Een jaar na explosie Beiroet: “Handel herstelt, maar bevolking lijdt”

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
Het kantoor van rederij CMA CGM in Beiroet
Het kantoor van rederij CMA CGM in Beiroet © Bekend bij redactie

Een jaar na de zware explosie in de haven van Beiroet likt de Libanese hoofdstad nog haar wonden. De Antwerpse expediteur Ali Dayekh zag de handel relatief snel herstellen. De bevolking leeft nog wel met de dagelijkse gevolgen van de ramp.

Exact een jaar na de explosie van een opslagplaats met ammoniumnitraat in de haven van Beiroet blijven er nog veel vragen over het hoe en waarom van de ramp. Een officieel onderzoeksrapport is er nog altijd niet en waarnemers hebben vragen bij de gang van zaken in het gerechtelijke onderzoek. Het is nog niet duidelijk hoe de lading ammoniumnitraat is kunnen ontploffen, laat staan wat het goedje al jaren in die opslagplaats lag te doen en wie finaal voor de lading verantwoordelijk was. 

De ontploffing ontwrichtte de containertrafiek in de regio. Destijds werden onder andere de kantoren van rederijen CMA CGM en MSC in de haven van Beiroet zwaar getroffen. Veel vrachtschepen moesten uitwijken naar de haven van Tripoli. 

“Het herstel is vrij snel na de ramp op gang gekomen”, zegt de Antwerpse expediteur Ali Dayekh. Zijn bedrijf Ocean Crown Logistics staat regelmatig in voor zendingen richting Libanon. Samen met de hulporganisaties Road2Care en Hearts4Mercy zette het bedrijf vorig jaar een transport met hulpgoederen voor het getroffen gebied op het getouw. “De haven is serieus beschadigd, maar een belangrijke containerterminal bleef intact. Daardoor konden er snel weer containers worden gelost.”

Plan CMA CGM

In april raakte nog bekend dat rederij CMA CGM, die historische banden heeft met het land, een project indiende voor de wederopbouw van de haven in drie jaar tijd. Kostprijs: 400 tot 600 miljoen euro.

Intussen heeft een team van vier Palestijnse architecten een plan ingediend om van het verwoeste havengebied een moderne nieuwe stadswijk te maken. Een rij graansilo’s die in het rampgebied overeind bleven staan, zouden de kern van dat park met koosnaampje ‘Silo-Soek’ moeten vormen. 

Inflatie

Toch is de nasleep van de explosie niet het meest prangende probleem voor de Libanese economie. “Bepaalde handelsstromen hebben baat gehad bij de sterke inflatie van de Libanese munt, de lira. Voor de bevolking is het een ander verhaal. De mensen overleven. Maar voor velen blijft het vechten tegen de bierkaai.” 

Michiel Leen