Recordvolume voor aanloop ‘MSC Flavia’ in Yantian

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
'MSC Flavia' (13.000 teu) in Yantian
‘MSC Flavia’ (13.000 teu) in Yantian © Hutchison Ports

Wereldwijd worden de call sizes per aanloop in de lijnvaart steeds groter. In China leverde dat eerder deze maand een indrukwekkend nieuw containerrecord op: in Yantian werd 22.398 teu gelost en geladen op de ‘MSC Flavia’ van 13.000 teu.

Hutchison Ports realiseerde deze maand twee nieuwe Chinese records op Yantian International Container Terminals (YICT) in de Zuid-Chinese provincie Shenzhen. Op het containerschip ‘APL Raffles’ (17.292 teu) werd 21.472 teu gelost en geladen. Het was de eerste keer dat een schip in China een call size van meer dan 20.000 teu had. Het record hield maar twee dagen stand, want de aanloop van de ‘MSC Flavia’ was goed voor een nog groter volume van 22.398 teu.

Dat er zoveel containers behandeld worden op een schip van maar 13.000 teu, heeft alles te maken met het feit dat de ‘MSC Flavia’ rechtstreeks van Long Beach naar Yantian voer om daar alle lading te lossen (samen 11.317 teu). Het schip nam er Chinese exportlading voor Prince Rupert en Vancouver aan boord (11.081 teu) en is momenteel op weg naar Busan om daar nog wat bij te laden voor MSC’s Chinook Service.

MPET

Omwille van de congestie in veel havens en de vertragingen, worden alsmaar meer aanlopen overgeslagen. In de havens die wel nog schepen ontvangen, worden dan meer containers per aanloop geladen en gelost. Dat is momenteel ook merkbaar op de MSC PSA European Terminal (MPET) in Antwerpen, waar de call sizes van de AE6/Lion en AE7/Condor Services van 2M tussen de Far East en Noord-Europa gestegen zijn tijdens de tijdelijke rotatiewijziging van de AE55/Griffin Service, die Antwerpen gedurende een aantal weken voorbijvaart.

Het sterke ladingaanbod speelt eveneens een rol. Op de trans-Pacific is het ladingaanbod zo groot, dat er nu ook weer kleinere panamaxschepen op dat vaargebied ingezet worden. Het is wel zo dat het gros van de lading meegaat op very of ultra large container ships, waardoor de gemiddelde call size in Los Angeles vorige maand is gestegen naar zo’n 11.000 teu per aanloop.

Stefan Verberckmoes