Telex: Knooppunt E34, Calais, Waterbus, haven Charleroi en emissies

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Waaslandhaven-Oost eind augustus 2021
Waaslandhaven-Oost eind augustus 2021 © Lantis

Het nieuwe complex Waaslandhaven-Oost wordt in gebruik genomen, Maastricht Aachen Airport gaat mogelijk dicht, de vernieuwde haven van Calais opent in oktober en het Verenigd Koninkrijk wil de uitstoot van de scheepvaart tegen 2050 tot nul herleiden.

WAASLANDHAVEN-OOST –

In het weekend van 17 tot 19 september wordt de nieuwe afrit aan Waaslandhaven-Oost in gebruik genomen. Het verkeer van de E17 of R1/Kennedytunnel kan vanaf dan via het nieuwe complex rechtstreeks de Waaslandhaven bereiken. Hiermee sluit het nieuwe complex 8 Waaslandhaven-Oost volledig aan op de snelweg. Op de E34 zelf krijgen beide rijrichtingen vanaf dan hun volwaardige rijbanen terug. Het nieuwe complex zorgt voor een belangrijke verbetering van de ontsluiting van de bedrijven uit de Waaslandhaven, leveranciers en werknemers die er aan de slag zijn. Voor de werken was er slechts een ‘half complex’ en kon men alleen vanuit Antwerpen de snelweg verlaten of richting Antwerpen de snelweg oprijden. (KH)

WATERBUS – 

Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) heeft een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de exploitatie van de Waterbus. “Het contract loopt ten einde. We zijn niet per se op zoek naar een nieuwe exploitant, maar hebben wel de vraag in de markt gezet naar de mogelijkheid daarvan”, meldt woordvoerster Anne-Sophie Moerman. Het Agentschap MDK ‘erfde’ op 1 januari 2021 de exploitatie van de Waterbus, een initiatief van het Antwerps Havenbedrijf dat in 2017 startte. De uiterste datum voor het indienen van een aanvraag is 23 september 2021. Geïnteresseerden kunnen hier terecht. (JD)

UITSTOOT SCHEEPVAART –

Het Verenigd Koninkrijk (VK) roept op om de wereldwijde emissies van de scheepvaart tegen 2050 tot nul te herleiden. Tegen 2025 zouden nog uitsluitend niet-vervuilende schepen in de vaart genomen mogen worden, zo meldt Belga. De scheepvaartsector is momenteel goed voor 3% van de wereldwijde emissies. Volgens de Britten is het aan de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om een dergelijke doelstelling aan te nemen. Het VK hoopt dat in samenwerking met de industrie, tegen 2025 alleen nog emissievrije schepen in zijn wateren in de vaart zullen worden gebracht. In november vindt in Glasgow de klimaatconferentie COP26 plaats. (KH)

HAVEN CHARLEROI –

De Autonome Haven van Charleroi heeft de concessieaanvragen van vier bedrijven goedgekeurd voor de site AMS Sud, zo meldt Belga. Het gaat onder meer om logistiek dienstverlener Weerts Group, de Intercommunale de santé publique du pays de Charleroi (ISPPC), de Société Coopérative Agricole de la Meuse (SCAM) en Gazonor. Met hun voorgestelde projecten zullen de bedrijven de komende maanden een aantal fases moeten doorlopen zoals de aanvraag van een bouwvergunning. De verschillende projecten zouden enkele honderden banen opleveren. AMS Sud is een terrein van 25 ha dat sinds 2015 gesaneerd wordt. Tegen 2022 moet de sanering rond zijn. De herontwikkeling van de site tot een economische activiteitenzone maakt deel uit van het plan ‘Charleroi-Sambre-Ouest’ voor de herontwikkeling van de wijk Marchienne-au-Pont en de oevers van de Samber. (KH)

ANTWERP STUDENT FLEET –

Zondagmorgen 12 september is de Antwerp Student Fleet van de Hogere Zeevaartschool vertrokken voor een vaartocht via Nederland naar Denemarken. Aan de expeditie nemen twee schepen deel: T/S Rupel en STV Patricia. Het eerste vertegenwoordigt de oude maritieme traditie van de stad Antwerpen en het tweede is een state-of-the-art modern zeiljacht. De expeditie moet de studenten zeemanschap, teamwerk en mariene milieubewustheid bijbrengen. Zo moeten ze navigeren als echte officieren van de wacht en worden hun leiderschaps- en communicatievaardigheden getraind om samen obstakels te overkomen en de reis tot een goed einde te brengen. Tijdens de reis zullen de studenten ook de staat van zeezoogdieren in de Noordzee in kaart brengen. De terugkomst is voorzien op 2 oktober. (KH)

FIETSBRUG BRUCARGO – 

Het Agentschap Wegen en Verkeer bouwt vanaf woensdag 15 september een nieuwe fietsbrug over de Haachtsesteenweg (N21) in Steenokkerzeel. De fietsbrug maakt deel uit van de fietssnelweg F214 en moet voor een betere verbinding zorgen tussen het centrum van Vilvoorde en Brucargo (het vrachtgebied van Brussels Airport). De oplevering is gepland in het voorjaar van 2022. (JD)

MAASTRICHT AACHEN AIRPORT –

De Nederlandse provincie Limburg onderzoekt een mogelijke sluiting van Maastricht Aachen Airport (MAA). Dat schrijft gedeputeerde Stephan Satijn van de rechtsliberale VVD aan de provincieraad. Tot nu sloot Limburg de sluiting van het vliegveld, waarvan het eigenaar is, uit. De Limburgse deputatie bekijkt de komende maanden de diverse opties voor de luchthaven. Uit eerder onderzoek bleek dat MAA de meeste toekomst heeft als vrachtvliegveld. Maar dan moeten wel de start- en landingsbaan worden opgeknapt, wat 25 miljoen euro kost. MAA maakt al jaren verlies, alleen vorig jaar noteerde het winst: 1 miljoen euro bij een stijging van het aantal vrachtvluchten met 70%. Het is overigens uiterst onzeker of MAA kan overleven als vrachtvliegveld. Binnen een uur rijden liggen diverse concurrerende luchthavens, waaronder Liege Airport. Vrachtvluchten tussen Luik en Maastricht zorgden overigens al voor beroering in de regio. Een definitief besluit over de toekomst van MAA wordt in mei volgend jaar genomen. (AB)

CALAIS – 

De vernieuwde Noord-Franse haven van Calais wordt in oktober 2021 in gebruik genomen. Naast de uitbreiding van de terminalcapaciteit, werden er langere aanmeerkades aangelegd om grotere schepen te kunnen verwelkomen. De uitbreidings- en moderniseringswerken namen zes jaar in beslag. Het totale kostenplaatje bedroeg 863 miljoen euro. (JD)