MSC in zee met Shell voor onderzoek bio-lng of synthetische lng

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet

Rederij MSC en oliemaatschappij Shell bundelen hun krachten om te werken met lng als dé scheepsbrandstof van de toekomst. Samen onderzoeken ze ook de mogelijkheden van zowel synthetische als biologische lng.

Oliemaatschappij Shell en MSC sloten een akkoord om samen verder de mogelijkheden te verkennen van lng als transitiebrandstof voor de scheepvaart. “Samen zullen we de mogelijkheden onderzoeken voor MSC om lng in zijn vloot te gebruiken. Het is de brandstof met de laagste emissie die vandaag algemeen beschikbaar is. We zullen ook technologieën onderzoeken zodat lng minder methaan uitstoot.”

De methaanuitstoot is net een groot punt van kritiek op lng. Milieulobby Transport & Environment hekelde woensdag nog dat lng-methaan, gas is dat tot 36 keer krachtiger is dan CO2. Daarom zullen Shell en MSC net samen schonere varianten, zoals bio-lng en synthetische lng bestuderen.

Verdeeld

De samenwerking speelt natuurlijk in op de plannen van de Europese commisie die woensdag haar ‘Fit to 55’-plan voorstelde. Eerder stelde de Internationale Maritieme Organisatie al dat de scheepvaartsector zelf de CO2-uitstoot tegen 2050 wou halveren.

Ondertussen blijft de scheepvaartindustrie verscheurd over de kwestie van lng. MSC bestelde onlangs nog elf maxi-neopanamaxschepen op lng. CMA CGM doopte onlangs de negende containerreus op lng. Maersk daarentegen besliste eind vorig jaar om voorlopig geen nieuwe containerreuzen te bouwen, want de rederij twijfelt aan lng omdat het een fossiele brandstof blijft.

Bart Timperman