrijven op om mee te gaan in het principe van nachtlogistiek en kon alvast bevestigen dat Walmart, FedEx en UPS ook de stap naar 24/7-activiteiten zetten.

Stefan Verberckmoes