Mediaspektakel begeleidt vertrek ‘Ever Given’ naar Rotterdam

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dijck
De 'Ever Given' vaart af
De ‘Ever Given’ vaart af © YouTube

Bijna drie maanden na het incident waarbij het Suezkanaal 7 dagen geblokkeerd was, is de ‘Ever Given’ deze ochtend eindelijk kunnen afvaren richting Rotterdam. Dat ging gepaard met een heuse ceremonie.

De ‘Ever Given’ is deze ochtend afgevaren richting Rotterdam. Eind maart kwam het schip vast te zitten in het Suezkanaal en veroorzaakte daarbij een monsterfile van schepen. Na zeven dagen kon de ‘Ever Given’ bevrijd worden en werd het naar een breder stuk van het Suezkanaal gesleept waar het in beslag werd genomen door de kanaalautoriteiten wegens de gemiste inkomsten door de sluiting van het kanaal.

Ceremonie

De afvaart ging gepaard met een heuse ceremonie. De ‘Ever Given’ werd met behulp van twee sleepboten het noordelijkste deel van het kanaal ingesleept, onder toezicht van een brandblusboot die het beste van zichzelf gaf.

Het vertrek van de ‘Ever Given’ ging ook gepaard met een groots opgezette persconferentie die blijkbaar vooral bedoeld was om het imago van het Suezkanaal en de kanaalautoriteiten op te poetsen. Na heel wat promotiefilmpjes kwam de Japanse eigenaar van de ‘Ever Given’ aan het woord via een liveverbinding en dankte de kanaalautoriteiten uitdrukkelijk voor hun harde werk en expertise. Mogelijk was de medewerking van de Japanse eigenaar aan deze persconferentie een deel van de deal die beide partijen afgelopen week sloten.

Opvallend is dat de tussenkomst van Boskalis-Smit in de hele ceremonie nauwelijks aan bod kwam. Nochtans bleek volgens een aantal experten hun rol in de losmaking van de ‘Ever Given’ cruciaal.

Verdere gevolgen

De ‘Ever Given’ komt binnen een aantal dagen aan in Rotterdam, de oorspronkelijke haven van bestemming. Mogelijk zullen er zich nog bijkomende problemen voordoen bij de vrijgave van de goederen. Omdat de eigenaar general average heeft uitgeroepen, zullen wellicht ook de ladingeigenaars mee moeten betalen. Dit zal wellicht uitmonden in diverse juridische procedures die nog maanden of zelfs jaren kunnen aanslepen.

De Japanse eigenaar zou ook een procedure zijn gestart om hun aansprakelijkheid te beperken. Indien de rechtbank van mening is dat de aansprakelijkheid moet worden beperkt, moet de kanaalautoriteit een deel van het bedrag mogelijk terugbetalen.

Inmiddels hebben een aantal eigenaars van de 18.000 containers aan boord eieren voor hun geld gekozen. Ze hebben onder hun verzekeringspolis afstand gedaan van hun lading. Dat betekent in principe dat de lading eigendom wordt van de verzekeraar die de ladingeigenaar een bedrag uitkeert voor de waarde van hun goederen (steeds lager dan de waarde van de goederen). Bij aankomst worden deze goederen per opbod verkocht en gaat de opbrengst naar de verzekeringsmaatschappij. 

Philippe Van Dijck