Deze week weer nieuwe orders van OOCL, MSC, Zim en Evergreen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

OOCL en Zim hebben de afgelopen week nieuwe containerschepen besteld. MSC en Evergreen staan dan weer op het punt om orders te plaatsen. Alles samen gaat het om maar liefst 41 schepen en een extra capaciteit van 277.400 teu.

De grootste bestelling is die van OOCL voor tien schepen van 16.000 teu. Voor deze COSCO-dochter uit Hongkong gaat het om een investering van 1,58 miljard dollar. De schepen zullen in China gebouwd worden voor oplevering tussen eind 2024 en eind 2025. OOCL zal 40% van de bestelling uit eigen middelen financieren en de overige 60% lenen.

De opdracht wordt verdeeld onder Dalian COSCO KHI Ship Engineering (DACKS) en Nantong COSCO KHI Ship Engineering (NACKS). Beide werven zullen elk vijf schepen bouwen en zijn een joint venture van de scheepsbouwtak van COSCO met het Japanse Kawasaki Heavy Industries (KHI). Afgaande op de prijs worden de nieuwe schepen van 16.000 teu met een scrubber uitgerust, zodat ze op zware bunkerolie kunnen varen.

COSCO

OOCL heeft bij dezelfde twee scheepswerven ook al twaalf megamaxschepen van ruim 23.000 teu in aanbouw voor oplevering tussen april 2023 en oktober 2024. Samen met de zes schepen van 14.092 teu en de vier van 16.180 teu die de zusterrederij COSCO Shipping Lines in juli bestelde, brengt dit het orderboek van de COSCO Group nu al op 585.272 teu, waardoor de Chinezen mogelijk CMA CGM opnieuw zullen inhalen als derde grootste containerrederij ter wereld.

De Israëlische rederij Zim heeft deze week vijf opties laten lichten voor schepen van 7.000 teu die op lng kunnen varen. De Canadese rederij Seaspan bestelde bij Yangzijiang Shipbuilding in juli al tien schepen van 7.000 teu op lng, die Zim voor een periode van twaalf jaar zal huren. Die serie wordt dus uitgebreid naar vijftien eenheden. De vijf extra boten zouden eind 2024 in de vaart moeten komen. Zim heeft via Seaspan ook al tien neopanamaxschepen van 15.000 teu op lng in aanbouw.

MSC

MSC en Evergreen staan volgens betrouwbare bronnen op het punt om nieuwe orders te plaatsen. Voor de Zwitserse carrier zou het gaan om een bestelling van twee containerschepen van 4.200 teu bij Fujian Mawei.

Die Chinese scheepswerf bouwde tot nu toe in Fuzhou enkel kleine schepen van minder dan 2.000 teu, maar beschikt intussen nabij Zulu Island over een nieuw bouwdok van 280 op 80 meter. Door deze kleine scheepsbouwer in te schakelen, zou MSC al in 2023 over de twee nieuwbouwschepen van 4.200 teu kunnen beschikken. Het duo zou samen zo’n 100 miljoen dollar kosten.

Evergreen

De Taiwanese rederij Evergreen die na MSC nu al het grootste orderboek van alle carriers heeft, wil nog eens een miljard dollar spenderen aan 24 relatief kleine schepen met een capaciteit van 1.800 tot 3.200 teu voor intra-Aziatische of feederdiensten. De laatste puntjes van dit contract worden nu nog besproken met de Chinese scheepsbouwer Wenchong Shipbuilding uit Guangzhou, die deze nieuwe schepen ook nog relatief snel zou kunnen opleveren.

Stefan Verberckmoes