Cijfers Haven Brussel: bouwmaterialen, olie en containers weer op kop

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Containerterminal haven Brussel
Containerterminal haven Brussel © Haven Brussel

Haven Brussel maakte een positieve balans op van de eerste jaarhelft van 2021. Ondanks een (kleine) terugval van de eigen trafiek ten opzichte van 2019, bedroeg de globale trafiek 3,6 miljoen ton (+11%). De overslag van bouwmaterialen staat op kop.

Sinds de beperkende gezondheidsmaatregelen door COVID-19 bijna volledig werden opgeheven, kende de Haven van Brussel een dynamisch herstel. “Het moreel van Europese bedrijven en consumenten is nog nooit zo hoog geweest sinds het begin van de financiële crisis van 2008”, meldt Haven Brussel. “De goederentrafiek van het eerste semester weerspiegelt die economische dynamiek.”

Stijgende lijn 

De eigen trafiek in Brussel (ladingen en lossingen die uitgevoerd werden in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) klopte in het eerste halfjaar van 2021 af op 2,7 miljoen ton. Daarmee nam de eigen trafiek met 13% toe ten opzichte van dezelfde periode in 2020 (+319.000 ton). Ook de transittrafiek steeg met 5% (+48.000 ton). Dat resulteerde in een stijging van de globale trafiek met 11% tot 3,6 miljoen ton. 

Bouwmaterialen

De bouwmaterialensector is nog altijd de kampioen van de overgeslagen goederen in de Haven van Brussel. Die sector voerde met 1,7 miljoen ton de lijst aan (+15%). 75% van die stijging is toe te schrijven aan de invoer van zand. Olieproducten (547.348) en containers (273.814) sluiten de top drie af. Ook voor het volledige jaar 2020 was er diezelfde top drie. 

Uitblinker is de goederencategorie ertsen en metaalschroot. De trafiek steeg met 91% tot ruim 65.800 ton. “Dit toont het belang van de recyclageactiviteiten in de Haven van Brussel met de uitvoer van afval en metaalschroot”, laat het Havenbedrijf weten. 

Metaalproducten bengelen onderaan de lijst. Niettemin groeide de overslag met maar liefst 256% ten opzichte van het eerste semester in 2020. 

Waterweg

Alain Maron, minister van Klimaattransitie en Milieu, gaf commentaar op de positieve resultaten: “Wij blijven meer dan ooit vastberaden om van de binnenvaart in Brussel een performant en doeltreffend alternatief te maken voor het goederenvervoer, voor een duurzamere mobiliteit en betere luchtkwaliteit. Waterwegtransport is dé milieuvriendelijkste vervoerswijze: in het eerste semester leidde het vervoer via de binnenvaart tot 340.000 vrachtwagens minder op de Brusselse wegen. Dat komt overeen met 53.000 ton minder CO2-uitstoot.”

Julie Desmet