Import uit Midden-Oosten en India snelst groeiende trade

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
'Al Zubara'
‘Al Zubara’ © Stefan Verberckmoes

In de eerste jaarhelft zijn er in Europa 29,6% meer beladen containers uit het Midden-Oosten en het Indische subcontinent gearriveerd. Bij de Europese containerexport zorgden de trades naar Noord- en Latijns-Amerika voor de grootste groei.

Volgens Container Trade Statistics (CTS) was er in de eerste zes maanden van dit jaar een containertrafiek van 28,66 miljoen teu van, naar of binnen Europa (+11,3%). De import in Europa (+13,7%) steeg sneller dan de overzeese export (+9,9%), terwijl de toename van het intra-Europese containerverkeer 7,9% bedroeg.

De containers die in Europa gelost worden, komen vooral uit het Verre Oosten. In het eerste semester ging het om ruim 8,38 miljoen teu (+16,6%), wat maar liefst 64% van alle overzeese importlading vertegenwoordigt. De import uit het Midden-Oosten en India is de tweede grootste inkomende containertrafiek. Het ging om bijna 1,63 miljoen teu, wat 29,6% meer is dan in de eerste jaarhelft van 2020.

Trans-Atlantic

De import uit Oceanië kende dit jaar een daling van 6,1% en ook uit Noord-Amerika arriveerden er 2,1% minder containers. De export naar Noord-Amerika steeg wel met zo’n 371.000 teu naar net geen 2,8 miljoen teu (+19,2%). Noord-Amerika is goed voor 25% van alle overzeese exportlading uit Europa en is daarmee de belangrijkste bestemming na het Verre Oosten met ruim 4 miljoen teu (+3,7%).

In de Far East trade en op de trans-Atlantic is het ladingonevenwicht toegenomen, omdat de headhaul (westbound)-volumes veel sneller groeiden dan het eastboundverkeer. Er was voor de rederijen beter nieuws in de trade op Latijns-Amerika. De Europese export naar ginder steeg in het eerste semester met 26,6% en bedroeg 1,04 miljoen teu, terwijl het iets sterkere northboundverkeer naar Europa een lichte groei van 1,6% kende, naar 1,09 miljoen teu.

Stefan Verberckmoes