Rotterdam wil waterstof importeren per schip voor verkoop in Europa

Nieuws, Scheepvaart
Adrie Boxmeer
Chemicaliëntanker voor het vervoer van waterstof
Chemicaliëntanker voor het vervoer van waterstof © Havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam wil met drie andere bedrijven waterstof invoeren uit landen waar dat goedkoop wordt geproduceerd. Voor het transport per schip zou de waterstof verbonden worden aan tolueen, waardoor het vloeibaar kan worden vervoerd.

Het komend jaar onderzoekt het Havenbedrijf Rotterdam de mogelijkheden om waterstof te importeren uit goedkopere landen om het in Europa te verkopen. Het havenbedrijf doet dat samen met tankopslagbedrijf Koole Terminals en de Japanse ondernemingen Mitsubishi en Chiyoda. De bedrijven willen in 2025 jaarlijks 100.000 tot 200.000 ton waterstof importeren, en tot in 2030 300.000 à 400.000 ton per jaar.

Vergelijkbaar met olietransport

Het onderzoek richt zich op het transport van waterstof vanuit het productieland naar de haven van Rotterdam. Bekend is dat dit in vloeibare vorm kan door de waterstof af te koelen tot min 253 graden. De vier bedrijven gaan onderzoeken of er makkelijker manieren zijn. Zo kan waterstof een chemische verbinding aangaan met tolueen. Hierdoor ontstaat methylcyclohexaan (MCH). Dat kan worden vervoerd in schepen en is vergelijkbaar met het transport van olie. Op die manier kunnen bestaande haveninfrastructuur en opslagtanks worden gebruikt.

Succesvolle proef

Het Japanse bedrijf Chiyoda is gespecialiseerd in het omzetten van waterstof in MCH. In 2020 heeft Chiyoda met Mitsubishi succesvol een proef uitgevoerd waarbij in Brunei waterstof met tolueen in MCH werd omgezet, in een tanker over een afstand van 5.000 km werd vervoerd naar Japan, waar de MCH weer werd gescheiden in waterstof en tolueen. De tolueen werd vervolgens naar Brunei teruggebracht. Mitsubishi, een van Japans grootste investeerders in de energiesector, zou ervoor zorgen dat de hele productieketen commercieel haalbaar wordt.

Klimaatneutraal

Havenbedrijf Rotterdam ziet veel mogelijkheden in waterstof als nieuwe energiebron en als handelsproduct. Eerder onderzocht de haven al mogelijkheden om groene waterstof te importeren vanuit onder meer IJsland en Australië. “Wij verwachten dat waterstof de huidige positie van olie zal overnemen, als energiedrager en als grondstof voor de industrie”, aldus topman Allard Castelein. Waterstof speelt in een klimaatneutrale toekomst onder meer een belangrijke rol omdat het als energiebron stabieler is dan bronnen die afhankelijk zijn van het weer, zoals zonne- en windenergie.

Adrie Boxmeer