Aanhoudende congestie houdt 2M-dienst langer weg uit Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Emma Maersk' (17.816 teu) bij aankomst aan het Deurganckdok
De ‘Emma Maersk’ (17.816 teu) bij aankomst aan het Deurganckdok © Stefan Verberckmoes

De Antwerpse aanloop van 2M’s AE55/Griffin Service wordt nog acht weken langer dan voorzien overgeslagen. De Antwerpse lading zal meegaan met de AE6/Lion Service, waarin volgende maand ook de nieuwbouw ‘MSC Allegra’ (23.782 teu) zal varen.

Maersk en MSC hebben beide aangekondigd dat de tijdelijke aanpassingen aan de vaarschema’s van drie van hun zes lijndiensten tussen Noord-Europa en het Verre Oosten verlengd worden. Omdat Antwerpen en Hamburg nog altijd met grote congestieproblemen worstelen, worden beide havens tijdelijk door een wekelijkse loop voorbijgevaren.

De 2M-partners kondigden begin juli al aan dat de AE55/Griffin Service gedurende acht weken niet naar Antwerpen zou komen. Het effect daarvan is intussen al voelbaar. Ook de acht schepen van 14.036 tot 23.782 teu die tussen nu en 12 november in Shanghai beginnen laden, nemen geen containers voor de Scheldehaven mee. Dat betekent dat de wekelijkse aanlopen van deze dienst bij MSC PSA European Terminal (MPET) pas ten vroegste vanaf medio december hervat zullen worden, mits de maatregel niet nog eens wordt verlengd.

AE6/Lion

Alle Antwerpse lading voor de AE55/Griffin wordt in die periode overgeheveld naar zeven afvaarten van de AE6/Lion Service met schepen van 13.000 tot 19.224 teu. Ook MSC’s laatste nieuwbouw, de ‘MSC Allegra’ van 23.782 teu, zal op 11 oktober uit Ningbo voor deze dienst op maidentrip vertrekken. Omdat deze boten de volumes van twee diensten naar Antwerpen meenemen, gaan de call sizes van deze aanlopen bij MPET al snel richting zo’n tienduizend containers.

Om de langere aanloop in Antwerpen mogelijk te maken, slaan de schepen uit de AE6/Lion Service hun gebruikelijke aanloop in Le Havre over. De lading voor die Franse haven gaat tijdelijk mee met de AE55/Griffin Service.

Eurogate

Ook in Hamburg zorgen de overvolle terminal van Eurogate en lange wachttijden voor ernstige problemen. De importlading uit China voor de Elbehaven op de AE7/Condor Service zal daarom ook de komende dertien weken niet in Hamburg, maar in Bremerhaven gelost worden. Dit geldt voor alle afvaarten van deze dienst tussen nu en eind november vanuit Shanghai.

Alsof dit alles nog niet genoeg is, hebben Maersk en MSC vandaag ook nog eens bekendgemaakt dat er in het laatste kwartaal negen afvaarten uit de Far East naar Europa een nieuw reisnummer krijgen. Dat betekent in de praktijk dat deze schepen te laat in de Far East arriveren, zodat er afvaarten moeten wegvallen.

Week vertraging

Zeven schepen zullen pas met een week vertraging vertrekken, waaronder drie schepen die Antwerpen zullen aanlopen. De ‘Emma Maersk’ (zie foto) uit de AE7/Condor Service zal pas op 26 oktober in Ningbo beginnen laden. Ook het vertrek uit Ningbo van de ‘MSC Teresa’ (AE6/Lion) en de ‘MSC Hamburg’ (AE7/Condor) wordt uitgesteld naar respectievelijk 16 november en 11 december.

De ‘Margrethe Maersk’ (18.340 teu) uit de AE5/Albatross Service en de ‘MSC Paloma’ (14.036 teu) uit de AE55/Griffin Service zullen zelfs twee weken later dan gepland uit de Far East vertrekken, waardoor er dus weer grote gaten vallen in de vaarschema’s van die twee diensten.

Stefan Verberckmoes