Zim neemt optie op ammoniakbunkering voor nieuwbouw

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
'Zim Antwerp'
‘Zim Antwerp’ © Zim

De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Samsung Heavy Industries heeft bij de Franse constructeur GTT bunkertanks besteld die zowel lng als ammoniak kunnen bevatten. De tanks zullen ingebouwd worden in vijf schepen van 15.000 teu die voor Zim zullen varen.

De vijf zusterschepen die in 2023 en 2024 in de vaart zullen komen, maken deel uit van een order voor tien neopanamaxschepen van 15.000 teu dat de Canadese scheepseigenaar Seaspan in februari in Zuid-Korea plaatste na het sluiten van een langetermijncharter met de Israëlische rederij Zim voor die schepen.

Met die charter was Zim na CMA CGM en Hapag-Lloyd de derde grote carrier om voor aandrijving op lng te kiezen. Intussen heeft ook MSC via Eastern Pacific Shipping al grote neopanamaxschepen op lng in aanbouw. Zim heeft nu als eerste de optie om op middellange termijn relatief gemakkelijk van lng- op ammoniak-bunkering over te schakelen.

10 x 7.000 teu

De plannen van Zim om over te schakelen op vloeibaar aardgas krijgen intussen steeds meer vorm. De rederij uit Haifa zal ook tien nieuwbouwschepen van 7.000 teu huren die door lng zullen aangedreven worden. Ook die tien boten worden van Seaspan gehuurd. De rederij uit Vancouver gaf eerder deze maand de opdracht voor de bouw van die boten aan Yangzijiang Shipbuilding. Die Chinese scheepswerf zal ze opleveren tussen oktober 2023 en september 2024.

Stefan Verberckmoes