Rederijen hebben geen tijd voor scrubberinstallaties

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Anchorage' (8.762 teu) ter hoogte van Doel
De ‘MSC Anchorage’ (8.762 teu) ter hoogte van Doel © Stefan Verberckmoes

In de eerste helft van 2021 is het aantal schepen dat met scrubbers is uitgerust, met slechts 85 eenheden gestegen. Door de hogere olieprijzen is een retrofit financieel weer interessanter geworden, maar de carriers laten hun schepen liever renderen.

Omwille van de torenhoge containertarieven willen de containerrederijen zoveel mogelijk schepen inzetten om veel geld te verdienen. Verplichte onderhoudsbeurten van boten moeten doorgaan, maar technische aanpassingen van de schepen worden uitgesteld als dat nog kan.

De installatie van een scrubber laat de rederijen toe om op goedkopere zware bunkerolie te blijven varen, omdat de rookgasreiniger de zwaveluitstoot uit de rookgassen wast. Het prijsverschil tussen een ton zware bunkerolie en laagzwavelige brandstof bedraagt intussen weer iets meer dan honderd dollar, waardoor zo’n investering in een paar jaar tijd terug te verdienen is.

MSC

In de eerste helft van vorig jaar kwamen er 250 containerschepen met een scrubber bij. Dit jaar zijn het er amper 85. Het gaat vooral om nieuwbouwschepen die al op de scheepswerf een rookgasreiniger ingebouwd kregen. Het aantal retrofits van bestaande schepen is fors verminderd. Een van de weinige uitzonderingen is de ‘Elly Maersk’ van 17.816 teu, die vorig weekend in Chiwan voor een periode van vijftig tot zestig dagen in het droogdok is gegaan.

Volgens de databank Alphaliner varen er intussen al 817 containerschepen met een scrubber rond. Hun gezamenlijke capaciteit bedraagt 7,1 miljoen teu, wat betekent dat in teu uitgedrukt nu al 28,5% van de totale containervloot een rookgasreiniger heeft. MSC is de grootste voorstander van scrubbers met 185 schepen, die 46% van MSC’s totale capaciteit uitmaken.

CMA CGM

Zo’n 70,4% van de totale containervloot is verplicht om op Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) te varen en amper 1,1% van diezelfde vloot betreft schepen die op vloeibaar aardgas (lng) kunnen varen. De capaciteit van de op lng-varende schepen steeg in het eerste semester wel met maar liefst 90%, omdat CMA CGM zeven nieuwbouwschepen op lng in de vaart bracht. De Franse carrier exploiteert nu 17 van de 23 containerschepen die wereldwijd al op aardgas kunnen varen.

De komende jaren zal het aandeel van de op lng varende schepen wel stijgen. In de eerste zes maanden van dit jaar werden 34 nieuwe orders geplaatst voor boten met aandrijving op aardgas. Die nieuw bestelde schepen vertegenwoordigen een capaciteit van 526.000 teu.

Stefan Verberckmoes