Dertig jaar oude ‘Belgische’ ferry opgelegd in Duinkerke

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Calais Seaways' op de korte Kanaalroute Calais-Dover
De ‘Calais Seaways’ op de korte Kanaalroute Calais-Dover © Stefan Verberckmoes

De veerboot ‘Calais Seaways’ werd deze week door DFDS in Duinkerke opgelegd. De ferry werd in Temse gebouwd en voer tot 1998 onder Belgische vlag. Hij was al op tal van Britse routes actief en is wellicht nog niet aan sloop toe.

In 1991 was de toenmalige ferry ‘Prins Filip’ een van de laatste grote schepen die op de Boelwerf in Temse gebouwd werden. De veerboot ging in 1992 aan de slag voor het Belgische overheidsbedijf Regie voor Maritiem Transport (RMT): eerst tussen Oostende en Dover en nadien tussen Oostende en Ramsgate.

Na het omvallen van de RMT in 1997 werd de ‘Prins Filip’ een eerste keer buiten gebruik gesteld in Duinkerke. Stena Roro kocht de ferry in 1998 en zette hem als ‘Stena Royal’ even in als vrachter voor P&O Stena Line tussen Zeebrugge en Dover. Een jaar later volgde een herinrichting, waarna de veerboot onder de nieuwe naam ‘POSL Aquitaine’ voor P&O Stena Line vrachtwagens en passagiers ging vervoeren tussen Calais en Dover.

Terugkeer

Toen P&O Ferries zijn Zweedse partner op de korte Kanaalroute uitkocht, bleef de voormalige ferry nog tussen Calais en Dover actief onder de namen ‘PO Aquitaine’ en nadien ‘Pride of Aquitaine’ tot mei 2005, wanneer de Britse ferrymaatschappij nieuwere veerboten in de vaart nam.

De Franse rederij LD Lines nam de vroegere ‘Prins Filip’ in oktober 2005 in de vaart als ‘Norman Spirit’ tussen Le Havre en Portsmouth, waar P&O even daarvoor een veerdienst had gestaakt. Pas in maart 2010 keerde de ferry naar België terug om onder de naam ‘Ostend Spirit’ voor TransEuropaFerries te gaan pendelen tussen Oostende en Ramsgate.

Nieuwbouw

De huidige naam ‘Calais Seaways’ werd in 2013 op de romp geschilderd, toen de ferry voor DFDS tussen Calais en Dover ging varen. Na de doopplechtigheid van DFDS’ nieuwste veerboot ‘Cote d’Opale’ vorige woensdag 4 augustus in Calais, heeft die nieuwbouw onmiddellijk de ‘Calais Seaways’ afgelost. De nieuwe ferry heeft een garagecapaciteit van 2.755 meter (voor vracht), wat 55% meer is dan de dertig jaar oude ‘Calais Seaways’.

DFDS liet nog niet in de kaarten kijken over de toekomstplannen met de oude Belgische ferry. Voorlopig blijft het schip enkele weken in Duinkerke liggen. Het zou mogelijk als vrachter ingeschakeld kunnen worden in de dienst tussen Duinkerke en de Ierse haven Rosslare. Irish Ferries zou de ferry perfect kunnen gebruiken als tweede boot voor zijn dienst Calais-Dover, maar DFDS zal het schip wellicht niet willen afstaan aan zijn nieuwe rechtstreekse concurrent.

Stefan Verberckmoes