Expediteurs: “Regels aanleveren containers pleister op houten been”

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Jef Hermans
Jef Hermans © Jef Hermans

De 7-dagenmaatregel voor het aanleveren van containers bij de Antwerpse terminaloperators komt slecht aan bij expediteursvereniging FORWARD Belgium. “Je krijgt regels opgelegd, maar de basis ervan is heel troebel”, vertelt voorzitter Jef Hermans.

“De betrouwbaarheid van de lijnvaart is momenteel zo ver zoek dat men regels oplegt om maximaal zeven dagen op voorhand aan te leveren. Dat is allemaal goed en wel, maar als het schip vertraging oploopt, zit je in de penarie”, vertelt Jef Hermans, voorzitter van de expediteursvereniging FORWARD Belgium.

Slechte communicatie

“Dat zijn maatregelen die puur het gevolg zijn van slechte en onduidelijke communicatie”, gaat Hermans verder. “Er is datamanagement nodig. Ik hoop dat dit in de toekomst via het digitale samenwerkingsplatform NxtPort in de Antwerpse haven kan worden opgevangen. De zichtbaarheid van zendingen moet je gemakkelijk kunnen binnentrekken in je systeem, in die mate dat containers binnen de juiste termijn kunnen worden aangeleverd.”

Domino

Zowel terminaloperatoren MPET, PSA, als DP World beperkten de toegangstijden voor de levering van containers om een operationele stilstand te vermijden. “De ingevoerde regeling heeft nog geen enkel verschil gemaakt. Er is nog niets van een onmiddellijke impact geweest op de verbetering van de operationele tijden op de terminals”, vertelt Hermans. 

Onbegonnen werk

MPET stelt de voorziene aankomsttijden (eta’s) en de first receiving date’s (frd’s) van de betrokken schepen voor zijn klanten beschikbaar via zijn website. Volgens FORWARD is een beroep doen op die service onbegonnen werk. “Het is geen manier van werken om alles constant op te zoeken”, vertelt Hermans. “Je kan het vergelijken met dagelijks alle afvaartlijsten af te lopen in de krant. Het moet een vlotte uitwisseling zijn van livedata tussen alle verschillende partijen, zijnde de terminals, scheepvaartlijnen, expediteurs en verladers, zodanig dat iedereen te allen tijde up to date is van zijn zending. Dat kan op zich toch niet zo moeilijk zijn? Je moet bereid zijn om die data te willen delen in plaats van door te verwijzen naar een website.”

Truck & barge

Volgens Hermans zijn de opgelegde maatregels een pleister op een houten been. “De truckers en binnenvaartschippers zien af. Er is een tijd geweest dat transporteurs weigerden om nog containers af te leveren op Kaai 1700. Bargeoperators zijn al jaren vragende partij voor een betere planning om de lichters tijdig gelost te krijgen. Als je twee shiften nodig hebt om dertig containers aan te leveren op een terminal, waar zijn we dan nog mee bezig? Er worden hier allemaal regeltjes uitgevonden, maar eigenlijk is het puur een kwestie van goede communicatie.”

“Als we allemaal een beetje zouden samenwerken en binnen het initiatief ‘The Way Forward’ van Voka, processen kunnen digitaliseren, dan zijn al die regels niet nodig”, besluit hij. 

Julie Desmet